אסיר העולם פרנסואה אבוטבול, רוצחו של הנער רענן לוי ז"ל, עתר בשבוע שעבר לבית המשפט נגד שירות בתי הסוהר.
5 צפייה בגלריה
פרנסואה אבוטבול. חיפוש בתא
פרנסואה אבוטבול. חיפוש בתא
פרנסואה אבוטבול. חיפוש בתא
(צילום: צביקה טישלר)

פרנסואה אבוטבול, 39, "הקטן", המכונה "הג'ינג'י", בן למשפחת פשע מנתניה, מרצה עונש מאסר עולם לא קצוב בגין רצח הנער רענן לוי בן ה-18, תושב ראשון לציון. אבוטבול יושב כבר 18 שנים בכלא ומרצה את מאסרו באגף 16 בכלא "רימונים" השוכן בסמוך לצומת תל מונד.
לפני מספר חודשים ערכו סוהרי הכלא חיפוש שגרתי בתאים של האסירים ובמהלך החיפוש שנערך בתאו של אבוטבול נתפסו שלושה מכשירי DVD שהוחזקו כדין על ידי אבוטבול. המכשירים נרכשו מכספו הפרטי של אבוטבול מהקנטינה של הכלא ושימשו אותו לצפייה בסרטים ותוכניות שונות בטלוויזיה.
בעתירה שהגיש אבוטבול לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד השב"ס הוא טוען כי בעת שהמכשירים הוחזרו לרשותו התברר כי הם שבורים ומקולקלים ולא ראויים לשימוש.
בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד שני דרי נטען כי העותר הוא אסיר אשר מרצה את מאסרו בכלא רימונים באגף 16 ושפוט ל"מאסר עולם" בלתי קצוב. לטענת עו"ד דרי, בחיפושים שבוצעו בחדרו של העותר, נלקחו ממנו שלושה מכשירי DVD מסוג RAY – BLUE. "משהוחזר הציוד לידי העותר, נוכח הוא לראות כי הציוד שבור והמכשירים אינם שמישים", נטען בעתירה.

5 צפייה בגלריה
זירת הרצח בשפיים
זירת הרצח בשפיים
זירת הרצח בשפיים
(צילום: צביקה טישלר)

לאפשר תיקון


ב-20 במאי שלח אבוטבול, באמצעות עו"ד דרי, מכתב לקצין האסירים בבית הסוהר "רימונים" וביקש כי שב"ס יתקנו את הציוד שנשבר או לחילופין יאפשרו לו לרכוש את פריט זה מחדש באופן פרטי.
"ערכו לי חיפושים בתא, לקחו את מכשירי ה-DVD והחזירו אותם לאחר מכן כשהם שבורים. ביקשתי שיתקנו אותם במעבדה או שיביאו חדשים", ציין אבוטבול במכתבו. הוא טוען כי מפקד אגף 16 בבית הסוהר "רימונים" הודיע לו כי בקשתו סורבה ולכן הגיש את העתירה נגד השב"ס.

קראו גם:

בעתירתו של אבוטבול נטען כי הציוד נרכש מכספו הפרטי באמצעות מרכז המכר של שב"ס וכי מדובר בציוד אישי אשר מותר להחזקה על פי פקודת הנציבות. "משלא נראית סיבה כלשהי לסירובה של המשיבה לתיקון הציוד האמור, מדובר בהחלטה שאינה סבירה אשר פוגעת בקניינו של העותר שלא לצורך", נטען בעתירה.
"לאור האמור, מתבקש בזאת בית המשפט הנכבד להורות למשיבה לאפשר את תיקון הציוד ולחלופין לאפשר את הוצאת הציוד ותיקונו על חשבון העותר מחוץ לכותלי בית הסוהר והכל בכפוף לנהלים".

5 צפייה בגלריה
מכשיר DVD
מכשיר DVD
מכשיר DVD
(צילום: shutterstock)

אבוטבול אף הגדיל לעשות וצירף לעתירתו פסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בעניינו של האסיר יצחק זוזיאשווילי שמכשיר ה-DVD שלו היה מקולקל ושב"ס סירב לאפשר לו לתקן אותו במעבדה. בפסק הדין כפה השופט, דרור ארד-אילון זאת על שב"ס.
הדיון בעתירתו של אבוטבול נקבע לתחילת חודש מרץ 2024. עו"ד דרי מסבירה כי מרשה רכש את המכשירים במרכז המכר לאסירים בכספו האישי, "המכשירים תקולים ומכאן האחריות של שב"ס לתיקונם. מרשי מרצה מאסר עולם בלתי קצוב וזכיותיו הקנייניות נפגעות לאור סירוב גורמי שב"ס לעשות כן".
זו לא עתירתו הראשונה של פרנסואה אבוטבול נגד שב"ס. בעתירותיו הקודמות הוא ביקש "שיפור" בתאו ובתנאי כליאתו. בעבר עתר לתקן מזגן בכלא לאחר שטען כי ה"חום בלתי נסבל". אבוטבול טען כי הוא ויתר האסירים מופלים לרעה. "אי אפשר להיות באגף, במיוחד עכשיו בקיץ". בעתירה אחרת טען אבוטבול כי "התא שלו שורץ פשפשים ושב"ס אינו עושה דבר".

5 צפייה בגלריה
רענן לוי ז"ל
רענן לוי ז"ל
רענן לוי ז"ל
(צילום רפרודוקציה: יריב כץ)

רצח מזעזע


הצעיר רענן לוי בן ה-18 מראשון לציון נרצח במוצאי שבת ה-18 בדצמבר 2004 לאחר שנדקר במהלך קטטה שפרצה בין שתי חבורות צעירים מחוץ לפאב בקיבוץ השפיים. ב-5 ביולי 2009 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את פרנסואה אבוטבול ברצח הנער וגזר עליו מאסר עולם לא קצוב ותשלום פיצוי למשפחת הנער בסך שני מיליון שקל.
אבוטבול הגיש ערעור לבית המשפט העליון בו טען כי לא דקר את הנער, אלא ששופטי העליון דחו את הטענה והשאירו על כנם את ההרשעה ואת העונש. מאסרו של אבוטבול טרם נקצב מכיוון שלא שילם למשפחתו של רענן לוי את הפיצוי שנקבע.

5 צפייה בגלריה
עו"ד שני דרי
עו"ד שני דרי
עו"ד שני דרי
(צילום: אלבום פרטי)

פרנסואה אבוטבול "הקטן" הוא בנו של צ'רלי אבוטבול שנמצא מת בדירתו ב-17 באפריל 2014. צ'רלי הוא אחיו של פליקס אבוטבול, ראש המשפחה שניהל בתי קזינו במזרח אירופה ונרצח בפראג בשנת 2002. בשנת 2009 נידון אסי אבוטבול, הדמות החזקה במשפחה, בנו של פליקס, ל-13 שנות מאסר, לאחר שהורשע בעבירות של ניהול ארגון פשיעה, סחיטה ועבירות הון.
עונשו הוחמר בשנת 2011 ל-18 שנות מאסר בעקבות ערעור שהוגש לבית המשפט העליון. מאסרו של אסי אבוטבול גרם לפגיעה קשה בארגון הפשע של המשפחה. בשנת 2011 נרצח אחיו של אסי, פרנסואה אבוטבול, שעמד יחד איתו בראש ארגון הפשע.
משירות בתי הסוהר נמסר כי "העתירה התקבלה ונקבעה לדיון. מענה שב"ס יינתן בבית המשפט כמקובל".