עשרות מפורסמים ישראלים, ביניהם שחקנים, זמרים, כדורגלנים ואפילו נשיא המדינה רובי ריבלין, התגייסו בימים האחרונים ל-"קמפיין חיוכים" למען תושבת נתניה פנינה דמבינסקי בת ה-70, שמתגוררת בדיור מוגן "לב גנים" בעיר. הכל התחיל כאשר דמבינסקי פנתה ליוסי קפלן, מנכ"ל הדיור המוגן שבו היא מתגוררת, ושיתפה אותו בעצב כי היא שכחה איך נראים חיוכי האנשים בגלל המסיכות.
2 צפייה בגלריה
הסלבס מחייכים לכבוד פנינה
הסלבס מחייכים לכבוד פנינה
הסלבס מחייכים לכבוד פנינה
(צילומים: באדיבות "דיור מוגן לב גנים")
קראו גם:
"אני מודה שקצת נשברתי", אומר קפלן, "עברנו המון אתגרים אבל נתפסתי לא מוכן עם המשפט הזה, זה היה מפתיע. עצרתי הכל והחלטתי שאני מרים את מבצע החיוכים הראשון בעולם למען פנינה". קפלן תכנן לבקש ממספר מפורסמים לשלוח לו תמונות או סרטונים שלהם מחייכים למען פנינה, במטרה להפתיע אותה. "זימנתי את אנשי הצוות ועשינו ישיבת עבודה במיוחד בשביל זה", מספר קפלן, "כולם התבקשו להכין רשימות של אנשים מפורסמים שהם יכולים להגיע אליהם או באופן ישיר או באמצעות חברים שלהם שאולי מכירים אותם. הגענו לעשרות אנשים פוטנציאליים שמכירים סלבס והתחלנו להכין רשימות.
"סך הכל הפעלנו שמונה אנשי צוות שפינו מזמנם לצורך המבצע וזה היה מדהים, כי הם אפילו גייסו לזה מיוזמתם את המשפחות לטובת המבצע. זה נגע בכולם. עבדנו כיחידת מודיעין, ולבסוף הגענו גם לסלבס, גם לשחקני הכדורגל של הפועל תל אביב ואפילו לנשיא המדינה. אני מודה שזה היה רגע שיא ומרגש במבצע הזה – עשרות אנשים שלחו לנו חיוכים וכל זה מבלי לספר לפנינה כמובן".
בין המפורסמים שהשתתפו ביוזמה של קפלן, אפשר למצוא גם את שחקני הפועל תל אביב, צופית גרנט, אלי פיניש, ישראל קטורזה, הראל מויאל, צביקה פיק, מיה דגן, ריקי בליך חני נחמיאס משה דץ, נתי רביץ, צביקה הדר, ציפי שביט, אקי אבני, ששי קשת ואפילו נשיא המדינה, רובי ריבלין.
(צילום: באדיבות "דיור מוגן לב גנים")
קפלן מספר שגם הסלבס עצמם התרגשו והציעו מיוזמתם לדאוג לעוד חיוכים. אלי פיניש שלח וידאו של החברים שלו מהעבודה, מיה דגן וישראל קטורזה הצטלמו יחדיו, וקפלן אף מוסיף כי אחד המפורסמים שהשתתפו בפרויקט פרץ בבכי. "לאה המזכירה שלי מצאה עצמה פתאום מנחמת דמות טלוויזיונית מוכרת וזה היה רגע נורא מרגש", אומר קפלן, "רק בקורונה דבר כזה יכול לקרות. אני יכול להבין את הבכי שלו, יש משהו נורא כואב ברעיון שמישהו שכח איך נראה חיוך – זה נראה דבר מובן מאליו. העובדה שהדבר המובן מאליו הזה פשוט נעלם – פשוט קורע לב".
"לכולם נשבר הלב כששמעו את הדברים והם שלחו בשמחה את החיוכים שלהם", הוא מוסיף "הרבה לפני שאני מנכ"ל של 'לב גנים' אני גרונטולוג (חוקר בתחום ההזדקנות, ד"ס), עוד כסטודנט ידעתי שאני אתפרנס מלהפוך את העולם למקום טוב יותר עבור סבא וסבתא של מישהו ואם יש משהו שחשוב לעשות בתקופה זו עבור אנשי הגיל השלישי - זה לשמר ולהעצים את הרוח. לכן לקחתי את הכאב של פנינה ושמתי לעצמי כמשימה לתת מענה. אני ממש מודה לכל הכוכבים שנרתמו ושולח תודה מיוחדת לנשיא המדינה רובי ריבלין, אין ספק שזו היתה הפתעה מרגשת".
(צילום: באדיבות "דיור מוגן לב גנים")
קפלן מוסיף ואומר כי חשוב מאוד לייצר רגעים חיוביים בעת משבר הקורונה ותכנים עבור הגיל השלישי ולא בכדי, הוא מספר על הפעילות בלב גנים גם בתקופה זו, במרחב הפתוח, הכוללת בין השאר ספורט, ציור, פיסול, הרצאות ומופעים. "אצלנו בלב גנים יש עובדת בשם גפנית שהטייטל שלה הוא – '"אחראית חיוכים'", אומר קפלן, "זה ממש מופיע בפרוספקטים שלנו כטייטל רשמי. גפנית בודקת כל בוקר שכולם מחייכים ואם מישהו לא מחייך - היא שואלת אותו מדוע. זה באמת משהו שהפך להיות מאתגר יותר בגלל המסכות והמצוקה של פנינה המחישה זאת".
2 צפייה בגלריה
הנשיא רובי ריבלין - מחייך גם הוא לפנינה
הנשיא רובי ריבלין - מחייך גם הוא לפנינה
הנשיא רובי ריבלין - מחייך גם הוא לפנינה
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
"זה מוכח מחקרית שחיוכים הופכים את חיינו לטובים יותר", מוסיף קפלן, "ויתרה מכך, כשדיירי הבניין שלנו אינם מחייכים וגפנית ניגשת לשאול מישהו מדוע הוא אינו מחייך זה מאפשר לה להיחשף לתחושות מצוקה פוטנציאליות שאולי מיוזמת הדייר לא היה מספר. כלומר הטייטל של אחראית חיוכים מאפשר לדיירים לשתף אותנו בקלות יתרה אודות דברים שהם חשים, ואכן המסכות מקשות עלינו לראות פרצופים שאינם מחייכים כי פה בבית חובה להיות עם מסכות כל הזמן. אנחנו מקפידים על היגיינה 24 שעות, יש עמדות אלכוהול ואפילו מכשור טכנולוגי שאינו מאפשר להיכנס לבניין – למי שאינו לובש מסכה".
קפלן מבקש להעביר מסר וכמה טיפים לכל אחד מאתנו שיש לו הורים בגיל השלישי או סבא וסבתא. "במיוחד בתקופה זו, שימו לב למה שעובר על אמא ואבא וסבא וסבתא", אומר קפלן. "לא רק הדברים חשובים אלא גם רוח הדברים. למילים יש ניחוח, ארומה, שפת גוף משלהן - שימו לב איך הן נאמרות, למקצב, שימו לב האם הקול של סבא וסבתא השתנה והפך לרועד מעט או קצב המשפטים איטי יותר. קל נורא להשתקע בדיכאון ואפשר לשים לב אליו בסמנטיקה ובדברים הקטנים כבר בהתחלה. מחוות קטנות יכולות לייצר להורים ולסבא וסבתא רגעים גדולים, - שיעזרו להם לעבור את התקופה הזו".
כל העדכונים - חדשות נתניה