ישנן כמה סיבות שבגללן העלים יכולים להצהיב, כאשר הסיבה ברורה וידועה, צריך לפעול לפי ההוראות והתאוששות בצמח תחול כמעט מייד. בחלק מהמקרים קשה לומר למה קרתה ההצהבה בעלים ואם זה המקרה, יש לנסות את כל הפתרונות אחד אחרי השני ולבדוק האם מצבו של הצמח השתפר אחרי כל ניסיון. בדרך כלל, העלים שהצהיבו לא יחזרו להיות ירוקים וכשיגיע זמנם הם ינשרו, אבל אם תטפלו במקור הבעיה הצמח כולו יתאושש והעלים שנשארו ירוקים או שנמצאים בצמיחה יישמרו על בריאותם וצבעם הטבעי.
סיבות אפשריות ופתרונותיהם
איזון לחות
במקרה שבו לא נתתם מספיק מים לצמח (קורה הרבה בקיץ הישראלי), העלים כמובן יצהיבו מכיוון שהם עוברים תהליך של ייבוש. כלומר, הצמח עושה כל שביכולתו כדי לשרוד ולכן 'משחרר' עלים מסוימים כדי לתמוך בשאר חלקיו במעט המים שמקבל. במקרה השני, בו הצמח קיבל יותר מידי מים (תוכלו לוודא את זה באמצעות בדיקה של האדמה, אם היא לחה וספוגה כנראה שזו הסיבה) השורשים למעשה חווים מצוקה ובמילים אחרות 'טובעים' ולכן לא יכולים להזין את העלים ולהשאירם ירוקים. אם גיליתם שהאדמה לחה מידי והצמח הוצף, עצרו כמובן עם ההשקיה למספר ימים (לפחות עד שהאדמה תתייבש) ומומלץ גם להעביר את הצמח למקום חשוף יותר לשמש כדי לזרז את הייבוש.
1 צפייה בגלריה
טיפול בצמחים ופרחים
טיפול בצמחים ופרחים
טיפול בצמחים ופרחים
(צילום: Depostphoto)
מוזמנים לצפות בסרטון וויראלי המציג צורת השקייה יחודית אשר תעזור לכם לעשות את זה נכון.
מחסור באור
אם אפשר לראות בבירור שהעלים מצהיבים רק באחד מצדדיו של הצמח, הוא כנראה חווה מחסור באור שמש. לפעמים יהיה ניתן לאתר את הבעיה בכך שבעיקר (או רק) העלים התחתונים בצמח הפכו לצהובים. במקרה הזה, יש להעביר את הצמח או העציץ למקום מואר יותר בבית ואם אין אפשרות, צריך לשקול שימוש באור מלאכותי.
חומרי הזנה
לעיתים, רק העלים בחלקו העליון של הצמח הופכים לצהובים (או שהורידים של העלים נשארים כהים אבל המעטפת שלהם מצהיבה), זהו סימן מובהק לכך שהצמח חווה מחסור בחומרי הזנה. הבעיה יכולה להיגרם בעקבות השקייה עם מים קשים (שמכילים הרבה סידן ומגנזיום) או על ידי חוסר בחנקן. סוגים מסוימים של צמחים הם בררנים יותר מאחרים ולכן במקרה הזה חשוב לחקור ולבדוק באופן ספציפי על סוג הצמח וההזנה הדרושה לו לפני שרצים לקנות חומרי הזנה מיוחדים. את הטיפ הזה קיבלנו מהצוות של סלון פרחים חנות פרחים בחיפה הנחשבת לאחת החנויות המוצלחות בצפון עם ניסיון עצום בשזירת פרחים ועיצוב זרים מיוחדים.
מצבי קיצון
מכות חום או קור קיצוניות (למשל שרב כבד או אוויר ישיר שמגיע ממזגן) עלולות גם הן להיות גורם להצהבת העלים ולעיתים גם הופעת כתמים שחורים עליהם. במקרים כאלה יש לזהות את מקור הטמפרטורה הקיצונית ולהעביר את הצמח למקום יותר מאוזן שנוטה לשמור על מזג יחסית אחיד.
מחלה ארורה
לפעמים, הצהבת העלים מופיעה כתמים מפוזרים על העלים עצמם ולא באופן גורף לכל שטחם (לפעמים נראה פשוט כמו נקודות צהובות). במקרים אלה לרוב מדובר בזיהום ויראלי, כן כן, ממש כמו מחלה אצל בני אדם. לצערנו, לעומת השפעת האנושית, זיהום ויראלי בצמחים מאוד קשה לרפא והוא אף עלול להיות מדבק מאוד לצמחים אחרים שנמצאים בסביבה. אם זה המקרה, ההמלצה הטובה ביותר היא להרחיק את הצמח מצמחים אחרים כדי למנוע הדבקה.
חשוב לדעת, שכדרך הטבע אחרי תקופה ארוכה, הצמח כמו כולנו, מזדקן. ככל שהצמח יתבגר הנטייה שלו תהיה להצהיב ולייבש את העלים (בעיקר התחתונים, שהם לרוב הותיקים ביותר). אין באפשרותנו לעצור את הזקנה (אבל אומרים שתהיה בעתיד, מי יודע...) והדבר היחיד שאפשר לעשות למען הצמח המתבגר הוא לגזום את העלים הצהובים שהתייבשו כדי שיוכל לתמוך כמה שיותר בחלקיו הצעירים שנותרו בריאים וחזקים.