נתניה היא עיר ימנית, שמזוהה עם מפלגת הליכוד. למרות זאת, זה שישה שבועות מתקיימות בה, מדי שבת, הפגנות המוניות נגד המהפכה המשפטית שמובילה ממשלת הליכוד. מדי שבוע יש עלייה מרשימה בכמות המפגינים. דווקא עיר שמזוהה עם מפלגת השלטון הפכה לאחד ממוקדי המחאה השוקקים בישראל.
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בנתניה ביום שבת האחרון. "מספרים חסרי תקדים"
ההפגנה בנתניה ביום שבת האחרון. "מספרים חסרי תקדים"
ההפגנה בנתניה ביום שבת האחרון
(צילום: זיו אורן)
"יש הרבה מפגינים בנתניה למרות שהיא מזוהה כעיר ליכודניקית, כי גם פעילי ליכוד מבינים שהם לא רוצים פירוק מוסדות ושתהיה רק רשות אחת", מסבירה שוש ערער, יו''ר מועצת העיר לשעבר, פעילה חברתית וממארגני ההפגנות בעיר. ''אנחנו בירת השרון ומגיעים אלינו מפגינים מנתניה וגם מהסביבה, כולל ישובים ומושבים סמוכים שנוח להם להגיע לנתניה".

לעשות מעשה

"מדובר במספרים חסרי תקדים של מפגינים'', מבהיר דודו סלמה (47), איש מרכז, ממארגני ההפגנות בעיר. סלמה מצליח מדי שבוע להביא לבמה נואמים מכל גווני הקשת הפוליטית. "מגיעים לשטח מפגינים מכל האזור שבאים לתמוך בהפגנה. המספר גדל מדי שבוע'', הוא אומר.
סלמה, איש היי-טק, נשוי למיכל, בתו של העיתונאי לשעבר עקיבא אלדר ואב לשלושה (9, 12, 16). הוא נולד וגדל בקריית שמונה, אבל מאז שעבר לפני למעלה מעשור להתגורר בעיר ימים, הפך לפעיל חברתי שניהל לא מעט מאבקים סביבתיים וחברתיים בעיר, כשהבולט בהם הוא המאבק נגד תוכנית המלונות בחוף פולג.

4 צפייה בגלריה
דודו סלמה
דודו סלמה
דודו סלמה
(צילום: פרטי)

בשבועות האחרונים הוא עסוק בניהול ההפגנות בנתניה, תוך שהוא נעזר בצוות פעילים הכולל את עמרי רייסמן מ-''הדגלים השחורים'', רון פרי ומיכה פדרינג מ-"יש עתיד", שוש ערער, ליאור עופר DJ בהתנדבות שאחראי על הצד המוזיקלי, האדריכל חיימי שניידר, ענבר חביב, גיא גולן, מיקי לחיאני ואביב מוזס מ-"כחול לבן'', נפתלי בחטיאר, דודי אלימה וריקה אידלמן. "כולם ביחד תורמים ומתפעלים כל שבוע מחדש את הכל", מסביר סלמה. "המטרה חשובה מאגו ומשיקולים פוליטיים וזו קסמה".
"עם היוודע תוצאות הבחירות בירכתי וציפיתי שהממשלה החדשה תפעל לטפל קודם כל בבעיות שעלו במהלך הקמפיין כמו למשל יוקר המחייה והמשילות בנגב והגליל", הוא מסביר. "אבל ברגע שהבנתי שכל מה שהם מעוניינים לקדם זו חקיקה פרסונלית שתקדם אינטרסים אישיים, תפגע בהפרדת הרשויות ותצעיד את המדינה לפתחה של דיקטטורה שלטונית, הבנתי שצריך לעשות מעשה ולהפסיק לשבת על הגדר".
''ההחלטה הזאת התגבשה אצלי מהר מאוד, בעיקר בגלל שהבנתי שהרעיון לפיו כל שבת תושבים רבים (חלקם מבוגרים) יאלצו להגיע לתל אביב, לצאת בשעה 16:00 מהבית ולחזור בשעה 23:00 הוא לא ישים וישחוק את המחאה", הוא ממשיך. "ברגע שפנו אלי אנשים ואמרו לי שזה לא פשוט עבורם לעשות זאת כל שבוע, החלטתי להתחיל בהפגנות בנתניה, כשההפגנה הראשונה הייתה לפני שישה שבועות".
סלמה מספר שהמיקום שבחר להפגנה, בסמוך לקניון עיר ימים, נובע מהעובדה שהתושבים של השכונות עיר ימים, אגמים ורמת פולג הרבה יותר מעורבים ופעילים. "ראינו זאת במאבקים סביבתיים אחרים, ולכן החלטתי שהמיקום האידיאלי הוא צומת קניון עיר ימים. להפגנה הראשונה הגיעו כמה מאות, וזה גדל מהפגנה להפגנה לאלפים".

בלי שמאל

"אני מקפיד על זה שלא יהיו דגלי פלסטין ולא להביא אנשי שמאל כמו מרצ למשל'', מבהיר סלמה שמודע לשיח נגד ההפגנות בעיר. "אני גם בחרתי במיקום אידיאלי על פי פרמטרים של נוחות הגעה, גישה ברגל או רכב וגם חניה, חשיפה ונראות וזאת אחרי עבודה יסודית, כי היה לי חשוב לא להפריע לתושבים. גם כשפנו אלי לגבי הרעש של הנואמים, מיד הזזתי את הרמקול לצד הנגדי. בהתחלה לא רצינו לשלב פוליטיקאים מכהנים, אבל הבנו שיש לכך שני יתרונות משמעותיים וזה win-win לשני הצדדים, כי מצד אחד, הציבור צמא לשמוע אותם ולקבל מידע ממקור ראשון על הנעשה בהצבעות בכנסת. ומצד שני, הפוליטיקאים מקבלים אנרגיה מההפגנה ומהנוכחות המשמעותית של הקהל ומתודלקים להמשיך להילחם בכנסת נגד החקיקה המסוכנת. בנוסף, הקפדנו על מגוון דוברים מכל הקשת החברתית הישראלית, שזו לא משימה פשוטה, וכיום יש לנו ליין אפ של נואמים חודש קדימה''.

קראו גם:

סלמה מספר כי בהפגנה הראשונה שהופקה ביומיים הגיעו כמעט 1,000 תושבים, לשניה כ-2,200, לשלישית 3,500, לרביעית 6,000 לחמישית 8,500 ולשישית מעל 12,000 מפגינים. מתנגדים להפגנות ותושבים טוענים למספרים נמוכים בהרבה. בשיחה עם גורם בכיר במשטרה נמסר ל"ידיעות נתניה", כי לא סביר שבהפגנה האחרונה היו למעלה מעשרת אלפים מפגינים, וכי בפועל מדובר במספר אלפים בודדים. ''זה קורה בכל הפגנה. מגיעים 300 איש ומדווחים על אלף, או שמגיעים אלפיים ובחדשות אתה שומע על עשרת אלפים", הסביר הגורם, "זה לא מידתי נוכח גודל השטח, ובטח שלא לנוכח הבקשה של המארגנים לאישור ההפגנה. ככל שההפגנה גדולה יותר, יש צורך ביותר מאבטחים, עמדת מד''א ושיטור שיגיע למקום לאבטח את האירוע".
את סלמה המספר בפועל לא ממש מעניין. ''אותי מה שמרגש זה המראות של האזרחים שצועדים ברחובות עם דגלי ישראל", הוא אומר. "זה בדיוק מה שדמיינתי כאשר הרעיון קרם עור וגידים, הפגנה עממית של כלל הציבור ולא של מפלגה. לא פיללתי למספרים האלו של מפגינים. זה פשוט מדהים ומרגש כל מוצאי שבת מחדש. בהתחלה ביקשתי אישור להפגנות קטנות אבל לנוכח הגידול עדכנתי את המספרים ועושים התאמות. אני בסוף כל הפגנה מתחיל לעבוד על ההפגנה הבאה. במוצ"ש הקרוב ינאמו אצלנו יעל גרמן שהיתה ראש עיריית הרצליה ועמרם מצנע שהיה ראש עירית חיפה וגם ח''כ איווט ליברמן. הצענו גם לראש העירייה מרים פיירברג להגיע ולהשתתף אבל היא לא אישרה הגעה".
דודו סלמה: "חשוב לי להבהיר שאני לא נגד שינויים. אני מבקש לעצור את החקיקה ולבוא לשולחן הדיונים. אני מסכים שצריך לעשות שינויים, אבל אי אפשר לעשות שינויים בצורה אגרסיבית"
ומה יש לך להגיד למתנגדים להפגנות שלכם בעיר?
"שכל אחד יעשה לעצמו חושבים ויחליט האם עליו להילחם על הדמוקרטיה או לא. אני מבקש להילחם בחקיקה הרעה שתסרס לחלוטין את הרשות השופטת. חשוב לי להבהיר שאני לא נגד שינויים. אני מבקש לעצור את החקיקה ולבוא לשולחן הדיונים. אני מסכים שצריך לעשות שינויים, אבל אי אפשר לעשות שינויים בצורה אגרסיבית. אנחנו נמשיך עם ההפגנות ויש לנו כבר ליין אפ של נואמים לחודש קדימה. בנוסף, יש לנו מימון מהמטה המרכזי בקפלן שמקבל תרומות מחברות היי טק ואנשי עסקים, בשביל לתפעל את ההפגנות. בנוסף, בכל עצרת והפגנה אני מבקש מאנשים לתרום, דרך ברקוד בווטס אפ למטה המרכזי, יש גם ברקוד לתרומה על הדגלים".
שוש ערער מודה שהיא לא האמינה שההפגנות יגיעו לסדר גודל שכזה. ''ההפגנות גדלו משבוע לשבוע בגלל שזו הפגנה עממית ואזרחית", היא אומרת "אנשים מרגישים שזו מלחמת העצמאות שלהם והם מצביעים ברגלים. זו הסיבה שיש בקהל וגם בנואמים כזה מגוון של אנשים, מימין ושמאל. אנחנו לא אומרים שהממשלה הזו לא לגיטימית אלא אנחנו נגד האופן בו פועלת הממשלה שרוצה לחסל את הדמוקרטיה".

4 צפייה בגלריה
שוש ערער
שוש ערער
שוש ערער
(צילום: פרטי)

מי שהצטרף לנואמים בשבוע שעבר וריגש את הנוכחים היה כדורגלן העבר והמאמן והפרשן בהווה, אורי אוזן. "לא מדובר על ימין ושמאל", הוא מסביר. "אני חושב שצריך רפורמה ותיקון, אבל לא ככה'', הוא מבהיר. "אני מבין שיש דעות אחרות אבל אם השלטון יהיה עם כוח בלתי מוגבל זה מתכון לאסון. אני חושב שצריך לשבת ולדבר ולכונן פה חוקה ואם לעשות פסקת התבגרות אז שזה לא יהיה אוטומטי וברוב גדול יותר".

4 צפייה בגלריה
אורי אוזן
אורי אוזן
אורי אוזן
(צילום: פרטי)

למה הסכמת לנאום?
"אני אזרח מדינת ישראל שאוהב את המדינה ולכן היה חשוב לי להביא את עצמי. בנוסף, אבא שלי יוצא מושב ניצני עוז והוא חינך אותי לאהבת הארץ ואני כילד אהבתי את מקצוע האזרחות ולכן כיום, כשאני אבא לילדים ורואה לאיפה המדינה הזו הולכת, חשוב לי להביע את דעתי. כי אני חושב שהכיוון שאנחנו הולכים אליו הוא מסוכן. זה כואב לי וזו הסיבה שבאתי לדבר".

_____________________________________________________________

איפה פיירברג-איכר? ראש העירייה לא מגיבה

בערים מרכזיות ברחבי הארץ ראשי עיריות בוחרים להביע את עמדתם על המהפכה המשפטית. בהוד השרון אמיר כוכבי מוביל את ההפגנות, בתל אביב רון חולדאי מביע תמיכה במפגינים, ובהרצליה תלו את מגילת העצמאות על בניין העירייה. ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר בוחרת לא להביע עמדה ולא להגיב על הרפורמה. פנייה שנעשה אליה מצד מארגני ההפגנות לא נענתה עד כה.
____________________________________________________________

המתנגדים להפגנות: "אל תפגעו בחופש התנועה שלנו"

יש בנתניה, כמובן, גם התנגדות להפגנות. ''לכל אחד יש את הזכות להפגין, תפגינו כמה שאתם רוצים, רק אל תפגעו בזכות הדמוקרטית שלנו לחופש התנועה, אל תחסמו כבישים ואל תפגעו במדינה שיקרה לכולנו", אומר אחד המתנגדים. "בנוסף אין צורך לנפח מספרים וליצור פרובוקציות כמו מיצג נשים באדום או חתימה של הקהל על מגילת העצמאות. יש אלפי תושבים שמתלוננים על הרעש או שסגרו להם את הכביש, אבל לאף אחד לא אכפת''.
טענות נוספות של המתנגדים להפגנות בעיר נוגעות למימון ההפגנות ועל כך שיש שימוש ציני בלובשי מדים לצרכים פוליטיים. ''אנשי צבא לא צריכים לקרוא למרי אזרחי. יש פרות קדושות שאסור לנפץ. עצוב לי שהגענו למקום הזה. המפגינים שכביכול נלחמים על הדמוקרטיה לא מכבדים את תוצאות הבחירות".