האסון האקולוגי הימי שנגרם מעשרות טונות של זפת ונפט שנשפכו אל הים, לא דילג על חופי נתניה. חופי נתניה נפגעו בצורה קלה יותר מחופים אחרים. מאות מתנדבים בחוף פולג, עמלו בשבת והחלו בפעולות הניקיון.
1 צפייה בגלריה
זפת בחוף פולג. "הופעל נוהל חירום"
זפת בחוף פולג. "הופעל נוהל חירום"
זפת בחוף פולג. "הופעל נוהל חירום"
(צילום: רחל שפירא דותן)

מאות מתנדבים

"פרסמתי הודעה קטנה לחברים, וזה הפך למשהו ויראלי", אומרת ריקה אידלמן, ממארגנות הניקיון המאסיבי בחוף פולג, "הגיעו מכל הארץ. היינו מאות מתנדבים בשבת, עבדנו מהבוקר עד הערב. אני קיבלתי הכשרה ב-'אקואושן' (עמותה לשמירת הסביבה הימית, ד"ס), אני יודעת מה לחפש על החוף.
"זה שוק, אבל יחסית לא נפגענו קשה לעומת ערים אחרות. עם זאת, הטיפול של עיריית נתניה, לוקה. דבר ראשון, היה צריך לסגור את החוף. לא ייתכן שיהיה זיהום בחוף והוא יהיה פתוח לאנשים להסתובב איפה שהם רוצים. נתניה יצאה בזול, אבל לדעתי נוצר זיהום משני מכך שכולם דרכו על החוף".
בעירייה טוענים כי לא היה דופי בהתנהלות מול האסון. "מאז שהעירייה קיבלה את ההודעה, קם צוות בהוראת ראש העירייה לטיפול באסון", אומרת חברת המועצה והמשנה לראש העירייה טלי מולנר, הממונה על החופים, "מהרגע הראשון, הצוות עבד באופן מלא עם המשרד להגנת הסביבה. הפעלנו נוהל חירום. יש לעירייה ציוד ייעודי למקרים האלה, כמובן שהכל יצא מהמחסנים והשתמשו בזה, כולל ניקיון ראשוני. לשמחתנו האסון של נתניה השפיע על החופים של נתניה במידה קלה, לעומת חופים אחרים כמו בצפון".
מה עם התלונות על הסגירה המאוחרת של החופים? על התגובה המאוחרת של העירייה?
"מאז קבלת הידיעה, מנהלת החופים החלה לנקות את החופים וקיימנו סיורים רגליים לאורך כל החופים. העירייה סגרה בשנייה שמשרד הבריאות הורה על הסגירה. לגבי המתנדבים, כבר ביום שישי שעבר המשרד להגנת הסביבה פרסם לא להגיע לחופים, שכן הגעה של מתנדבים אינה מומלצת כי זה מסוכן. אם מתנדב החליט להגיע על דעת עצמו, זה לא בשליטתנו. המצב לא דרש S.O.S ברמה שיגיעו לנקות במהלך השבת. חשוב להבין שהמצב בשליטה מלאה, אבל דבר אחד חשוב לציין - המשרד לאיכות הסביבה חייב להעביר תקציבים. אי אפשר שהכל ייפול על הרשויות".