חברי ועדת הכספים שהתכנסה בתחילת השבוע, בחרו שלא להצביע על סעיף בגין תוספת של 4.35 מיליון שקלים לטובת אירוח משחקי המכביה בחודש יולי בשנה הבאה, לאחר שלטענתם לא סופקו להם נימוקים מצד הגזבר המסבירים באופן מספק מדוע על העירייה להוציא מיליוני שקלים על משחקי ספורט חיצוניים.
2 צפייה בגלריה
(טקס פתיחת המכביה ה-20 | צילום ארכיון: אורן אהרוני)
בצעד חריג יחסית, בחרו חברי הועדה להצביע על כל הסעיפים האחרים בישיבה, אך דרשו מהגזבר להביא פירוטים ונימוקים על סעיף המכביה, עליו תצביע מועצת העיר בישיבה הבאה.
על פי הסעיף בסדר יומה של ועדת הכספים, מדובר על "אירוח משחקי המכביה ביולי 2022 של אורחים וספורטאים לגילאי 35 ומעלה. אירוע המכבייה יתקיים בחוף פולג. משחקים נוספים במתקנים ברחבי העיר (טניס, כדורסל, כדורגל ועוד). חלקה של העירייה במימון - 50 אחוזים מעלות האירוע, שתממן המדינה, ולא תעלה על 4.35 מיליון שקלים. ניתן אישור עקרוני מיוחד על ידי משרד הפנים לתקצוב בתב"ר". מלבד זאת, טוענים חברי הוועדה כי לא סופקו מסמכים או הסברים נרחבים המנמקים מדוע על העירייה להשתתף בעלות כה גבוהה של אירועי ספורט חיצוניים - שאינם בהכרח משרתים ציבור נרחב בעיר.
קראו גם:
"הוצאה של למעלה מ-4.5 מיליון שקלים עבור המכביה, בשנה כספית לא פשוטה ובשעה שישנם צרכים דחופים הרבה יותר היא בעיניי מעשה לא נורמלי", אומר חבר הוועדה, אהרון אורגד, "עם כל הכבוד, זה שכמה מאירועי המכביה ייערכו בנתניה לא יתן שום דבר מהותי לתושבי העיר פרט אולי לכמה תמונות של יחסי ציבור. המכביה היא גוף די עשיר ורק השבוע קראנו על כך תחקיר ב-'ידיעות אחרונות'".
אז במה כן להשקיע בעיר?
"את הכסף הזה צריך להשקיע בשיפוץ דחוף של מוסדות חינוך בנתניה כמו 'גן קורל' בקריית השרון לילדים על הרצף, או לגנים ובתי ספר מיושנים בקרית נורדאו ובשכונות נוספות. אלה סדרי העדיפויות הנכונים. ואם יאמרו לי שהכסף הזה מיועד לתחום הספורט אז יש צורך דחוף באולמות ומגרשי ספורט בבתי ספר עבור ילדי העיר. אני שמח שגם חבריי לוועדת הכספים סברו בדומה לי והנושא עבר למליאת מועצת העיר, ותקוותי שהם לא יתקפלו".
2 צפייה בגלריה
אורגד. "אני רוצה להבין מה קרה"
אורגד. "אני רוצה להבין מה קרה"
אורגד. "מעשה לא נורמלי"
(צילום: אסף פרידמן)
מלבד נושא המכבייה, הועדה דנה וקיבלה החלטה לתקצב אולם ספורט רב תכליתי בדרום העיר, שישמש גם כאולם כדורסל שעונה על תנאיה של מינהלת ליגת העל. העירייה תקציב לנושא 5 מיליון שקלים, כאשר עלות הפרויקט כולו עומד על 45 מיליון שקלים, כשרוב המימון יגיע ממפעל הפיס.
כזכור, היעדרו של אולם כדורסל העונה לדרישות מינהלת ליגת העל בכדורסל, היה הסיבה העיקרית בגינה הוחלט שלא להעלות את 'אליצור נתניה' לליגת העל, למרות שהצליחה לאחר שורה של ניצחונות בעונה האחרונה, להעפיל טכנית לליגת העל.
כזכור, במקביל לבניית אולם הספורט הרב תכליתי שנועד לשרת בין היתר את אליצור נתניה, העירייה החליטה להקפיא את פרויקט הענק של היכל התרבות החדש בן ה-950 מקומות בשכונת אגם 3, ככל הנראה בשל קשיים תקציביים וכספים שהוקדשו במקום זאת לבניית אולם הספורט.
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "משחקי המכביה הם אירוע בינלאומי משמעותי לישראל בכלל ולערים המארחות בפרט (נתניה, ירושלים וחיפה), כאשר המשתתפים יתאכסנו במלונות נתניה וישתתפו בתחרויות שיתקיימו ברחבי העיר השונים ובענפי ספורט מגוונים ובכללם גלישת גלים, קיר טיפוס, כדורגל חופים, כדורעף ועוד.
"מדובר בלמעלה מ-14 ימי פעילות שייערכו במהלך חודש יולי, ובהם גם אירועים פתוחים ללא תשלום לתושבי נתניה. יצוין כי המתווה המתוכנן שנערך בשיתוף משרד הספורט ואל מול מארגני המכביה, הובא לידיעת חברי ועדת הכספים. במסגרת כך - ההערכה לפיה ההכנסות הצפויות לעיר נתניה ולעסקים הפועלים בה יעמוד על סך של כ-50 מיליון שקלים, בנוסף לכ-28,000 לינות לספורטאים בחודש זה, לא כולל מלווים ומשפחות.
"מאליו יובן כי התרומה לעיר מבחינת תיירות ומיתוג עירוני בעולם בכלל ובעולם היהודי בפרט, הינה משמעותית במיוחד ולא תסולא בפז. כמו כן העלות המעשית נמוכה בכמיליון שקל מהמצוטט בכתבה וזאת לאור קבלת מענק של מיליון שח לשדרוג מתקני הספורט בעיר".
כל העדכונים - חדשות נתניה