רבני הקהילות הספרדיות בנתניה קוראים למנות לעיר רב ראשי ספרדי לצד הרב הראשי האשכנזי שמכהן כיום כרב העיר, קלמן מאיר בר. לטענת אותם רבנים, בשל גודל הקהילה הספרדית בעיר יש למנות רב נוסף שמכיר את צרכיה, כאשר שני הרבנים יכהנו במקביל זה לצד זה. יש לציין כי אין חובה בחוק למנות שני רבנים ברשות מקומית, אך יש רשויות מקומיות שמחליטות לעשות זאת. בנתניה, לדוגמה, כיהנו בעבר הרב דוד שלוש ז"ל והרב ישראל מאיר לאו זה לצד זה כשני רבנים ראשיים באותו הזמן.
קראו גם:
1 צפייה בגלריה
הרב קלמן מאיר בר. צריך לצדו עוד רב?
הרב קלמן מאיר בר. צריך לצדו עוד רב?
הרב קלמן מאיר בר. צריך לצדו עוד רב?
(צילום: אסף פרידמן)
"ברור לכולנו שהמצב הקיים היום לא יכול להמשיך", אומר הרב יהודה שלוש, ראש קהילה בעיר ובנו של הרב דוד שלוש, "ואני אומר את זה פעמיים: גם בגלל שהרב הראשי חרדי, וגם אשכנזי. אנחנו גם כיפות סרוגות וגם ספרדים, ובשני המקרים לא מקבלים מענה למה שאנחנו צריכים".
איזה מענה אתם לא מקבלים?
"רק לדוגמה, בחודש האחרון הייתי שלוש פעמים בחתונה. בשלוש החתונות לא מצאתי משגיח פיזית במקום. בכל מקום שאין בו משגיח אני ניגש לסועדים ואומר להם - אל תאכלו פה, אין פה השגחה. וזאת רק דוגמה. ברגע שיש איזון בין שני רבנים, ספרדי ואשכנזי, הם מתחשבים כל אחד בציבור שלו ויודעים מהן הדרישות וההחמרות של אותו ציבור. גם אבי, כשהיה הרב הראשי, כיהן רוב הזמן יחד עם רב ראשי אשכנזי, במקביל. חשוב למצוא את האיזון. אנחנו צריכים עין שנייה ברבנות ומענה לציבור הספרדי, בכל דבר".
"רצוי ונכון שיהיה כאן גם רב שמכיר היטב את הקהילה הספרדית בעיר על גווניה", אומר רב של קהילה ספרדית אחרת בעיר, "זה יכול מאוד להפרות. הדוגמה הכי טובה היא שהיה את הרב שלוש מצד אחד ואת הרב לאו מצד שני, והם עבדו ביחד. זה מוסיף מאוד, מי מכיר יותר טוב את צרכי הקהילה הספרדית בעיר מהרבנים הספרדיים?"
מנגד, יש קולות שמציינים כי מדובר בתפקיד מיותר ובבזבוז כספי ציבור. "בתל אביב יש רק רב ראשי אחד, ונתניה קטנה יותר", אומר גורם בכיר במשרד לשירותי דת שעוסק במינוי רבנים, "אין צורך במינוי רב נוסף, זה רק ג'וב שיבוא על חשבון הציבור". יש לציין כי גם הרב דוד שלוש ז"ל, שכיהן בעבר לצד רב ראשי נוסף, התבטא לפני כמה שנים נגד מינוי רב ראשי נוסף, בעת שכיהן כרב ראשי יחיד בנתניה.
מהמשרד לשירותי דת נמסר: "נושא מינוי רבני ערים הונח על שולחנו של השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן, שרואה צורך חשוב בבחירת מנהיגים רוחניים לערים השונות בישראל. בחלק מהמקומות מדובר בערים שכבר עשור לא נמצא בהן רב. לכשתגיע בקשה מסודרת בנושא מעיריית נתניה והמועצה הדתית, הנושא ייבחן על ידי המשרד".
מהעירייה נמסר: "תושבי העיר זכו במשך למעלה מ־26 שנה לרב ראשי אחד בלבד, הרב דוד שלוש זצ"ל, שהיה גדול בתורה, חכם, נעים הליכות ונגיש לכולם. כיום מכהן הרב קלמן בר שליט"א כרב העיר, ואין שום סיבה למנות, אחרי כל השנים הללו, שני רבנים וליצור הוצאה כספית ציבורית מיותרת".
כל העדכונים - חדשות נתניה