בימיה האחרונים של שנת 2019 (16 בדצמבר) רכבו לפנות בוקר יניב לוגסי ותומר ויינשטיין, שני רוכבי אופניים מקצועיים כבני 40 בכביש 5511 הסמוך למחלף הדרים שבשרון כאשר רכב שנסע במקום במהירות מופרזת פגע בשניים. מפגיעת הרכב נהרגו יניב ותומר, שניהם אבות לשלושה ילדים שהתגוררו בשכנות בקדימה-צורן. יניב לוגסי ותומר ויינשטיין זכרם לברכה הם חלק מ-17 רוכבי אופניים רגילים שנהרגו בשנת 2019 – מספר ההרוגים הגבוה בכל העשור החולף.
רוכבי אופניים בעיררוכבי אופניים בעיר
רוכבי אופניים בעיר
(צילום: אור ירוק)
בנתניה נפגעו 86 רוכבי אופניים בעשור החולף (2010-2019), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר שני רוכבים.
שנת 2019 הייתה קטלנית לרוכבי האופניים (הרגילים) שנהרגו בתאונות דרכים: 17 רוכבי אופניים נהרגו בשנה זו לעומת 16 בשנה שקדמה לה, למעשה זהו מספר רוכבי האופניים ההרוגים הגבוה ביותר בעשור החולף (2010-2019). ההערכה היא שיש כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישים. התשתית במקומות רבים בארץ אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרכם לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית או ללימודים.
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים 183 רוכבי אופניים, 59 מהם נפצעו באורח קשה. רובם הגדול של הרוכבים שנפגעו בשנה זו, 150 מתוכם, נפגעו בתאונות בתחום העירוני, בתוך הערים והישובים. רוב הרוכבים ההרוגים, תשעה מתוך 17, בשנה זו נהרגו בכבישי הערים והישובים, שישה מהם נהרגו בתל אביב – מספר הרוכבים ההרוגים הגבוה בעיר בעשור החולף.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רוכב האופניים אינו יכול להתגונן מפני פגיעת רכב, בוודאי כשהרכב מגיע במהירות גבוהה, ובשל כך במקרים רבים נפגעים הרוכבים באופן קשה וקטלני. חייבים להגן על רוכבי האופניים ולאפשר להם לרכוב בבטחה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה יעודים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כאשר רוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפרדה של הרוכבים מכלי הרכב שבכביש עוד היום לפני שיפגע הרוכב הבא".