גם אם אתם לא מכירים היטב את מסעדת "סקוצמן" בכיכר העצמאות בנתניה שפועלת כבר 35 שנה, אם צפיתם במהדורת חדשות בחודש האחרון, סביר להניח שתזהו את בעלי המסעדה, גיא גולן, שהפך לאחד הנציג הבולטים של מחאת המסעדנים בתקופת הקורונה.
1 צפייה בגלריה
גיא גולן. "אתה כל פעם חושב איך להתמודד עם זה, איך לפרנס את המשפחה"
גיא גולן. "אתה כל פעם חושב איך להתמודד עם זה, איך לפרנס את המשפחה"
גיא גולן. "אתה כל פעם חושב איך להתמודד עם זה, איך לפרנס את המשפחה"
(יאיר שגיא)
גולן, אחד הקולות הנוקבים במחאה, הספיק כבר להיפגש עם חברי כנסת, להיעצר בהפגנה אחת, לארגן הפגנה אחרת, לקבל דוחות מהמשטרה, להתראיין - ובין לבין, להמשיך לנהל את המסעדה, תחת הקשיים הרבים שהגבלות משרד הבריאות גורמים לו.
קראו גם:

הפקירו אותנו

"השנה האחרונה הייתה אומללה מאוד. המדינה הפקירה אותנו", אומר גולן בן ה-58, "המענקים שאנחנו מקבלים לא מספיקים אפילו לשלם לחברת החשמל. הממשלה קוברת את כל העצמאים, היא מכניסה את המסעדנים לתהום עמוקה יותר, שמעודדת אותנו לקחת הלוואות בערבות המדינה. אני לא רואה איך אנחנו יכולים להחזיר את ההלוואות האלה. אני לקחתי הלוואות בסכום של 750 אלף שקלים בערבות המדינה, אני לא רואה איך אני מחזיר את זה. לצערי, אולי הילדים שלי יחזירו את זה".
איך אתה מתמודד עם דוחות ואכיפה? העסק שלך הספיק לקבל כבר שני דוחות.
"אמת, למרות שאסור על פי הסגר, אני ממשיך לתת שירותי טייק אווי. לשבת אצלי יותר בטוח מהסופר, אין סיבה שאנשים לא ייקחו טייק אווי ויחכו באוויר הפתוח לאוכל שלהם. זה יותר בטוח במיליון אחוז מאשר להיות עם שלוש מאות איש בחלל סגור בסופר".
אתה מרגיש שיש תמיכה מהרשות המקומית במסעדות?
"כן, הרבה. אנחנו מקבלים את התמיכה של ראש העירייה המקסימה שלנו. היא עוזרת לנו בכל מה שהיא יכולה. הבעיה היא שנגד האכיפה של המשטרה היא לא יכולה לעשות הרבה, אבל אני מוריד בפניה את הכובע למען מה שהיא כן עושה בשבילנו".
גולן עלה לכותרות בחודש דצמבר האחרון, כשנעצר למספר שעות בהפגנת מסעדנים בירושלים, לאחר שלטענת המשטרה הפר את הסדר הציבורי. מספר ימים לאחר מכן, ארגן גולן הפגנה נוספת בירושלים לצד המסעדן דורון שוורץ, בה נכחו כמה מאות מסעדנים. למרות שגולן הוא מסעדן בעצמו, הוא לא חוסך בביקורת כלפי הארגונים והאיגודים שאמורים לייצג אותו.
"יש שני ארגונים - איגוד המסעדות והברים ו-'מסעדנים חזקים יחד', שיש שסע וקרע ביניהם, ומי שסובל זה אנחנו, המסעדנים. במקום להילחם בשטח, הם נלחמים על המקלדת. בעיניי, הם לא עושים מספיק, אז לקחתי את זה על עצמי"
"ענף המסעדות זה גוף חלש", אומר גולן, "אין לנו ייצוג חזק. אני עושה את כל המאמצים שאני יכול, בעצמי נרתמתי למען כולם ואמשיך להילחם. אני מבחינתי לא מייצג אף ארגון, אלא נלחם בכוחות עצמי.
"אני בקשר עם חברי כנסת, כמו עודד פורר, אורית פרקש-הכהן ועופר שלח, במטרה לרתום אותם למאבק. לצערי, יש שני ארגונים - איגוד המסעדות והברים ו-'מסעדנים חזקים יחד', שיש שסע וקרע ביניהם, ומי שסובל זה אנחנו, המסעדנים. במקום להילחם בשטח, הם נלחמים על המקלדת. בעיניי, הם לא עושים מספיק, אז לקחתי את זה על עצמי".

לשלם חשבונות

גם מחברת המשלוחים "Wolt", שהחלה לפעול לאחרונה בנתניה, גולן לא חוסך ביקורת. לטענתו החברה גורמת לירידה חדה בהכנסות המסעדות בעיר, למרות הנגשת המשלוחים למסעדות שלא מחזיקות בשירות משלוחים בעצמן.
"אני הייתי עושה משלוחים, אבל מאז ש-'Wolt' נכנסה לנתניה המשלוחים שלי ירדו ב-99 אחוזים", אומר גולן, "'Wolt' לוקחת 32 אחוזים מסכום המשלוח (החברה הודיעה כי בעקבות הסגר השלישי העמלה תרד ל-22 אחוזים לאורך כל חודש ינואר, ד"ס), הם נכנסים לך כמו שותפים בתוך העסק.
"אני לא מוכן לשלם את זה. זה המון כסף, אבל ברגע שהם נכנסו לנתניה המשלוחים שלי ירדו כמעט לחלוטין. זה מונופול בעיניי. אני מתפלא איך הממשלה נתנה להם להיכנס בכלל לארץ".
איך אתה מסתדר כלכלית במצב הזה?
"אני ניזון כרגע מהלוואות שהמדינה מעודדת אותנו לקחת. המדינה צריכה לחשוב איך לתת מענקים טובים לעצמאים, ובמיוחד למסעדנים. המדינה צריכה להבין שהמענקים הם לא רק כדי לתחזק את העסק, אלא גם לפרנס את המשפחה שעומדת מאחורי העסק. מה עם לשים אוכל על השולחן של המשפחה שלי? מה עם לשלם את חשבונות הבית? המסעדה פרנסה אותי לפני הקורונה, צריכים למצוא פתרון גם לבן אדם שעומד מאחורי המסעדה, לא רק למסעדה עצמה".
ואיך אתה מתמודד נפשית עם המצב?
"אנחנו במתח. אני ישן בלילה, אבל אני חי מיום ליום בפחד. ששוטר יבוא וייתן לי דוח, אתה כל פעם חושב איך להתמודד עם זה, איך לפרנס את המשפחה. זה מצב לא פשוט. כל שרי הממשלה וחברי הכנסת, שיהיו בריאים, מקבלים משכורות מסודרות כל חודש. לנו אין את זה. עשרה חודשים לא הכנסנו שקל הביתה. אני מקווה שייגמר המשבר הארור הזה, אבל קשה לי מאוד לראות שכיכר העצמאות תחזור להיות שוב מה שהייתה".
אם אחרי משבר הקורונה אחד הילדים שלך ירצה ללכת בעקבותיך ולפתוח מסעדה?
"חד משמעית, אני אגיד לו לא לעשות את זה".
לעדכונים - חדשות נתניה