תקועים: שרת התחבורה, מרב מיכאלי, רמזה לאחרונה כי פרויקט עוקף 57, אחד הפרויקטים המרכזיים בתשתיות התחבורה באזור נתניה והסביבה - לא יקודם. הפרויקט נועד בין היתר, להקל על בעיות גודש התנועה בכביש 57 והסביבה, באזור הסובל מפקקים בלתי נסבלים בכל בוקר ובכל אחר הצהריים.
5 צפייה בגלריה
עומסי תנועה ביציאה מנתניה
עומסי תנועה ביציאה מנתניה
עומסי תנועה ביציאה מנתניה
(שאול גולן)
עם פרויקטים תחבורתיים מוקפאים, מספר מכוניות פרטיות שהולך ועולה בכל שנה ושכונות חדשות בנתניה והסביבה שצפויות להוסיף לעומס בכבישים, האם יש בכלל סיבה להיות אופטימיים?

אלפי יחידות

"מצב התחבורה במרכז השרון יהפוך בתוך זמן קצר לאסון, משום שמרביתם המוחלט של מיזמי התשתית הוקפאו עד להודעה חדשה, בשל תיעדוף תקציבי", אומר גורם בכיר בתחום. "ביניהם כביש 57 עוקף כפר יונה, ההסדרה של כביש 4, כביש 561 בין צומת הדסים (קדימה - אבן יהודה) ועד לכביש החוף ואזור התעשייה ספיר.
"זאת בנוסף לנתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ופתרונות נוספים להסעת המונים. במקביל, היתרי הבנייה להקמת שכונות חדשות והרחבתן ניתנים על ידי מוסדות התכנון בשגרה. זאת בהתעלם מהתשתית התחבורתית, שמהווה תנאי הכרחי לרמת החיים הבסיסית לה זקוקים התושבים העתידיים.
"אף אדם, שמוחו בראשו כנראה לא היה מעלה על דעתו להקים שכונה לאלפי משפחות, כאשר קו הביוב היה ונשאר כבעבר, משום שאז הלכה למעשה הצואה תצוף בדירות.
"זה למעשה המצב של התחבורה כיום. מחד, המדינה בהובלת משרד האוצר דוחפת בכל הכוח לשיווק יחידות דיור חדשות על מנת לצמצם את יוקר המחייה. מנגד, מקבלת החלטות אשר יהפכו את אלה לבלתי ישימות".
קראו עוד>>
נזכיר שרק לאחרונה, אושרו בנתניה אלפי יחידות דיור במסגרת שתי שכונות דגל - שכונה בצפון העיר שתמנה 3,300 יחידות דיור, ושכונת הבננה במזרח העיר, סמוך לכביש 57, שתמנה 3,500 יחידות דיור. על פי תוכנית המתאר של נתניה המאושרת בימים אלה, עד שנת 2045 מספר התושבים צפוי להתקרב לחצי מיליון. אך הפתרונות התחבורתיים שנועדו להקל על הפקקים אל העיר ומחוצה לה כמעט ואינם קיימים.
5 צפייה בגלריה
אלי דלל
אלי דלל
אלי דלל
(צילום: יח"צ)
"הבעיה היא לא בנתניה עצמה, אלא בגישה לכביש החוף", מסביר סגן ומ"מ ראש העירייה, אלי דלל, הממונה על התחבורה.
"הפקקים בתוך העיר בבוקר הם לא הבעיה, הפקקים הגדולים הם בירידה לכביש החוף. הבעיה הגדולה ביותר שלנו היא כביש 2. הוא תקוע, ואז זה תוקע את השאר. התקיעה שלנו היא ממחלף איינשטיין ועד מחלף פולג, לא ניתן לצאת מנתניה, הוא חסום, פקוק.
5 צפייה בגלריה
פקק במחלף פולג
פקק במחלף פולג
פקק במחלף פולג
(שאול גולן)
"למרות השיפור שנעשה עם נתיב 2+, כביש החוף פקוק לגמרי. זה נכון שיש איזשהו פתרון של הנתיבים המהירים והתחבורה הציבורית, אבל זה עדיין לא פותר את הבעיה".
אז מה הפתרונות?
"הוספת נתיבים מהירים על כביש החוף. בשעות הבוקר יהיו שישה נתיבים דרומה, הם יהיו למעשה נתיבים מתחלפים, וכך בשעות אחר הצהריים יהיו שישה נתיבים צפונה.
"צריך להבין שזה שיפור שיבוא לידי ביטוי רק עוד שנתיים, לכן תוספת מאות אלפי כלי הרכב שיש בכל שנה, פוגעת מאוד ומביאה לכאוס אמיתי. כי בסופו של דבר, אין פתרונות אמיתיים לתחבורה. יש לנו בעיה נוספת שאנחנו מנסים ללחוץ עליה - בניית מחלף איינשטיין, כי המצב כיום יוצר מצור על צפון העיר.
"בתוך נתניה, אנחנו עובדים על שיפור גדול מאוד בהשקעה של בערך 2.5 מיליארד שקלים, על פרויקט 'מהיר לעיר'. הפרויקט אמור לשנות את מפת התחבורה הציבורית בנתניה מבחינת נגישות. אם היום יש לנו כ-12 אלף קילומטרים ביום של תחבורה ציבורית, אנחנו מתכוונים להגיע ל-26 אלף קילומטרים ביום.
"הרעיון הוא בעצם יצירה של 90 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, לצד שבילי אופניים דו מסלוליים. הפתרונות הם גם בהוספת מסילות רכבת. היום יש במסילת החוף רק שתי מסילות, שזה פשוט לא מספיק. יש לא מעט תוכניות, ואני מקווה שהן יביאו לשיפור. כי ללא תחבורה ציבורית זמינה, זולה ואמינה לא ניתן יהיה לקיים תחבורה נורמלית בישראל ובנתניה בפרט".

שכונות ופרויקטים

גם במושבי השרון ובכפר יונה בפרט, המצב אינו אידיאלי בלשון המעטה. שכונות חדשות בכפר יונה כמו יפה נוף ושרונה, ופרויקטים שאפתניים כמו הקמת בית כלא חדש ומוסדות משפט צבאיים בשם 'קריית צדק' במחנה הצבאי בית ליד, הביאו לסתימה כמעט מוחלטת של עורק התחבורה הראשי בין כפר יונה לנתניה - כביש 57, נסיעה שחלק מהתושבים מתזמנים בבוקר בכמעט שעה שלמה על פני מרחק של פחות מ-10 קילומטרים.
ראש עיריית כפר יונה, שושי כחלון כידור: "אני לא יכולה לסבול את הסבל של תושבי גבעת אלונים בכל מה שקשור למה שקורה היום ברחוב הראשי של השכונה. אני רוצה להישאר אופטימית ולהגיד שכבר קיימנו פגישה עם משרד התחבורה ונתיבי ישראל"
הפקקים אף משפיעים על יישובים סמוכים כמו תל מונד, קדימה - צורן ופרדסיה, הסובלים בעיקר מפקק בכביש 553.
"אני תמיד אופטימית ועוד לא איבדתי תקווה", אומרת שושי כחלון כידור, ראש עיריית כפר יונה, "אם כביש עוקף 57 יעלה לתוכנית החומש של 2023, זה יעכב קצת את הפרויקט אבל זה יהיה הרע במיעוטו. השאלה היא אם באמת ב-2023 הוא ייכנס לתוכנית החומש. עד אז, הכוונה שלי היא לקחת מומחה, ואני מתכוונת להעביר חוות דעת מנומקת לשרת התחבורה לפני דיוני תוכנית החומש, וגם להיפגש איתה פנים מול פנים.
5 צפייה בגלריה
שושי כחלון, ראש עיריית כפר יונה
שושי כחלון, ראש עיריית כפר יונה
שושי כחלון, ראש עיריית כפר יונה
(צילום: קובי קואנקס)
"אני מנסה לרתום את ראשי הרשויות לפעולות משותפות מול השרה, כי זו בעיה של כל מרחב השרון, לא רק של שושי. הבעיה היא של נתניה, אבן יהודה, שלנו.
"חשוב שכולנו נשלב ידיים ונפעל יחד אל מול השרה. דבר שמבחינתי הוא ייהרג ובל יעבור ועליו אני אתאבד ברמת ההתעקשות, זו הכניסה החלופית למחנה קריית צדק. אני חייבת שהשרה תבצע את זה אם עוקף 57 לא יחזור לקדמת הבמה בתוכנית החומש של 2023.
5 צפייה בגלריה
פקק בכביש 57
פקק בכביש 57
פקק בכביש 57
(איילה מידן)
"אני לא יכולה לסבול את הסבל של תושבי גבעת אלונים בכל מה שקשור למה שקורה היום ברחוב הראשי של השכונה. אני כן רוצה להישאר אופטימית ולהגיד שכבר קיימנו פגישה עם משרד התחבורה ונתיבי ישראל, ויצאנו לדרך לכתיבת תוכנית אסטרטגית לתחבורה לכפר יונה. כי אם גם לא יהיה לעיר את העוקף וגם תשתית תחבורתית ציבורית - זה יהיה אסון מבחינתנו".

הפקקים הגדולים באזור

הפקק: כביש 57, כפר יונה - נתניה
הנהגת איילה מידן: "זה לא נורמלי, אנחנו מיואשים, אין לנו שום פתרון. אני כן נוסעת באוטובוס שזה קצת חוסך את הפקק מכפר יונה עד בית ליד כי יש נתיב תחבורה ציבורי, אבל משם עד נתניה אתה עומד בפקק בדיוק כמו כולם".
הפקק: מחלף נתניה -מחלף פולג - כביש 2
הנהג אוהד עטיה: "כל בוקר מתחיל בייאוש האם אגיע לעבודה בזמן. לפעמים אני יוצא ממש מוקדם ומקדים, ולפעמים אני מאחר בחצי שעה. עם השנים הפקק פה הולך ונהיה גרוע יותר, אבל אין שום אלטרנטיבה אחרת. התחבורה הציבורית לא באמת נותנת מענה"
הפקק: שפיים - פולג
הנהגת גלית קליין: "ב-7:00 בבוקר אני מאיטה כבר בווינגייט. אני בדרך כלל נוסעת לרמת גן, וזה לוקח לי שעה. בחזור, בכל שעה שאני יוצאת, לוקח לי שעה ורבע - שעה וחצי. זה משהו נורא".
הפקק: שדרות טום לנטוס בקריית השרון
הנהג גיא שחר: "המון אנשים חותכים דרך קריית השרון מכביש 2 לכביש 4, וזה יוצר פקק ענק בקריית השרון. אותו הדבר קורה בערב, שהם חותכים דרך האצטדיון ונכנסים לקריית השרון כדי לצאת ב-57. זה סותם לנו את השכונה".
הפקק: 553 - פורת - היציאה לכביש 4
הנהג ניסים בן עזוז: "הרבה רכבים במקום לנסוע על 57, חותכים דרך המוביל, ומגיעים בסופו של דבר לכביש 553. זה יוצר צוואר בקבוק גדול על כביש נורא קטן. כאילו מינימום אתה נמצא בתל אביב".
לעדכונים: חדשות נתניה