בזכות העלייה הצרפתית המאסיבית לנתניה בשנים האחרונות העיר זכתה לכינוי "הריביירה הצרפתית" וכיכר העצמאות - לכינוי "פריז הקטנה". נתניה, מזמן הפכה למעוז השני בגודלו לעולים ואזרחים צרפתים, אחרי תל אביב.
2 צפייה בגלריה
דנון. "אני גר בתל אביב, ונוסע לירושלים באופן קבוע לעבודתי, אך נתניה זוהי העיר שאני מגיע אליה הכי הרבה"
דנון. "אני גר בתל אביב, ונוסע לירושלים באופן קבוע לעבודתי, אך נתניה זוהי העיר שאני מגיע אליה הכי הרבה"
דנון. "אני גר בתל אביב, ונוסע לירושלים באופן קבוע לעבודתי, אך נתניה זוהי העיר שאני מגיע אליה הכי הרבה"
(יאיר שגיא)
לכן, הבחירה לחגוג את יום הניצחון על הנאצים באמצעות "שבוע צרפת" בדיור המוגן "לב גנים" בשבוע שעבר, לא הפתיעה את הדיירים. אל הטקס שחתם את השבוע רצוף האירועים, הוזמן שגריר צרפת בישראל - אריק דנון.
בנוכחותם של סגן ומ"מ ראש העירייה אלי דלל, ואחראית תיק הקליטה ליאורה לוי, הודה יוסי קפלן, מנכ"ל הדיור המוגן לשגריר דנון, והביע את מחויבות הדיור המוגן לתרבות ולקהילה הצרפתית בעיר. "נתניה לא הייתה אותה נתניה ללא הצרפתים", אמר קפלן.
שיא האירוע היה הענקת אות הוקרה לדנון על ידי מירי אבידן בת ה-86, דיירת ב-"לב גנים" שברחה מצרפת בזמן מלחמת העולם השנייה. בראיון ב-"לב גנים", סיפר דנון על הקשר המיוחד עם הקהילה הצרפתית, וניסה להסביר מה בנתניה הפך אותה לבית חם לקהילה צרפתית כה גדולה ומבוססת.

גן העדן

"קודם כל, נתניה היא עיר יפה", אומר דנון, "לא בכדי, אנשים חושבים על נתניה בתור הריביירה הצרפתית, או אולי אפילו פריז. מה שמושך את כולם זה היופי של העיר. הדבר השני זה כמובן קבלת הפנים המאוד טובה שהצרפתים מקבלים כאן. העירייה בעצמה עושה מאמצים ופונה לצרפת ולקהילה הצרפתית. זו פרנקופיליה ממש.
"לא בכדי, אנשים חושבים על נתניה בתור הריביירה הצרפתית, או אולי אפילו פריז. מה שמושך את כולם זה היופי של העיר. הדבר השני זה כמובן קבלת הפנים המאוד טובה שהצרפתים מקבלים כאן. העירייה בעצמה עושה מאמצים ופונה לצרפת ולקהילה הצרפתית"
"הרעיון שיארחו אותך ויקבלו את פניך במקום שאתה יודע שהוא כבר חם ונעים, מושך אנשים. צרפתים מושכים צרפתים, זה משהו מאוד נורמלי. הרי לא פשוט לעשות עלייה, להגר למקום אחר. אז באופן טבעי אנחנו הולכים למקום בו אנשים מבינים אותנו, וכך אתה לא מפסיק את התרבות אותה עזבת.
קראו גם>>>
"הצרפתים באים לכאן גם בשביל המימד הזה, בשביל העובדה שהם יכולים לעלות לישראל מבלי לאבד את התרבות הצרפתית. לכן הקהילה הצרפתית בנתניה היא השנייה בגודלה אחרי הקהילה בתל אביב".
נתניה מוכרת בצרפת?
"בהחלט. אני חייב לציין שהקבלנים, יזמי הבנייה והנדל"ן בנתניה, עושים הרבה פעילויות בצרפת. אם תפתח את השבועונים של הקהילה היהודית בצרפת, תראה שמושכים אותך לעבר 'גן העדן' בנתניה על ידי פרסומות. הבניינים, הדירות, 'הבנק שיעזור לך', הרבה פרסומות שמושכות את העין הצרפתית להגיע לישראל".
איך אתה כשגריר צרפת שומר על קשר עם הקהילה בנתניה?
"אני מגיע לנתניה באופן תכוף. אני גר בתל אביב, ונוסע לירושלים באופן קבוע לעבודתי, אך נתניה זוהי העיר שאני מגיע אליה הכי הרבה בעקבות כל מיני אירועים המתקיימים בקהילה. למשל, ה-14 ביולי, יום הבסטיליה.
"הייתי כאן גם בטקס קריאת רחוב על שמו של טייס 'אייר פרנס' שהציל נוסעים במבצע אנטבה. הגעתי גם כדי לבקר בלניאדו את החולים ואנשי הצוות מהקהילה הצרפתית. יש פה דינמיקה מאוד חיה של הקהילה הצרפתית שגורמת לי להגיע לכאן המון"
איך הקשר עם העירייה?
"מהצד הצרפתי, מאוד נעים לנו לעבוד עם עיריית נתניה. תמיד מקבלים אותנו בסבר פנים יפות. העירייה מאפשרת שירותים רבים לקהילה הצרפתית בנתניה, ואנחנו מאוד מודים לה על כך. אנחנו עושים המון דברים עם העירייה, שהציבור הרחב לא תמיד רואה.
"לדוגמא, כשיש בחירות בצרפת, והצרפתים שחיים בישראל יכולים להצביע כאן, אז מקימים קלפי בנתניה במיוחד בשביל הבחירות. העירייה הסכימה לתת 'מסמך חיים' לצרפתים שחיים כאן, זה משהו מאוד צרפתי שרק ממשלת צרפת מבקשת, לצרפתים שגרים כאן ורוצים לקבל את הקצבה החודשית שלהם מצרפת. יש כאן קונסולית כבוד, שמה נטלי מימון, והיא עוזרת המון לצרפתים כאן בנתניה. אנחנו מאוד מודים לעירייה, ולראש עיריית נתניה, כי היא עוזרת לנו המון".
איך הקורונה והשמיים הסגורים השפיעו על העבודה שלך?
"זה נתן לנו הרבה עבודה, מעל ומעבר. מה שביקשו מאיתנו בעיקר היה קשור לנסיעות בין צרפת לישראל, בגלל שהשמיים היו סגורים, אז הקונסוליה של צרפת בישראל עבדה שעות נוספות. לפני הקורונה, צרפתים ישראלים היו יכולים להגיע לצרפת עם דרכון ישראלי בלי שום בעיה.
"בתקופת הקורונה, פתאום הצרפתים כאן שמו לב שהם צריכים דרכון צרפתי כדי לנסוע לצרפת. ואז היו צריכים להנפיק דרכונים צרפתים, אז הם הגיעו אלינו עם דרכונים צרפתים ישנים שפג תוקפם, וביקשו להנפיק להם דרכונים מהיום למחר.
"בנוסף, היינו חייבים לארגן את העבודה בקפסולות. אבל העבודה הפרקטית שלנו למעשה הכפילה את עצמה, למרות שעבדנו במתכונת כוח אדם של 50 אחוזים.
"לצערי הרב, בגלל הקורונה, הפעילות התרבותית הפיזית בוטלה. היינו צריכים לעבור לזום, והבנו שיש לזה גם אפקטים מאוד חיוביים. לדוגמא, אנשים הגיעו אלינו באופן פיזי כדי ללמוד צרפתית בעבר. ברגע שהפכנו את השיעורים לשיעורים בזום, קיבלנו הרבה יותר בקשות מתלמידים להצטרף לשיעורים.
"דוגמא נוספת היא כאשר הפסקנו את קיומם של פסטיבלי הסרטים הצרפתיים בקולנוע, העלינו את הסרטים לאינטרנט לפלטפורמה חינמית, ופי מאה יותר אנשים נרשמו לצפות בהם. גם בכלכלה ובעסקים, כל הפגישות שלנו עברו לזום. אז הייתה לנו יותר עבודה, אבל היא אורגנה באופן שונה".

טיפול קלאסי

איך מתמודדים עם הקורונה בצרפת?
"צרפת החלה עם מבצעי חיסון מאסיביים. לקח זמן עד שהתחלנו בחיסונים כוללים באוכלוסייה, לכן זה לקח הרבה זמן עד שהתחלנו לחסן בצרפת, כי זה שונה ממה שהיה בישראל, כאן זה התחיל מהר מאוד באופן יחסי.
"אבל עד כה חוסנו כבר מעל עשרה מיליון אזרחים, ובקרוב מאוד נגיע ל-15 מיליון מחוסנים. הקושי היה שאנחנו מדינה שהגבולות שלה עם המדינות השכנות נשארו פתוחים בזמן המגפה. עשינו בחירה שונה ממה שעשו בישראל, אצלנו מערכת החינוך נשארה פתוחה.
"אי אפשר להשוות את המצבים בין שתי המדינות, הדרך בה טיפלנו בקורונה בצרפת, היא דרך יותר קלאסית ממה שהיא טופלה כאן בישראל. עכשיו כל מי שמבקש בצרפת להתחסן - יכול".
עוד רגע אנחנו חוגגים את שבועות. איך אתה מסתדר עם מבחר הגבינות הישראלי לעומת הצרפתי? מה הגבינה המועדפת עלייך?
"בצרפת יש יותר מאלף סוגי גבינות, אז הבחירה היא קשה. פה גיליתי גבינות מקומיות, ואני אכן שם אותם על שולחני במעון השגריר. אין מה לעשות, אנשים מאוד אוהבים לדבר על גבינות ויין, כי ישנה תרבות ומסורת בצרפת של גבינה ויין".
האירוויזיון קרב ובא. על מי אתה מהמר, צרפת או ישראל?
"קודם חשוב לי להגיד שמה שמדהים באירוויזיון, זה להרגיש כמה שישראל היא מדינה אירופית וקשורה לאירופה בהמון תחומים שונים ומגוונים. ברור שכאן מדובר בתחרות, אבל זו גם הזדמנות להדק את הקשרים עם ארצות אירופה, ובמיוחד עם צרפת.
"זה מאוד חשוב. תתארו לעצמכם שישראל לא תהיה באירוויזיון. אנחנו נאבד משהו חשוב מאוד. מי יזכה? אני אוהב את סוג השאלות הזה. אם אני אגיד שזו צרפת, יגידו לי שאני לא עושה את עבודתי כשגריר. ואם אני אגיד ישראל, יגידו לי שאני לא עושה את עבודתי כשגריר צרפת. זו שאלה סגורה, ככה שלא משנה מה תגיד, מישהו כבר יגיד משהו נגדך. התשובה הכי קלה ונכונה, זה שהטוב ביותר ינצח".

חגיגות צרפתיות ב"לב גנים"

במסגרת אירוח שגריר צרפת בדיור מוגן לב גנים נתניה חגגו בלב גנים את יום הניצחון על הנאצים - כל השבוע. במהלך השבוע נהנו דיירי לב גנים מאוכל צרפתי ותכני תרבות צרפתיים מדי יום. כך למשל הציגו בדיור המוגן הרצאה בנושא קומדיות צרפתיות וביום אחר יצאו דיירי לב גנים לסיור – בפריז עצמה, באמצעות זום.
2 צפייה בגלריה
חגיגות בדיור המוגן
חגיגות בדיור המוגן
חגיגות בדיור המוגן
(פרטי)
שיא החגיגה היתה כשהדיירים הרימו תערוכה בשם "הנשיקה הצרפתית המשמעותית שלי" במסגרתה יצרו קולאז'ים של הנשיקה הצרפתית הזכורה להם, ולצדם כתבו את הסיפור שמאחורי הנשיקה.
לעדכונים: חדשות נתניה
פורסם לראשונה: 07:02, 16.05.21