העמותות המטפלות באימוצי כלבים וחתולים והווטרינר העירוני מדווחים על עלייה משמעותית בנטישת הכלבים והחתולים בנתניה. כיום יש מאה כלבים וחתולים בעיר שמחכים לאימוץ
''יש עליה בנטישות בעלי חיים בנתניה. אנחנו עכשיו מרגישים את הגלים שאחרי הקורונה. הכלביות מפוצצות ואין יותר מקום לכלבים'', מסביר שי מלמן, הווטרינר העירוני בעיריית נתניה.
3 צפייה בגלריה
נלה וששת גוריה שננטשו בפתח הכלבייה
נלה וששת גוריה שננטשו בפתח הכלבייה
נלה וששת גוריה שננטשו בפתח הכלבייה
(צילום: אלבום פרטי)
את עיקר התופעה של הנטישה ניתן לראות ברחובות העיר נתניה. בעקבות זאת התגברו התלונות של תושבים על כלבים משוטטים. ''ברור שהכלבים, גם אלו שבלי השבב, הגיעו מבית של מישהו", מסבירה מיקה בן צבי, רכזת פעילות עמותת נתניה והרצליה אוהבות חיות. ''אנחנו רואים תופעה של אנשים שנוטשים כלבים ברחובות או קושרים את הכלב בכניסה לכלביה בארבע לפנות בוקר וגם כאלו שזורקים אמא עם גורים. יש לנו בעמותה את נלה וששת גוריה שננטשו בפתח כלביית הרצליה לפני כשבועיים. הם חיכו שם כל הלילה ללא אוכל ומים עד שעובדי המחלקה הגיעו. זה פשוט מצער כי זה פשוט זלזול בחיים של כלבים".

3 צפייה בגלריה
גורי כלבים שמחפשים בית
גורי כלבים שמחפשים בית
גורי כלבים שמחפשים בית
(צילום: אלבום פרטי)

הסיבות העיקריות לנטישת כלבים
החזרה לשגרה אחרי מגיפת הקורונה
עלויות הטיפול בכלבים
חוסר יכולת להתמודד עם זנים מסוימים של כלבים
העלייה בנטישות היא פועל יוצא של העלייה באימוצים בתקופת הקורונה. עם החזרה לשגרה עלתה כמות הנטישות של כלבים, בעיקר הגדולים שדורשים השקעה. "אני לא יכולה להסביר למה, אבל אחרי שהקורונה דעכה, ואיתה הכיף לטייל עם הכלב בסגר, אנשים גם חזרו לשגרה ועבודה והבינו שכלב זה לא צעצוע אלא חיה שדורשת השקעה והם נוטשים אותם'', חושפת בן צבי את הסיבות מאחורי הנטישות. ''לצערי, בנתניה מאוד נפוץ פשוט לנטוש את הכלבים ברחוב, ואנחנו רואים עליה בכמות מקרי הנטישה בעיקר בחודשי הקיץ, ועכשיו גם יש את החגים ולצערי תהיה עוד עליה בכמות הנטישות, בעיקר בגלל שאנשים נוסעים לחופשות".
יש איזה פרופיל לאנשים שנוטשים בעל חיים?
"ממש לא. גם אנשים שלמראית עין נראים נורמטיביים, ונשמע שמבינים את גודל האחריות נוטשים. לצערי לא כולם רואים בבעל חיים חלק מהמשפחה. בנוסף יש כמות מטורפת לאחרונה של הרבעות והכלביות מפוצצות בגורי מלמוט, שהם כלבים מדהימים וחכמים ואנרגטיים שפשוט מגיעים לכלבייה כי אנשים לא יודעים להתמודד איתם".

הכלב שחורי חוזר לכלבייה
(צילום: פרטי)

קראו גם:
בן צבי שעובדת בעמותה שנים רבות, מודה שגם לפן הכלכלי יש משקל בהחלטה של מאמצים לחזור בהם מתהליך האימוץ. ''מדובר בהשקעה כלכלית לכל דבר. גם לנו ברור שיוקר מחייה משפיע על ההחלטה אם לגדל כלב או לא. יש חיסונים, אגרה וגם טיפולים נגד קרציות ופשפשים והוצאות שוטפות כמו אוכל. אז ברור שלמי שאין יכולת כלכלית, קשה יותר להמשיך ולטפל בבעלי חיים. זה כואב שמחזירים כלב, כי מבחינתו זה כישלון שלנו. אנחנו קוראים לאנשים לבוא לאמץ. פעם היינו מפרסמים פוסט שאנחנו מחפשים בית אומנה והיו מלא תגובות, ועכשיו כמעט כלום".

3 צפייה בגלריה
אחד הכלבים שננטשו בפתח המקום
אחד הכלבים שננטשו בפתח המקום
אחד הכלבים שננטשו בפתח המקום
(צילום: אלבום פרטי)

"השנה חד משמעית היא השנה הכי קשה שזכורה בכלביות ובעמותות ב-40 השנים האחרונות", מבהיר מלמן שנתקל בעבודתו במקרים כואבים של נטישת כלבים, לצד ירידה בכמות האימוצים ואנשים שמוכנים לשמש כבתי אומנה לכלבים. ''לצערי יש אנשים שפשוט נוטשים את הכלבים שלהם פה בכלבייה או אנשים שלא משחררים את הכלב שלהם שהלך לאיבוד ונעלמים אחרי שיצרנו איתם קשר לאחר שזיהינו את הכלב באמצעות השבב. אבל אנחנו לא יכולים לעשות כלום כי אין ענישה מספקת, למרות שנטישת כלב זה מעשה מנוגד לחוק, המהווה עבירה פלילית שעונשה שנה מאסר".
מלמן מבהיר כי בכלביה בנתניה אין המתות. ''אנחנו מקבלים את כל הכלבים - חולים, זקנים, עם בעיות התנהגות, גורים מאוד צעירים. מטפלים בכולם ומחפשים את הבתים הכי מתאימים. יש לנו בכלבייה גם כלבים שמחכים לאימוץ שנים. ולכן, אנחנו קוראים לכל מי שיכול ורוצה לאמץ או לשמש אומנה לכלבים לפנות אלינו.''. ניתן לראות את הכלבים באתר העירוני של העירייה והעמותה.
יום אימוץ בנתניה מתקיים בשישי 13:00-15:00, שבת 10:00-13:00 ברחוב הרכב 12 - "המרכז הוטרינרי נתניה" בווייז