החופש הגיע ואיתו זמן רב שהתפנה לתלמידים. הם מבלים, מטיילים ונהנים ולעתים גם מסתבכים. בחודשים יולי-אוגוסט, מסורתית, יש עלייה משמעותית בפשיעת הנוער וכמובן בתשומת הלב שמקדישה המשטרה לנושא.
6 צפייה בגלריה
מפקח אדהם אלחין
מפקח אדהם אלחין
מפקח אלחין. "בחופש הגדול מחכות לנו בעיות רבות"
(צילום: אלי דסה)
מי שאחראי על פשיעת הנוער במשטרת נתניה הוא מפקח אדהם אלחין, ראש מחלק נוער בתחנה. אלחין מכהן בתפקידו בתחנה מזה כשנה. לפני כן הוא היה חוקר וראש צוות בתחנת שדות.
"אנחנו עדים לשינוי במאפיינים של פשיעת הנוער", הוא אומר. "אם בעבר הרחוק פשיעת נוער היתה מתמקדת בסחר סמים, עבירות רחוב ורכוש, כיום אנחנו רואים פשיעה מסוג אחר: פשיעת רשת, פשיעה עבור גורמים עבריינים ועוד. בנוסף, ישנה עלייה בחומרת האירועים בשנה האחרונה, כולל אירועי אלימות אבל עדיין לא נרשמה עלייה בהיקף פתיחת התיקים".

פשיעה מגוונת

"פשיעת נוער אלה עבירות פליליות בהן מעורבים בני נוער מגיל 12 ועד גיל 18", הוא מסביר. "פשיעת נוער יכולה להיות מגוונת. בשנים האחרונות יש עליית מדרגה בנושא הזה ובני הנוער מעורבים יותר בעבירות נשק, מעשי שוד, עבירות מין, עבירות ברשת ואפילו עבירות כמו סרטון שהופץ לאחרונה בו רואים חבורת בנות שתוקפות, מקללות ומאיימות על ילדות אחרות. המקרים האלו מגיעים אלינו למשטרה להמשך טיפול. למשל אותה ילדה שתועדה בסרטון מותקפת ומושפלת הגיעה למשטרה כשהיא מלווה בהוריה במטרה לתפוס את מי שעשה את זה.

6 צפייה בגלריה
בני נוער מפיצים תמונות מיניות ברשת
בני נוער מפיצים תמונות מיניות ברשת
בני נוער מפיצים תמונות מיניות ברשת
(המחשה: Shutterstock)

"חשוב להסביר כי כל נושא הצילומים האלו הפך בשנים האחרונות לתופעה. בני נוער שמצלמים בתוך בתי ספר או בתוך הבתים, כשלרוב מדובר בצילום משפיל או צילום מיני, אותו הם מפיצים נגד רצון המצולמים. זה משהו שאסור לעשות. לצלם אדם אחר ללא רשותו זו עבירה פלילית".
מהי פשיעת הנוער הבולטת ביותר?
"אלימות, על כל גווניה. למשל אלימות כתוצאה מזה שנערים שותים אלכוהול ומתפתח ויכוח ביניהם. בנוסף, יש עלייה בשימוש בסמים וזה גם מהווה גורם שמעודד אלימות, בתוך או מחוץ לכותלי בית הספר. היה לנו מקרה של ילדים שנפגשים אחרי בית הספר בגן שעשועים בערבים, שותים ומתחילים לריב. לפני מספר חודשים היה מקרה של שני צעירים שחטפו צעיר אחר והכניסו אותו בכוח לרכב כדי לסחוט אותו. זו דוגמא אחת מני רבות להסלמה בהתנהגות האלימה של הצעירים".

6 צפייה בגלריה
אחד הנאשמים בחטיפת הנער
אחד הנאשמים בחטיפת הנער
אחד הנאשמים בחטיפת הנער
(צילום: דוברות המשטרה)

קראו גם:

אלחין מסביר כי חלו שינויים בפשיעת הנוער בשנים האחרונות. "בעבר הרחוק פשיעת הנוער היתה מתמקדת בסחר סמים, ונדליזם ועבירות רחוב ורכוש. לא היתה ההסלמה שיש כיום", הוא אומר. "בנוסף, יש אירועים שקורים בעיר שלמרות החומרה שלהם לא מוגדרים כפשיעת נוער. למשל, ההתנהגות של בני הנוער בפיאנו או נהיגה פרועה על טרקטורונים ואופנועים באזור השלולית, זריקת נפצים ורכיבה על אופניים חשמליים עם מגבר ומוזיקה בקולי קולות באזור כיכר העצמאות. אלו לא מתויגים כפשיעת נוער אלא כמטרד ציבורי, למרות שברור שגם לנושאים האלו אנחנו נותנים מענה, כי אלו התנהגויות שיכולות להסלים".


אילו בעיות מציב לפניכם החופש הגדול?
"בחופש הגדול מחכות לנו בעיות רבות. למשל שימוש נרחב בגז קצפות וצחוק - הצריכה עולה בתקופת החופש וזו בעיה שמובילה לעליה במקרי האלימות. בנוסף ישנה עליה בשימוש באלכוהול ובסמים ולכן אנחנו פועלים גם במישור הגלוי והסמוי על מנת למנוע מכירה של חומרים אסורים לבני נוער, כולל הגעה לקיוסקים, פיצוציות ובתי עסק שמוכרים אלכוהול לקטינים או גז קצפות. אנחנו נהיה שם".

6 צפייה בגלריה
בני נוער צורכים אלכוהול
בני נוער צורכים אלכוהול
בני נוער צורכים אלכוהול
(המחשה: קובי קואנקס)

אלחין מוסיף: "חשוב להבהיר שכל תקופת הקיץ מוגדרת עבורנו כמבצע, מאמצע חודש יוני ועד ספטמבר. כשבני הנוער חוזרים למסגרות לימודיות יש ירידה בכמות המקרים. במשטרת נתניה התכוננו לקיץ ובשבועיים האחרונים לפני יציאת התלמידים לחופש הגדול הכנו פקודת מבצע ונערכנו עם כוחות מתוגברים, בעיקר בסופי שבוע במרכזים הומי אדם כמו כיכר העצמאות, הפיאנו, חופי הרחצה ובלופטים. כמובן שנגיע לכל מקום עליו נקבל מידע או דיווח כמו למשל אתרי בניה, קניונים, גנים ציבוריים. גם נעשה סיורים באזורים מועדים".

לדבר ולהסביר


אחד התחומים בהם יש עלייה משמעותית בפשיעה היא בכל הקשור לעבירות רשת. אלחין מספר כי המשטרה מתמודדת עם התופעה באמצעות מידע מודיעיני ועבודה ישירה עם הצוות הפדגוגי בתוך בתי הספר.
"אנחנו פועלים גם במישור הגלוי וגם במישור הסמוי ויש לנו קשר עם כל מנהלי בתי הספר בכל העיר, כולל פנימיות", הוא אומר. "אנחנו לוקחים ברצינות מקרים חריגים מאוד, כמו למשל המקרה בו בני נוער זרקו נפצים לתוך ניידת משטרה בכיכר העצמאות לפני מספר חודשים. הגענו לכל מי שצריך בהתפרעות הזו, הבאנו אותו לחקירה מתוך מטרה להגיע לתביעה בבית המשפט".

6 צפייה בגלריה
התפרעויות בכיכר העצמאות
התפרעויות בכיכר העצמאות
התפרעויות בכיכר העצמאות
(צילום: מהרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים)

מה אפשר לעשות על מנת לצמצם את פשיעת הנוער?
"בראש ובראשונה לדבר עם בני הנוער. הכל מתחיל מהבית ולכן רצוי שההורים ידברו עם הילדים. בבתי הספר המחנכים, המורים והמנהלים עושים הסברה בשיתוף המשטרה. בנוסף, אנחנו מגיעים בערבים למועדוני נוער ברחבי העיר, גנים ציבוריים, חופי רחצה ולכל מקום שיש בו ריכוז של בני נוער, במטרה לדבר איתם, להסביר להם, זו דרך חשובה למניעת פשיעה, לפני האכיפה. אני פונה מפה לכל בתי העסק שמתכוונים או שמוכרים אלכוהול וגז קצפות לבני הנוער וקטינים, שלא יעשו את זה. אנחנו נמצאים בשטח, ומי שימכור יסבול מהשלכות פליליות.
"לצערי אין לנו עדיין הדרכה להורים, אבל אני יודע שבבתי הספר יש הסברה. המגע שלנו עם ההורים מתרחש כאשר אנחנו פוגשים את הילד בשעה מאוחרת ויוצרים איתם קשר. אנחנו מיידעים אותם על פרטי המקרה, מעודדים שיח והתערבות. הם צריכים לדעת מה הילד שלהם עושה ועם מי הוא מסתובב".

6 צפייה בגלריה
קטטה אלימה
קטטה אלימה
אלימות בין בני נוער
(המחשה: Shutterstock)

אתם מצליחים ליצור הרתעה?
"אני חושב שאנחנו מצליחים לייצר הרתעה והנוער ברובו חושש מהמשטרה או מזה שיעצרו אותו. מבחינתו אנחנו עושים את המקסימום. לא במטרה להגיע לענישה אלא במטרה למנוע מקרים. בנוסף, הורים מתקשרים אליי באופן ישיר ומדווחים לי על הידרדרות במצב של הילדים ואני כמובן מנסה לעזור לפני שזה יסלים ולא תהיה דרך חזרה. הטלפון שלי נמצא אצל כל כך הרבה הורים ומנהלים, על מנת שנוכל להגיע לכולם".
יש עליה במקרים?
"יש עלייה בחומרת האירועים בשנה האחרונה, כולל אירועי אלימות אבל עדיין לא נרשמה עלייה בהיקף פתיחת התיקים. למשל בעבר תפיסת מריחואנה אצל ילדים היתה ללא אירועי אלימות חריגים, אבל השנה אנחנו עדים לתקיפות ולאלימות".