ביום ראשון נכנסו ההקלות בסגר לתוקפן ובזכותן התעוררו חנויות הרחוב בנתניה ובחדרה לחיים. מעצבי השיער יכלו סוף סוף לפתוח את המספרות והקוסמטיקאיות את מכוני היופי. למרות זאת, אותם בעלי העסקים שספגו כבר מהלומה אחר מהלומה ברצף הסגרים, כבר איבדו את האופטימיות שליוותה אותם עם סיום הסגרים הקודמים.
4 צפייה בגלריה
מוטי יוסיאן, מאיה אילוז ואנאיס לוי
מוטי יוסיאן, מאיה אילוז ואנאיס לוי
מאיה אילוז ואנאיס לוי
(צילום: פרטי)
קראו גם:

נפשי וכלכלי

"ההרגשה לא פשוטה, אתה כבר כמעט חודשיים לא עובד", אומרת מאיה אילוז, מעצבת שיער והבעלים של "בית ספר לעיצוב שיער מאיה", "זה גם נפשי, ויש גם פגיעה כלכלית. אני שנים בתחום. יש לי לקוחות קבועים, אבל אני יודעת שיש הרבה ספרים שבגלל שאנשים עבדו מתחת לרדאר - איבדו לקוחות.
"גם בית הספר זו בעיה. פתאום מפסיקים את הלימודים, ואתה חוזר אחורה, וזה מאוד קשה. אני פוחדת מהסגר הבא. אני לא יכולה לעשות תוכניות לשנה החדשה, לא יכולה לפתוח קורסים חדשים, כי אני לא יודעת אם פתאום יעשו שוב סגר. זה מצב בו גם עסק גדול יכול ליפול. לא יכול להיות שבדואר יש 30 איש שעומדים בתור, ואני, מספרה שמקבלת לקוח אחד מול ספר - סגורה".
4 צפייה בגלריה
מאיה אילוז
מאיה אילוז
מאיה אילוז
(צילום: פרטי)
"פתאום אחרי הסגר זה נראה לך מוזר שבן אדם רוצה להיכנס לחנות", אומר מוטי יוסיאן, הבעלים של "מעיין שמחה בגדי תינוקות וילדים" בנתניה, "מבחינת עבודה זה בעייתי, כי אתה לא יודע איך להתכונן מבחינת סחורה. אתה מפחד להיתקע עם סחורה אם יהיה עוד פעם סגר, זאת הבעיה העיקרית שלנו. חודשיים לא קנינו סחורה כי לא רצינו להיתקע עם מלאי כי ידענו שיהיה סגר, אז שם לפחות חסכנו את ההפסד הזה. אבל לקראת הקיץ יש חוסר ודאות. להזמין סחורה, לא להזמין. יהיה סגר, לא יהיה סגר.
4 צפייה בגלריה
מוטי יוסיאן
מוטי יוסיאן
מוטי יוסיאן
(צילום: פרטי)
"אני מפחד שיהיה סגר רביעי. ההכנסות שלך יורדות לכלום. אני לא שמעתי בינתיים על איזו תוכנית פיצוי. מענקים קיבלנו בסגר הראשון, ומאז - לא. העסק היה סגור, אבל עדיין שילמנו ארנונה במלואה. הסגרים צריכים להיות לכולם. לא יכול להיות שרשתות מזון יכולות למכור בגדי תינוקות, ואני לא יכול. יש חוק לי, וחוק לסופרמרקטים".
"זה מוזר מאוד לחזור, גם מבחינת העבודה", אומרת אנאיס לוי, קוסמטיקאית מנתניה, "יש את הניסיון, אבל אחרי שאתה לא עובד באופן יומיומי, זה מאוד משפיע. זה גם מאוד קשה לחזור, כי מסגר לסגר יש הרבה בנות שעוזבות, כי יש הרבה קוסמטיקאיות שעובדות במחתרת.
4 צפייה בגלריה
אנאיס לוי
אנאיס לוי
אנאיס לוי
(צילום: פרטי)
"איבדתי עשרות לקוחות, למרות זאת, זה כיף לחזור, חיכיתי לרגע הזה. אני שנה וחצי בתחום, זה עסק מתחיל. כשפותחים עסק לוקח זמן עד שאתה צובר לקוחות, במיוחד שיש לך את כל ההוצאות של ההתחלה שמסתכמות באלפי שקלים. חשבתי כבר למצוא עבודה נוספת אחרי הסגר הזה, כי מבחינה כלכלית זה שוחק".

נשאר סגור

דודו מלכה מ"ספורט זול" ברחוב הנשיא בחדרה, לא פתח את חנותו, כי ההקלות לא חלות על חנויות ביגוד והנעלה: "יש תחושה שכל אחד מחליט לגבי העסק שלו. אני יודע שיש כאלה שמוציאים את הסחורה החוצה אבל לא מאפשרים למדוד. אצלי זה בעיקר נעליים, אז איך אפשר למכור נעליים בלי מדידות? להוציא כיסא החוצה זה לא לעניין. להבנתי, יש כוונה של איגוד הסוחרים הארצי לפתוח את העסקים כולם, בלי לחכות להחלטת ממשלה. אני לא יודע מה אעשה במקרה כזה, כל עסק יצטרך להחליט לעצמו אם כדאי לו להסתכן בדוח של 5,000 שקל. אני אזרח שומר חוק ומעדיף שלא לפתוח עדיין, אבל אני לא יודע מה אעשה במקרה כזה".
יש לציין כי חנויות לא מעטות היו פתוחות ברחובות המרכזיים של העיר במהלך הסגר באופן חשאי. המוכר שהה בחנות, לא איפשר כניסת לקוחות, אולם באמצעות שיחת טלפון, הוציא את המוצר המבוקש ללקוח, אל מחוץ לחנות. כמו כן, לא מעט חנויות שבימי שגרה לא מוכרות מוצרים חיוניים, הוציאו אל חזיתן מוצרים חיוניים, במטרה לשרוד כלכלית.
גם בתחום הטיפוח האישי, סלוני יופי ומספרות, ששבו בתום הסגר לפעול במתכונת של 'אחד על אחד', לא המתינו. חלק מנותני השירותים עבדו בבתי הלקוחות: "כמעט שנה שאני בקושי מתפרנסת ובסגר הראשון עוד קיבלתי את זה בהבנה", אומרת השבוע מניקוריסטית הפועלת בעיר. "לא הותירו לי הרבה ברירות, לכן תוך הקפדה על מסכה וריחוק ועבודה בחצר באוויר הפתוח, טיפלתי בלקוחות וכמוני עשו מעצבי שיער, קוסמטיקאיות ובונות ציפורניים".
אלדד כחלון, מעצב שיער ממספרת ek ברחוב הרצל בחדרה, שב לעבודה בראשית השבוע ופתח את מספרתו, לאחר שהיתה מושבתת במהלך הסגר. "אני וצוות המספרה נרגשים לחזור לעבוד, ברגעים מסוימים אפילו ברגשות מעורבים. כי היה לי גם כיף להיות בבית עם ארבעת ילדיי, משהו שבדרך כלל אין לי הרבה זמן אליו, אבל גם כיף לחזור לעבודה ואני מבטיח לחזור לכל הלקוחות עכשיו כשחזרנו. את הזמן של הסגרים ניצלתי לשיפוץ במספרה. הרבה זמן רציתי לעשות שינוי ואף פעם לא היה לי הזמן לכך".