נתניה נמצאת במקום ה-16 מתוך 31 ערים שנבדקו למדד החופש העירוני לשנת 2021. כך לפי תנועת "ישראל חופשית", המפרסמת את המדד מדי שנה. המדד בודק את החופש מדת בכל עיר, ואת האפשרויות העומדות בפני הציבור החילוני, בין היתר בתחבורה ציבורית בשבת, קבורה אזרחית ורישום זוגות אזרחי בעירייה כאלטרנטיבה לרישום ברבנות. המדד בחר למקם את נתניה במקום ה-16, לאחר שמוקמה במקום ה-12 בשנת 2020.
2 צפייה בגלריה
מתפללים בית כנסת - תמונת פייסבוק
מתפללים בית כנסת - תמונת פייסבוק
מתפללים בית כנסת
(צילום המחשה: shutterstock)
בראש המדד דורגה העיר גבעתיים כעיר החופשית ביותר בישראל, ואחריה ערים כמו תל אביב, כפר סבא וראשון לציון. ערים נוספות בשרון כמו רעננה, הרצליה והוד השרון דורגו גבוה יותר מנתניה, ואילו ערים כמו חדרה, פתח תקוה וירושלים דורגו נמוך ממנה.
קראו גם:
על פי נתוני המדד, בנתניה אין תחבורה ציבורית בשבת. ישנן מוניות שירות הפועלות באופן חלקי ברחבי העיר, אך לפי התנועה, העירייה אינה משתתפת בהפעלתן. על פי הדו"ח, בנתניה נמצא כי מסעדות ואירועי תרבות פועלים בשבת באופן חלקי. "בפועל מעט מאוד מסעדות עובדות במרכז העיר ליד חוף הים, ורבות עובדות במתחם פולג מחוץ לעיר, חנויות עובדות רק במתחם פולג, ומעט מכולות במרכז העיר קרוב לחוף הים" נכתב בדו"ח המדד.
בדו"ח שוקללה גם העובדה שמצעד הגאווה אשר התקיים באופן עצמאי לפני מספר חודשים בעיר, לא זכה לתמיכת העירייה. בכל הנוגע לקהילת הלהט"ב, נמצא כי יש עובדת סוציאלית שאחראית על הקהילה מטעם העירייה, וכי קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר. קיימת גם פעילות ארגונים נוספים בעיר, אך ללא תמיכת העירייה.
2 צפייה בגלריה
מדד החופש לפי ערים
מדד החופש לפי ערים
מדד החופש לפי ערים
(צילום מסך: ישראל חופשית)
לגבי אירועים בהפרדה, נכתב כי העירייה הצהירה כי היא פועלת על פי הנחיות היועמ"ש, וכי לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת. בנושא הבריכות בהפרדה, נמצא כי בבריכה הציבורית יש הנחה של 30 אחוזים על כניסה בזמן רחצה בהפרדה.
בנושא קבורה אזרחית, נמצא כי בנתניה יש קבורה אזרחית לתושבי העיר ולעוד עשרה ישובים באזור. בנושא המועצה הדתית, הועלתה ביקורת על כך שהמועצה הדתית ומועצת העיר עדיין לא עסקו בבחירות נציגים למועצה הדתית כנדרש.
בנושא הפלורליזם הדתי, נמצא כי העירייה מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות, אך התנועה לא קיבלה התייחסות מהעירייה האם היא מקיימת אירועים בשיתוף קהילה לא אורתודוקסית. נמצא כי העירייה מקיימת אירועים לכבוד 'נובי גוד'.
בנושא נישואים אזרחיים, נמצא כי בנתניה אין אפשרות לרישום זוגות עירוני.
מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר: "מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם, ומחלק שוב את נבחרי הציבור לכאלו שעושים וכאלו שמתרצים. בשנים האחרונות שבהן פרסמנו את המדד, ראינו כיצד העיריות נכנסו לוואקום שהשאירה מאחוריה ממשלה שמרנית שנשלטה על ידי גורמים דתיים קיצוניים, ודווקא אל מול ממשלת השינוי, ניתן לצפות מהעיריות להיות אמיצות יותר, אך גם מהממשלה לא להתמכר לקידום נושאים רק על ידי העיריות, ולקיחת אחריות נרחבת בעצמה".
לעדכונים - חדשות נתניה