האם נתניה עומדת בפני שינוי תחבורתי שישנה את פני העיר? משרד התחבורה אישר תוכנית חדשה שתחבר את העיר באמצעות שני צירי רכבת קלה, לרשת המטרו המתוכננת, בהשקעה של כ-25 מיליארד שקל. התוכנית מקודמת בימים אלו על ידי הקבלן המבצע חברת נתיבי איילון.
6 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה. תגיע לחדרה?
הרכבת הקלה. תגיע לחדרה?
הרכבת הקלה תחבר את נתניה למטרו
(צילום: שאול גולן)
נתניה נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח, בניינים חדשים נבנים, אזור התעשייה מתוכנן להתרחב ואוכלוסייה חדשה תיכנס לעיר, חלקה תתגורר בנתניה וחלקה תגיע למרכזי התעסוקה החדשים.
חיבור העיר לרשת המטרו המתוכננת אמור להצעיד את נתניה קדימה ולחבר את התושבים ישירות למוקדי הביקוש המרכזיים בעיר, כמו תחנת הרכבת, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך ומרכזי בריאות ופנאי.
בעירייה מסבירים כי המטרו יסייע בהפחתת זיהום האוויר, יקל על העומס בכבישים הפקוקים במרכז העיר וישחרר צירי תחבורה שמובילים לכבישים ראשיים. בעירייה משוכנעים כי המטרו יביא לנתניה משקיעים ורשתות שייהנו מאזורי תעסוקה נגישים.
בעקבות יוזמה של ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, משרד התחבורה ובקידום וביצוע של חברת נתיבי איילון – תחובר נתניה למטרו באמצעות שני צירים. ההחלטה התקבלה במשרד התחבורה שנימק אותה ב"צפי לגידול במספר התושבים בעיר, ולנוכח העובדה כי העיר בשונה מערי המטרופולין תל אביב, נעדרת תחבורה ציבורית אפקטיבית וחווה עומסי תנועה גדולים, פקקים ארוכים ובעיות חניה".

6 צפייה בגלריה
הפקק מרחוב יד חרוצים לגיבורי ישראל באזור התעשייה
הפקק מרחוב יד חרוצים לגיבורי ישראל באזור התעשייה
פקק מרחוב יד חרוצים לגיבורי ישראל
(צילום: נטאלי סילבר)

"צירי התחבורה החדשים יקדמו וישדרגו באופן דרמטי את מפת התחבורה בנתניה ויאפשרו את המשך פיתוח העיר והתניידות מיטבית בין ערי המטרופולין תל אביב ונתניה", מסביר מהנדס העיר נתניה, ארז טל, את השינוי שייווצר בעקבות הפרויקט. לדבריו, חיבור צירי התחבורה יאפשר את מימוש עשרות אלפי יחידות הדיור שמתוכננות להיבנות בעיר במסגרת ההתחדשות העירונית הנרחבת ואת הבנייה בשכונות החדשות.
טל מוסיף: "יש לזכור כי העיר מהווה אזור תעסוקה מטרופוליני הגדול בארץ שמהווה תשתית תעסוקתית לעיר ולמרחב כולו. אזור זה נדרש לפתרונות תחבורה מתקדמים, ולכן חיבור שכזה יאפשר את פיתוח התשתית התעסוקתית הנרחב לעיר".

6 צפייה בגלריה
ארז טל
ארז טל
מהנדס העיר ארז טל
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

"ההחלטה להקים קווי רכבת קלה זה אירוע היסטורי שיעזור לתושבי נתניה והסביבה להתחבר לערים סביבה. זה מגה אירוע, וזה ישנה את כל תמונת העיר", מוסיף טל. "מדובר ברכבת קלה שנוסעת במרכז העיר ובמזרח העיר, דבר שיקנה לתושבים תחבורה ציבורית אפקטיבית. מה שאומר שאנשים צריכים פחות להשתמש ברכב הפרטי שלהם, ולכן יהיו גם פחות פקקים בעיר. באמצעות הרכבת הקלה אנשים יוכלו להגיע לכל מקום, במהירות ובקלות. אם זה בתוך העיר או מחוצה לה, לעבודה ואפילו לאצטדיון, לבלות בעיר ועוד. הכל ברכבת הקלה. זה דבר מטורף לגמרי".

בודקים את המרחב

טל מספר כי ההשפעה תהיה לא רק הקלה בפקקים. "הקו המזרחי הולך לשרת את מזרח העיר, קרי כל אזור התעסוקה של העיר נתניה ואת קריית השרון. הכול שם יונגש על ידי רכבת קלה. הציר השני יעבור במרכז העיר, ברחובות ויצמן, שדרות בנימין, בן צבי, אזורים מרכזיים".
איך תשכנעו אנשים לוותר על הרכב הפרטי?
"אנשים חכמים וברגע שיש להם אלטרנטיבה הם ישתמשו באלטרנטיבה הזו. כיום אנשים לא משתמשים בתחבורה ציבורית לא כי הם סנובים, אלא בגלל שהיא לא מספיק אפקטיבית. אם התחבורה תשתנה לטובה, כמו במקרה של חיבור העיר לרכבת קלה הם ישתמשו בה".

6 צפייה בגלריה
הפקקים במחלף פולג 2
הפקקים במחלף פולג 2
פקק במחלף פולג. האם הרכבת תשים סוף לפקקים?
(יאיר שגיא)

את תכנון צירי התחבורה מקדם צוות התכנון של חברת נתיבי איילון, בשיתוף צוותי ההנדסה של עיריית נתניה. צירי תחבורה אלה יתווספו לפרויקטים נוספים שאושרו בנתניה בחודשים האחרונים כמו כביש 561 ומחלף אילנות שיחברו את נתניה לכבישים 2 ו-4, כביש 57 שיחבר את נתניה לכביש 6, הרחבת מחלף פולג ופיתוח מחלף חבצלת שיצור כניסה צפונית נוספת לעיר.
"כרגע נתיבי איילון נמצאים בשלב של תכנון מוקדם. זה אומר שהם קיבלו את הפרויקט ועשו ניתוח ביקושים כדי להתחיל לדייק את הקווים", מסביר טל. "נעשתה עבודה על ידי נתיבי איילון בהנחיית משרד התחבורה, לבקשת ראש העירייה ומשרד התחבורה וזאת על רקע אירועי מחלף פולג, אז סבלה נתניה מבעיות תחבורה נרחבות, דבר שפגע באורח חייהם של תושבי העיר".

6 צפייה בגלריה
פקקים בכביש 57 בנתניה
פקקים בכביש 57 בנתניה
פקק בכביש 57 בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)

איך הפרויקט יתבצע?
"הם התחילו לבדוק את כל המרחב מנתניה עד חדרה, בשביל לראות איך מכניסים לכל המרחב הזה תחבורה ציבורית אפקטיבית. העבודה הזו נעשתה ברמה של מסמך מדיניות, נייר עמדה שנבחן בשנה שעברה. בהנחיית השרה הם נכנסו לתכנון מוקדם, השלב בו אנו נמצאים כעת, השלב התכנוני הוא קריטי, במסגרתו בונים את התוואי המדויק של הקווים, דבר שאמור לצאת לפועל באופן מיידי. הם התחילו יחד איתנו לתאם ברמת הרחוב איפה יעבור הקו הזה. כמו למשל, הוחלט כי יצא קו אחד של רכבת קלה מנתניה להרצליה.
"חשוב לציין כי בעבר היתה התנגדות לפרויקט. הרכבת הקלה נעצרה בהרצליה, משום שמשרד התחבורה לא הסכים בשום אופן להמשיך גם לנתניה, ולכן זה דבר היסטורי, שהרכבת הקלה תגיע לנתניה. השלב הראשון של עבודת התכנון, שזה אומר עבודת מיפוי, יעלה כמה מיליונים, ואילו כל קילומטר של הקו יעלה בסדר גודל של חצי מיליארד שקל. כל הקו יעבור לאורך 60-50 קילומטר".

6 צפייה בגלריה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
מטרו. תחבורה ציבורית אפקטיבית
(המחשה: Shutterstock)

קראו גם:

מה מבטיח לנו שהפרויקט הזה לא ייפול?
"כי התחילו לפרק את זה לרמה של תכנון מפורט שיעלה לוועדה מטרופוליטנית של משרד התחבורה, ואחרי שזה יעבור את הוועדה, יוחלט על התקציב של הפרויקט. הוועדה לא מחליטה אם הפרויקט ייצא לדרך, אלא אומרת איפה אמורים להיות הקווים. משם הפרויקט יעבור לרמה של תוכניות לאומיות, שזה המסלול המהיר לאשר את התוואי. אנחנו עדיין לא שם, אלא בשלב התכנון המוקדם. אין לנו אפשרות להכריז על שנה בה תצא הרכבת הקלה תצא לדרך, אבל נוכח ההתפתחויות הללו, אנחנו באירוע חדש לגמרי, אנחנו אופטימיים. אישור התוכנית צפוי להתקיים בקרוב".
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר: "בשורה היסטורית לנתניה, פרויקט הרכבת הקלה והמטרו יביאו לשינוי דרמטי בעומסי התנועה באזור. הבטחתי וקיימתי, נתניה תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים. מעט פעמים לראש עירייה יש אפשרות לעצב את העתיד. מערכת הסעת המונים, רכבת קלה ומטרו, יאפשרו בניית שכונות חדשות וישחררו את נתניה מהפקקים".