האם בקרוב יחול שינוי משמעותי בבעיות התחבורה בנתניה? בעקבות פגישה בין שרת התחבורה מירי רגב לראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר סוכם כי מוניות "שי לי" יחזרו לפעילות, כביש 57 יורחב וייבנה מחלף בצומת בית ליד. עוד סוכם כי מחלף פולג יורחב והשכונה הצפונית ''חוף הזהב'', שתמנה כ-3,300 יחידות דיור, תתחבר למחלף חבצלת ותיבנה בתוך שנה.
3 צפייה בגלריה
מוניות שי לי
מוניות שי לי
מוניות שי לי
(צילום: יאיר שגיא)
בשנה האחרונה חוותה נתניה כאוס תחבורתי שלא נראה כמוהו זה שנים: מוניות שי לי ששירתו את תושבי העיר במשך שנים רבות הפסיקו את הפעילות; הרפורמה בתחבורה הציבורית פגעה בתושבי השכונות לאחר שחלק גדול מהקווים החדשים לא נכנסים לשכונות; והשיפוץ של מחלף פולג הישן יצר פקקי ענק ועורר את זעמם של התושבים. בקרוב המצב צפוי להשתפר.

מוניות שי לי: שני קווים תחילה

פחות משנה לאחר שחברת המוניות שי לי הפסיקה לפעול בנתניה בעקבות אי כדאיות כלכלית היא תשוב לעיר. הדבר יקרה בעוד כחודש במתכונת מצומצמת של שני קווים שתורחב בהתאם לדרישה. כמו כן תעריף הנסיעה יהיה דומה לתעריף שמשולם עבור נסיעה באוטובוסים.
"ביקשנו שמוניות שי לי יחזרו לפעול באופן מיידי בנתניה", מבשר מהנדס העיר ארז טל. "הפעילות של המוניות הופסקה כי נפל פגם בחוזה ההתקשרות בין מוניות שי לי למשרד התחבורה ולכן לא חודש החוזה איתם לפני כשנה. ביקשנו ממשרד התחבורה להוציא מכרז חדש. הבנו את הצורך להחזיר את המוניות לפעילות לטובת התושבים, ולכן כולם ממש נרתמו והביעו רצון לעזור", הוא מוסיף.

קראו גם:

"אנחנו יודעים על זה רק יום-יומיים", מספר אבי חטיבולה עמרני (פרשד) מבעלי מוניות שי לי. "כמובן שמיד שלחנו מכתב למשרד התחבורה שאנחנו מעוניינים וחידשנו את הבקשה. עכשיו אנחנו מחכים לתשובה. אנחנו מאוד רוצים לעזור לתושבים, ולכן בשביל לזרז את התחלת העבודה נצטרך לגייס באופן מיידי נהגים. אנחנו מאמינים שהכל יסתדר בעזרת השם וזה יקרה בתוך חודש לערך, כי היו ישיבות של ראש העירייה מול משרד התחבורה בנושא".
פרשד מספר שהחוזה לא חודש מול משרד התחבורה כי לא היתה הסכמה על מספר נושאים, בהם גובה תשלום הנסיעה במוניות שי לי. ''אנחנו גבינו אז 7.40 שקלים, שזה יקר מול האוטובוס שהיה 4.30 שקלים וכיום גובה 5.50 שקלים, ולכן אנחנו נגבה את אותו מחיר ונכבד רב קו. יהיו בהתחלה שני קווים: 84 ו-79 שמגיעים ממרכז העיר דרך רחובות ש''י עגנון, סוקולוב, ויצמן, שדרות בנימין, בן צבי, צומת פולג ואזור התעשיה החדש, דרך בן גוריון ועד מכללת נתניה, כולל העירייה. אם יהיו לנו עוד מוניות נוסיף עוד קווים".

כביש 57: "מגה פרויקט"

''כביש 57 אמור לעבור שדרוג. הוא הולך להתרחב לשלושה נתיבים ובחלק מהתוואי שלו הוא יועתק העתקה מלאה לאזור כפר יונה צפון ובצומת בית ליד ייבנה מחלף גדול במקום צומת הרמזורים הקיים שם כעת. מדובר בהיקף עבודות העומד על כשני מיליארד שקל'', חושף טל את העבודות שאמורות להתחיל באופן מיידי, בכביש שמחבר בין צומת בית ליד למחלף נתניה. ''זהו מגה פרויקט שישרת לא רק את נתניה, אלא את כפר יונה והיישובים באזור. בכפר יונה יש שכונות שלמות שמחכות להתחבר למחלף החדש הזה ובאזור נתניה הולכים להרחיב את הכביש בצורה משמעותית, לבנות שביל אופניים ונתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ולהוסיף עוד נתיבים לאלו הקיימים''.

3 צפייה בגלריה
פקקים בכביש 57 בנתניה
פקקים בכביש 57 בנתניה
פקקים בכביש 57
(צילום: יאיר שגיא)

כזכור, במסגרת העבודות של נתיבי ישראל נהרסו פארק האופניים, נכרתו מאות עצים ופונתה החווה החקלאית, אולם בפועל לא החלו העבודות על הכביש. "עם חילופי השלטון, קרי מירי רגב שהחליפה את מרב מיכאלי, יחודשו העבודות באופן מיידי'', מבהיר טל. "כביש 57 קושר את הכבישים 2, 4, 562 ו-6, ולכן ביקשנו ממשרד תחבורה לאשר לבצע תחילה את המקטע בכביש בין צומת בית ליד לבית יצחק. אזור בו החלו לבצע עבודות והפסיקו. מדובר במקטע חשוב ביותר כי למקטע הזה מתחברת שכונת הבננה ולכן כל המקטע הזה עתיד להיכנס לביצוע מיידי. בנוסף, גם מחלף נתניה, שהוא המחלף הראשון בארץ שנבנה בשנות השבעים בקצהו של כביש 57, עתיד לעבור שדרוג ולהפוך למחלף ללא רמזורים, מה שמבטיח נסיעה חלקה לנוסעים עד לכביש החוף ואל תוך העיר נתניה''.

מחלף פולג: הרחבה משמעותית

''מבחינת עיריית נתניה זה לא מספיק שהמחלף יכול לסחוב עוד שלושה עשורים, אלא יש צורך להרחיבו, וזאת בנוסף להוספת שביל האופניים והוספת מדרכה שנעשו בשיפוץ האחרון. ולכן מסתמן כי חברת נתיבי איילון תצא לתכנון הרחבתו של המחלף בקרוב", חושף טל ומסביר כי אחת הסיבות ללחץ להרחבת הגשר מגיעה גם בשל העובדה כי בקריית ספיר חונים אוטובוסים של חברת אקסטרה עם עמדות לטעינה חשמלית, ובשל כך, חלק גדול מתנועת האוטובוסים צפונה לעמדות טעינה עובר בעצם במחלף פולג. ''מדובר בתנועה מסיבית שלא ניתן להכילה רק על הגשר הקיים ולכן חייבים חלופה תכנונית שעיקרה הרחבת הגשר, בגשר נוסף שיהיה צמוד לגשר הקיים ויכלול עוד שני נתיבים, כך שבסוף העבודות יהיו שלושה נתיבים לכל צד, שניים מהם לתחבורה ציבורית, בנוסף לשבילי האופניים והמדרכות''.
טל מבהיר כי התקציב לביצוע הפרויקט כבר אושר על ידי השרה הנוכחית: "תוך שלוש שנים מהיום גשר פולג יעמוד בתצורה החדשה שלו, מבלי ליצור פקקים, כי הפעילות של הגשר לא תושבת בזמן העבודה על התוספת לגשר הקיים".
ארז טל: "תוך שלוש שנים מהיום גשר פולג יעמוד בתצורה החדשה שלו, מבלי ליצור פקקים, כי הפעילות של הגשר לא תושבת בזמן העבודה על התוספת"

מחלף חבצלת: גשר עוקף

השכונה הצפונית "חוף הזהב" שעתידה למנות 3,300 יחידות דיור (לרבות דיור מוגן), תחובר למחלף חבצלת באמצעות גשר עוקף אשר לא יפריע למנוחת תושבי שכונת עין התכלת. האזור היה שייך עד לפני כשנתיים למועצת עמק חפר, אולם בתהליך שינוי גבולות הועבר לרשותה של נתניה. "מדובר ב-800 דונם שעברו לנתניה כי התעקשנו לקבל גם את המחלף קומפלט עם השכונה'', מסביר טל. "כבר עכשיו שווקו בהצלחה על ידי מנהל מקרקעי ישראל (בעלי הקרקע) כ-1,500 יחידות, והוגשו בגין חלק מהן בקשות להיתרי בנייה''.

3 צפייה בגלריה
ארז טל
ארז טל
ארז טל
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

טל צופה כי העבודות על השכונה יתפרשו על פני שלוש שנים ומבהיר כי החתימה הראשונה שלו על השאר תהיה על גשר שמחבר את השכונה החדשה למחלף חבצלת, בגינו נעשתה פנייה למשרד התחבורה ונתיבי ישראל על מנת שתוך חצי שנה יחלו העבודות. תוך שנה אמורות להתחיל העבודות על השכונה החדשה. ''זה קריטי שיהיה כביש עוקף כזה כי אנחנו לא מוכנים בשום פנים ואופן שכל תנועת כלי העבודה, כגון טרקטורים ומערבלי בטון, תעבור דרך שכונת עין התכלת ותושביה יסבלו במשך שלוש שנים בזמן העבודות על השכונה''.