במהלך מבצע "שומר החומות" הופתעו תושבי נתניה לשמוע לפתע מהרחובות הראשיים קריאות גנאי כלפי ערבים. כמעט אלפיים איש צעדו לאורך רחוב הרצל, קראו לפגוע באזרחים ערבים, ואף התעמתו עם המשטרה במספר מוקדים.
3 צפייה בגלריה
נצ"מ אסף צור. "השוטרים צריכים להיות תמיד גיבורים
נצ"מ אסף צור. "השוטרים צריכים להיות תמיד גיבורים
נצ"מ אסף צור. "השוטרים צריכים להיות תמיד גיבורים
(ראובן שוורץ)
למרות זאת, לדברי המשטרה לא נרשמו נפגעים בקרב התושבים או השוטרים. נצ"מ אסף צור, מפקד תחנת משטרת נתניה שבימים אלה מסיים את תפקידו, מספר כי זאת תוצאה של שיטת "המקל והגזר" שהמשטרה נקטה בה בזמן האירועים בנתניה.
קראו עוד>>>
"באירוע הראשון היו התקהלויות של 1,500 איש, כאלה שרצו לעשות פוגרום בערבים, ובמקביל יצאו גם פוסטים מאוד חריפים ברשתות החברתיות נגד ערבים בנתניה", אומר צור, "בשיתוף פעולה עם הרשות, יצאנו להסברה מאוד רחבה שננהג באפס סובלנות בעיר. פעלנו לאתר אנשים שפרסמו ברשת 'מוות לערבים' וקריאה לפגוע בערבים. לא חיכינו שיהיו התפרעויות, יצאנו למעצרי מנע".
היו עצורים?
"היו רעולי פנים ששרפו צמיגים על כביש 2, ואפילו יידו אבנים על ניידות. חלק ממערך הבילוש שלי שם שהיה חלק סמוי בהפגנה עצר את האנשים הדומיננטיים בהפגנה, שניסו לעצור בכביש מכוניות כדי לאתר בני מיעוטים ולהכות אותם.
"כיבינו את האירוע, שמונה אנשים נעצרו, והם שוחררו בתנאים מגבילים. במהלך ההפגנות, אנשים ירו קצת זיקוקים, התחצפו, שחררו לחצים. אבל ברגע שהתחילה אלימות, לא חיכינו, נכנסנו למעצרים, מניעה ופיזור. זה מה שמנע מהאירועים האלה לגלוש לקשים יותר.
"זכינו כמובן לתמיכה מהרשות שעזרה לנו מאוד, ועבדנו יחד איתה. בסופו של דבר, לא הייתה לנו בעיה שאנשים יביעו סולידריות וציונות ויניפו את דגלי ישראל, אבל הייתה לנו בעיה עם אלימות".

דין וחשבון

האירועים יוצאי הדופן תפסו את צור לקראת סוף הקדנציה שלו בתפקיד. לאחר שלוש וחצי שנים, עובר הקצין המעוטר בן ה-51 לפקד על יחידת ימ"ר תל אביב. לקראת סיום תפקידו, צור שאינו מרבה להתראיין ("שלוש וחצי שנים אף עיתונאי לא היה בתחנה"), מסכם בראיון מיוחד את תקופת כהונתו בתפקיד המאתגר.
"אני רואה בראיון הזה דין וחשבון מלא לאזרחים שלי", אומר צור, "יש לי תפיסה לפיה אני תמיד צריך להשתפר, חובת ההוכחה היא לעולם עליי. משטרה, טובה ככל שתהיה, יש בה לא מעט תקלות ובעיות, אנחנו מתמודדים עם אלפי אירועים, ויש אלף דברים שבסוף אני צריך לתת עליהם תשובה".
צור הגיע לנתניה לאחר שלל תפקידים בתל אביב, בין היתר כראש צוות חקירה מיוחד במרחב איילון בתל אביב וראש מחלקת חקירות במרחב יפתח. הוא מגדיר את עצמו איש משטרה ברמ"ח איבריו - אשתו קצינת משטרה לשעבר, בנו הבכור שוטר, ואפילו הבן הצעיר שלו, להב, נקרא על שם יחידת המשטרה המפורסמת.
"ההחלטה להביא אותי לנתניה הייתה ממקום של להוריד את הפשיעה כאן", מסביר צור, "מה שהשפיע על העיר לאורך השנים זה הפשיעה וחוסר תחושת הביטחון, היבטים של סכסוכים בין כנופיות, התפרצויות למיניהן ועבירות אלימות. הגעתי לפה בתחילת 2018, ממש באמצע סכסוך עקוב מדם, בין שתי כנופיות מרכזיות בעיר".
איך פעלתם מולן?
"התחלנו עבודת מטה סדורה. במקום שיובילו אותנו לאירועים, הובלנו אנשים לבתי סוהר. ביום שעצרנו את חברי הכנופיות המקומיות הם כבר הלכו משם לבתי הסוהר. בסוף שנת 2018, הנתח הארי של הכנופיות כבר ישב מאחורי סורג ובריח.
"שתי הכנופיות הוכו שוק על ירך, בכל מה שקשור ליכולות של תחנת משטרה, שהיו נרחבות מאוד. בכנופיה אחת למעלה מעשרים חברים נשלחו לבית סוהר. הציבור בנתניה היום יודע ומרגיש שהעיר נמצאת במקום אחר לחלוטין".
איך אותן כנופיות פעלו?
"היום הציר המרכזי של כל הכנופיות בארץ הוא סחר במריחואנה, הידרו, אותן מעבדות שיש בעיר בתוך דירות. וגם קיים הנושא של הלוואות והימורים. אם פעם הייתה נהוגה סחיטת דמי חסות, היום הבינו שכבר לא צריך את זה. מחזור של מעבדת הידרו הוא מיליון שקלים לשנה. היום זה נטו הלוואות, הימורים וסמים".
לא מזמן רכב התפוצץ בחניון בפולג ובוצע ירי לעבר מרכז מסחרי, זה לא קשור לכנופיות?
"היה פיצוץ בפולג של רכב, היה ירי, היו גם כמה דברים שהציבור לא מכיר. לגבי הירי, בעיניי זה היה אירוע קשה מאו. זה לא משנה אם מת בן אדם או לא, בעיניי, מתו אנשים, ככה אני מתייחס לאירוע. אי אפשר לקחת את זה בקלות. אבל מאחר והאירועים האחרונים בחקירה, אני לא ארחיב עליהם, אבל אני רק אומר שאנחנו נבוא חשבון עם אותם אנשים".

אין משחקים

צור מספר כי אחרי המעצרים הנרחבים שבוצעו ב-2018, שוטרי תחנת נתניה החלו להתמקד בהורדת עבירות הרכוש, עבירות כמו פריצה לבתים ובתי עסק וגניבת רכבים, במטרה להחזיר את תחושת הביטחון לתושבים. "בנתניה יש סדר גודל של כמה עשרות או מאות עבריינים שהם אלה שיוצרים את הבלילה הזאת שעושה לנו לא טוב, כמו בכל עיר", אומר צור, "הצלחנו להגדיר מי הוא המחולל המרכזי בעיר.
"בסוף שנת 2018, הנתח הארי של הכנופיות כבר ישב מאחורי סורג ובריח. שתי הכנופיות הוכו שוק על ירך, בכל מה שקשור ליכולות של תחנת משטרה, שהיו נרחבות מאוד. בכנופיה אחת למעלה מעשרים חברים נשלחו לבית סוהר. הציבור בנתניה היום יודע ומרגיש שהעיר נמצאת במקום אחר לחלוטין"
"אז מתוך 200-150 איש, הצלחנו לסמן 50, ועליהם שמנו צולבת והמתנו לו בפינה. ברגע שהייתה לנו חליפה תפורה לאחד מהם, בום, הוא חטף בראש - ונעלם. אין משחקים אצלנו. בפרק זמן של חודשים עצרנו עשרות אנשים משפיעים מאוד, לא כולם עבריינים גדולים, אלא פשוט אנשים שעושים נזק בלתי הפיך".
איך התאפיינה הפשיעה בקורונה?
"בגלל שאנשים היו יותר בבית, הנושא של התפרצויות לדירה דעך מעט. אבל התפרצויות לעסקים - עלו. ראינו התעוררות של עבירות מסוימות שלא היו בשנתיים האחרונות כמו חטיפת ארנק.
"מדברים על נתניה כעיר פשע, חשוב להבין, אני באתי מתל אביב, אני זוכר אזורים מסוימים בתל אביב עם 800-700 אירועי שוד בשנה. בנתניה, השנה אנחנו בעליה, והיו 8 אירועים. זה מגוחך, שמתוכם 5-4 אירועים זה על מישהו שלקח פלאפון".
בתקופה שלך פה, יש אירועים שנגעו בך יותר מהשאר?
"אחד האירועים היותר משמעותיים זה אלימות במשפחה, הרצח של עליזה שפק ז"ל. זה אירוע מזעזע גם בתוכן שלו. זו אישה שנרצחה באכזריות רבה. יש קהות חושים שנוצרת במהלך השנים. עברתי פיגועי תופת, טרור, טיפלתי במעל מאתיים תיקי רצח.
3 צפייה בגלריה
אוקטובר 2018 : עליזה שפק ז"ל נרצחה באכזריות בדקירות על ידי בן זוגה לשעבר, איציק שפק
אוקטובר 2018 : עליזה שפק ז"ל נרצחה באכזריות בדקירות על ידי בן זוגה לשעבר, איציק שפק
אוקטובר 2018 : עליזה שפק ז"ל נרצחה באכזריות בדקירות על ידי בן זוגה לשעבר, איציק שפק
(יאיר שגיא)
"אתה אוחז מנטלית בהמון גופות. ילדים, נשים, גברים, עבריינים - הכל. אני תמיד אומר לחבר'ה הצעירים משהו מאוד פשוט - אם אתה לא מתרגש יותר מגופה, איבדת את החושים שלך. אתה תמיד צריך להישאר בן אדם, צריך שזה יפריע לך. וזה משהו שתפס אותי. זה גם היה בראשית הקדנציה שלי".
טיפלת גם במקרה של השוטר מסרשה וואסה שרצח את אשתו.
"נכון, זה אירוע סופר מצער. זה שוטר של תחנת קדמה, שגר בנתניה. קיבלתי את האירוע כשבדיוק עליתי על האופנוע. הגעתי דקות ספורות אחרי הדיווח על האירוע, והיום שלי פשוט הפך להיות שחור. אתה רואה משפחה שהכול יורד אצלה לטמיון. אתה רואה בית של אנשים קשי יום, ואתה שומע את הסיפור מאחורי זה, אתה לוקח הכול, אורז, מכניס לאיזו תיקיה בלב, סוגר, נועל וממשיך הלאה".
זה לא קשה לנעול ולהמשיך הלאה?
"השוטרים צריכים להיות תמיד גיבורים. לפני שנתיים בערך, מצאתי את עצמי כותב ספר. וזו הייתה הוונטילציה של האירועים שחוויתי במהלך השנים, וזה לאו דווקא האירועים הגדולים. יש פרק על הדולפינריום, שהייתי שם שתיים-שלוש דקות אחרי הפיגוע, ויש פרק של יום שגרתי בתל אביב, בו אני, קצין תורן צעיר, מגיע לזירה ואישה בת שלושים שלא יודעת עברית, מראה לי גיגית מלאה במים, ולידה מיטה מכוסה בשמיכה.
"אני מרים את השמיכה, ואני רואה תינוק בן חודשיים-שלושה, שהיא פשוט הטביעה אותו. בחדר השני, אמא שלה הייתה מחוברת למכונת הנשמה. זאת הייתה משמרת יום שישי שקטה, ופתאום אתה מחזיק תינוק מת בידיים. וזה מלווה אותך ימים".
איך אתה חוזר הביתה אחרי מקרים כאלה ואוכל ארוחת ערב עם המשפחה?
"הרבה פעמים אתה לא אוכל אחרי זה, אתה מרגיש חרא אחרי זה. הפיגוע בדולפינריום ליווה אותי שבועות בחלומות, במחשבות, אף אחד לא ידע. אבל אתה מכיל את זה, כי אתה שוטר, אתה גיבור, ואתה כל הזמן צריך להיות דרוך ומוכן לאירוע הבא.
3 צפייה בגלריה
אוגוסט 2019 : חלפן הכספים דוד אגייב נדקר למוות בכניסה לביתו. כפיר עטיה, בן זוגה לשעבר של בתו, נאשם במקרה
אוגוסט 2019 : חלפן הכספים דוד אגייב נדקר למוות בכניסה לביתו. כפיר עטיה, בן זוגה לשעבר של בתו, נאשם במקרה
אוגוסט 2019 : חלפן הכספים דוד אגייב נדקר למוות בכניסה לביתו. כפיר עטיה, בן זוגה לשעבר של בתו, נאשם במקרה
(יובל חן)
"זה נשמע הזוי, אבל האירועים האלה הם יומיומיים. פעם היה לי מקרה של אישה גרושה עם שתי בנות, שכל כך רצתה שיהיה לה בן זוג כי בעלה הקודם פירק אותה במכות, והחבר החדש שלה אנס את הבנות שלה איתה במיטה. אתה שומע ולא מאמין שזה אמיתי. אתה כל פעם מוצא את המיץ המזוקק הזה של הרוע בהתגלמותו".
איך נתניה השתנתה בקדנציה שלך?
"בשלוש וחצי השנים האחרונות העיר ירדה בפשיעה שלה ב-56 אחוזים בעבירות רכוש, זה שווה ערך ביחס של פשיעה מול כמות אזרחים לערים שכולם מקנאים בהם - רעננה, גבעתיים.
"בנתניה אחוז הפשע ירד דרמטית. יש לנו 2-3 עבירות רכוש ביום על רבע מיליון תושבים, עם 5,000 שב"חים בציר משמעותי שמאות אלפים יוצאים ממנו ונכנסים אליו. זה כבוד לתחנה הזאת ולשוטרים שלה. אירועי האלימות הקשה ירדו, למרות האירועים האחרונים שהם קשים".
"אני כשוטר עושה כל מה שאני יכול במסגרת תפקידי", מוסיף צור, "חשוב לי להדגיש שאם הציבור יהיה לטובתי, והרשות תהיה לטובתי, והתקשורת תכיר ותגיד 'אני לטובתך', בסוף אנחנו ננצח את הכל.
"'ביחד שווים יותר' זה הטייטל שליווה את התחנה, ומה שמלווה אותי ואת המשפחה שלי זה המשפט 'אין לנו ארץ אחרת', כי אני באמת מרגיש ככה במסגרת התפקיד שלי, זה משהו שדגלתי בו גם בנתניה, ואמשיך להאמין בו לאורך כל הקריירה שלי".
לעדכונים: חדשות נתניה