לראשונה בנתניה: מצילה בחופי הים. תמר מליסוב בת 22 תצטרף ל-50 מצילים גברים בתשע תחנות הצלה בחופי העיר, שאת חופי הרחצה שלה פוקדים מדי שנה כשני מיליון רוחצים. בתחילת השבוע נסעה מליסוב, תושבת הרצליה, למבחן ההסמכה שלה (סוג 1) שהתקיים בראשון לציון, כשהיא יודעת שאם הכול יתנהל כשורה, היא תעלה כבר בחודש הבא לסוכת המציל באחד מחופי נתניה, לא כעוזרת מציל, אלא כמצילה על מלא, היחידה באזור.
4 צפייה בגלריה
תמר מליסוב
תמר מליסוב
תמר מליסוב. "לא עשו לי הנחות"
(צילום: יאיר שגיא)
"הגעתי לתפקיד הזה כמו כל המועמדים שפנו וביקשו להיות חלק ממערך המצילים בחוף הים", היא מספרת בהתרגשות. מליסוב הגיעה לתפקיד בעקבות הקמפיין של אגף החופים בעירייה שביקש לגייס לשירותיו מצילים לעונת הרחצה הקרובה. בסיומם של המיונים גויסו 14 מצילים, ביניהם, לראשונה בהיסטוריה של העיר - מצילה.
"הים היה תמיד התחביב הכי גדול בחיים שלי", היא אומרת. "מאז שאני זוכרת את עצמי אני כל הזמן מבלה בים, זה הבית השני שלי ובגלל זה החלטתי לעשות שינוי בחיים. אחרי הצבא עבדתי קצת בתחום המכירות, ואז הבנתי מה אני רוצה לעשות בחיים שלי ובחרתי להיות מצילה, בהתחלה בבריכת שחייה, שם עבדתי למעלה משנה ואחר כך כמצילה בחוף הים, מה שדרש ממני לעבור מבחנים וקורסים, כמו קורס עזרה ראשונה".
מליסוב מספרת כי עזרה והצלת חיים תמיד קסמו לה, למרות שהיא לא מגיעה ממשפחה של חובבי ים. "לא ידעתי שזה הכיוון שאני אלך אליו", היא אומרת. "בתיכון למדתי ביולוגיה ובכלל חשבתי שאני אלך לכיוון אחר".

4 צפייה בגלריה
תמר מליסוב
תמר מליסוב
תמר מליסוב. "עושה את מה שאני אוהבת"
(צילום: יאיר שגיא)

אחיה עובד בהייטק, אביה איש הנדסה ואמה עובדת בתחום האדריכלות. "אבל עבורי, כמי שחיה בים מגיל צעיר, החוף תמיד קסם לי, עוד בתקופה שהייתי עושה הליכות ארוכות מסידני עלי. תמיד ראיתי מצילים עובדים, מצילים חיים, עוזרים לאנשים, נותנים מענה כל הזמן והחלטתי שאני הולכת לכיוון הזה כי הבנתי שמתאימה לי עבודה כזו שהיא גם במקום שאני הכי אוהבת להיות בו שזה הים, וגם מאוד אינטנסיבית. כשראיתי שיש מכרז פתוח ושאני מתאימה לדרישות שלו (תעודת מציל, קורס מצילי ים, עבודה למעלה משנה בבריכה וכו'), הגשתי את המועמדות שלי, והנה, אני פה".
מליסוב מספרת שהמעבר לעבודה כמצילה בים לא היה מהיר. "זה לקח בערך שנה מהרגע בו החלטתי שאני רוצה להיות מצילת ים. בהתחלה עשיתי באשדוד את הקורס שהיה שונה בקושי שלו מקורס מצילי בריכה, כי בקורס הזה שמתקיים במצב של ים גלי, צריך לא רק לדעת לחלץ אדם שטבע, אלא צריך לדעת לצלול, לשחות למרחק, וגם לקחת חסקה ולהתמודד עם גלים בגובה מטר וחצי בים סוער. זה דורש כושר פיזי וזה ממש לא קל. בנוסף צריך לעבור את המבחן שמחולק לארבעה תרגילים, הצלה עם חסקה יחיד, חסקה זוגי עם עוד מציל, גלגל הצלה וללא גלגל הצלה. בתכלס מציל צריך לדעת הכול, לשחות, לצלול, להצליח לצלוח בשחייה מעל חצי קילומטר".

פול טיים ג'וב


בימים אלו היא החלה את העבודה בחופי נתניה כעוזרת מציל, מה שאומר שהיא עובדת שעות ארוכות בשמש הים תיכונית, וזאת על מנת לאפשר לרוחצים הרבים לבלות במי הים בבטחה. נתניה נחשבת ליעד תיירותי פופולרי אליו מגיעים תושבים גם מחוץ לעיר, חלק לא מבוטל מהם מיישובי הסביבה, מה שאומר שבכל עונה פוקדים את חופי נתניה מאות אלפי אנשים, מעל למאה אלף בכל שבוע.
"אני כבר בפול טיים ג'וב. מגיעה מהשעות המוקדמות של הבוקר עד הערב", מספרת מליסוב ומודה כי למרות שמדובר בעבודה תובענית היא נהנית מכל רגע ורק מחכה לאישור שיאפשר לה לעבור מתפקיד עוזרת למצילה במגדל. "אני עושה את מה שאני אוהבת וגם עובדת בזה למרות שזה לא קל", היא אומרת. "אני גם נהנית מזה שאני לא צריכה להתאפר, ואני יכולה לרוץ עם שיער חופשי בשמש והעור שלי שזוף".

4 צפייה בגלריה
תמר מליסוב, אילן ג'אן ואיוון אלכסנדרוב
תמר מליסוב, אילן ג'אן ואיוון אלכסנדרוב
תמר מליסוב, אילן ג'אן ואיוון אלכסנדרוב
(צילום: יאיר שגיא)

את חושבת שקיבלו אותך לעבודה בשביל לספק את הצורך למצילה בחוף הדתי?
"ממש לא. אני לא רואה שום הגבלה בעבודה בשום חוף. חוץ מזה שמבחינתי להיות חלק ממערך עבודה בחוף מופרד, זה ערך מוסף. יש בעיר נתניה חוף מופרד, וזה אך טבעי שיבקשו מאישה להיות חלק ממערך ההצלה שכבר קיים במקום".
איך המצילים והמתרחצים הגיבו?
"כולם, ממש כולם, קיבלו אותי יפה מאוד בכל התחנות. כולם מבסוטים מהמצב החדש. גם אני. לא היה לי חשש מזה שכולם גברים, למרות שאני יודעת שאני בין הנשים הבודדות בארץ שעושות את זה כרגע. אני חושבת שבכל תחום, ברגע שמישהו עושה שינוי, זה פותח דלת לעוד אנשים. אני מקווה שזה יגרום לעוד נשים להגיע ולעבוד בתור מצילות ים. האמת היא שכשפונים אליי בשם מצילה ולא מציל זה כיף. חוץ מזה שהעונה רק התחילה וכבר יש הערות של תושבים ומבלים בים כמו למשל, 'אני יכול לטבוע אצלך?'. זה מאוד מחמיא לי. חשוב לי להבהיר, שאני מקווה שהעובדה שכבר יש לנו מצילה במערך החופים, תפתח פתח לעוד נשים שירצו להתמודד על העבודה. הגעתי לתהליך המיון כמו כולם, ועברנו כולנו את אותו התהליך, לא עשו לי הנחות".

4 צפייה בגלריה
חופי נתניה
חופי נתניה
חופי נתניה
(צילום: עיריית נתניה)

מנהל אגף החופים בעיריית נתניה מור ברנס מספר כי בעירייה ישמחו לקלוט עוד נשים בסוכות המציל בעיר. "איתרנו את המצילה הראשונה שהצטרפה לצוות המצילים שלנו ונשמח שיגיעו עוד נשים", הוא אומר ומפרט כי למכרז ניגשו 17 מועמדים ונקלטו 14 כולל תמר. "כל מי שרוצה לגשת צריכה לעמוד בדרישות התפקיד, המגדר לא רלוונטי".
בנוסף לתעודת מצילה מוסמכת ואישור השתלמות בעזרה ראשונה, מציל ים צריך לסיים קורס שנמשך מספר חודשים אשר מעניק למי שצולח את הבחינה המעשית תעודת הסמכה דרגה 1. "לצערי, עד כה לא היו מועמדות לתפקיד וחבל, כי כמו שיש נשים שגולשות בים, אין סיבה שלא יהיו נשים מצילות", אומר ברנס. "נשמח לקלוט נשים נוספות שיעברו את המבחנים ויצטרפו למערך המצילים שלנו".

קראו גם:

''המצילים הוותיקים הופתעו לשמוע כי מצטרפת אישה לצוות, כי הם לא הכירו או ציפו לזה, אבל הפידבקים מאוד טובים ומפרגנים", אומר עומרי זיו המציל הראשי במערך ההצלה בחופי הים בנתניה. "בתוך סוכה יש מדרג, מנהל תחנה, אחראי ועוזר וברגע שתמר תעבור את המבחן המעשי כמצילה מוסמכת שמוכרת על ידי משרד העבודה, אז היא תקבל את ההסמכה ותוכל להיות חלק מהתקן כמצילה בתוך מגדל. בנוסף היא יכולה לתת ערך מוסף בחוף הדתי במידת הצורך".
ראש העירייה מרים פיירברג-איכר: "אני גאה בכל הנשים בעיר נתניה ושמחה על כך שבעירנו מצילת ים אישה. נתניה היא עיר מובילה ומשגשגת המקדמת נשים בכל מגוון התפקידים. אני מאמינה שנשים יכולות להיות מקצועיות בדיוק כמו גברים ובנוסף לנשים ערך מוסף במה שנקרא ׳מדעי האדם׳. יש לנשים אינטואיציה, גמישות ונכונות להתאים עצמן למצבים משתנים".