"שוק רמלה לוד" פעל 14 שנים באזור התעשייה הישן בנתניה ומשך אליו לקוחות רבים מהעיר ומחוצה לה. אולם בתקופת סגר הקורונה, השוק נסגר, ולאחר החזרה לשגרה הספיק לפעול יום אחד בלבד, אחריו העירייה דרשה לסגור אותו בגלל העדר רישיון עסק. ביום חמישי האחרון אף מחו סוחרים מול ביתה של ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר וביקשו את התערבותה.
הבוקר (שלישי) יצאו הסוחרים להפגנה סוערת, שבמהלכה הבעירו צמיגים ליד השוק המקומי, במחאה על ההחלטה לסגור שוב את המקום.
1 צפייה בגלריה
"שוק רמלה-לוד" בנתניה, בשבוע שעבר
"שוק רמלה-לוד" בנתניה, בשבוע שעבר
"שוק רמלה-לוד" בנתניה, בשבוע שעבר
(צילום: סוחרי השוק)
לדברי הסוחרים, הם לא ידעו כי חסרים אישורים וסגירתו של השוק, המהווה את מקור פרנסתם העיקרי, נעשתה בהפתעה גמורה. "אני נמצא בשוק 'רמלה לוד' מזה כארבע שנים ואף פעם לא היו לנו בעיות", אומר אורי בן חור, סוחר בשוק. "אנחנו בעלי משפחות שמגיעים להתפרנס והכל היה בסדר עד הקורונה. לי, באופן אישי, אין בסטה, אלא מבנה אותו אני שוכר מבעל השוק. השקעתי בו קרוב ל- 170 אלף שקל בשיפוץ. זה לא הוגן לסגור את השוק דווקא כשיכולנו לחזור לעבוד. הסוחרים לא עבדו מעל לחודשיים ולא היתה להם הכנסה. כל כך שמחנו שניתן האישור לעבוד. ביום בו חזרנו, לפני שיצאה ההוראה לסגור, הכל התנהל בצורה טובה והקפדנו על ההנחיות. קצין המשטרה שנכח בשוק היה מאוד מרוצה מההתנהלות שלנו. כל כמה דקות הזכרנו בכריזה לשים מסכות ולשמור מרחק, ואמרנו שמי שלא יקפיד על כך ייצא מהשוק. בכניסה מוקמה עמדה למדידת חום עם אלכוג'ל. עשינו את הכל כמו שצריך".
הסוחרים מתרעמים על כך שסגירת השוק נעשתה בהתראה קצרה ובלי שהם יוכלו להיערך לכך. "אחרי שיכולנו לחזור לעבוד, הסוחרים קנו סחורות במאות אלפי שקלים ונתנו צ'קים לספקים. הם הניחו שהשוק יחזור לפעול באופן שוטף. עכשיו אין להם עבודה והם תקועים עם הסחורה. אי אפשר לעשות דבר כזה. אם העירייה באמת תחליט לסגור את השוק, היא צריכה לתת לנו שלושה חודשים למכור את הסחורות ולהחזיר את ההתחייבויות".
בן חור מוסיף כי לשוק יש לקוחות ותיקים ונאמנים, שיצטערו מאוד השוק ייסגר לצמיתות. "השוק הוא אלטרנטיבה למי שאין לו יכולת לקנות ברשתות היקרות ובקניונים. יש אצלנו סחורה טובה במחירים זולים שכולם יכולים לקנות. קיומו של 'שוק רמלה לוד' חשוב לקונים, כמו לסוחרים. זאת מכה קשה".
אחד מבעלי השוק מודה כי היתה התנהלות לא נכונה מצידם בכל הנוגע להשגת רישיון העסק, אך טוען כי הדבר התעכב גם בשל ענייני בירוקרטיה שהערימה העירייה. "יש לנו את רוב האישורים - אישור כיבוי אש, משטרה, משרד הבריאות ומחלקת הנדסה, אך לא הצלחנו להשיג את הרישיון. חוץ מזה, אני לא מבין למה דווקא עכשיו הוחלט לסגור את השוק, אחרי שהסוחרים לא התפרנסו זמן רב. זאת ממש אכזריות. מדובר בדיני נפשות של 200 משפחות".
עוד מוסרים בעלי השוק והסוחרים כי הם מצפים שהעירייה תפעל בהקדם על מנת להגיע להסדר.
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "ראש העיר והצוות המקצועי מתכנסים לדיונים ומנסים למצוא פתרונות בנושא, זאת במטרה לסייע לסוחרים ולקונים במתחם. בתוך כך, יש להדגיש כי לא ניתן לאפשר את הפעלת השוק במיקום הנוכחי, זאת בשל צו שהוציא בית המשפט עוד בשנת 2009 להורות על סגירת העסק והחצרים בגין היעדר רישיון עסק. לרשות היזם, המפעיל את השוק, עמדו למעלה מ- 11 שנה להסדיר את כל נושא הרישוי ולעמוד בתנאי החוק, אולם הוא לא עשה זאת עד כה. יתרה מכך, משנודע למשטרה כי העסק פועל בניגוד לצו ביהמ"ש, הסירה המשטרה את הסכמתה להפעלת המקום. מכאן שיש להטיל את האשמה לסגירת השוק על כתפיו של היזם בלבד.
"העירייה איתרה מספר מגרשים פרטיים שהועברו לטיפול מול היזם לבדיקת אופציה להקמת השוק. במידה והתנאים יבשילו, העירייה תסייע ככל שיידרש".
פורסם לראשונה: 07:41, 26.05.20