3 צפייה בגלריה
עופר אורנשטיין (צילום: אסף פרידמן)
עופר אורנשטיין (צילום: אסף פרידמן)
עופר אורנשטיין (צילום: אסף פרידמן)
בתחילת השבוע הודיע עופר אורנשטיין רשמית על מועמדותו לראשות עיריית נתניה. אורנשטיין (42, נשוי ואב לשלושה), מנהל רכש אסטרטגי בחברת הייטק בין-לאומית וחבר מועצת העיר ב-15 השנים האחרונות, הוא המועמד החמישי במירוץ למשרה. קדמו לו בהודעותיהם, הח"כ לשעבר יוני שטבון, מ"מ ראש העירייה לשעבר, אפרים בולמש, מנכ"ל העירייה לשעבר, מוטי הוד, ואיש התיירות יהודה זפרני.
ראש העירייה הנוכחית, מרים פיירברג-איכר, טרם הודיעה אם תרוץ לקדנציה חמישית, אך ככל הנראה תעשה כן עד סוף החודש. לעת עתה, אורנשטיין הוא המועמד האחרון שהכריז על מועמדותו, לאחר ששקל את העניין במשך כמה חודשים.
נקודה פתיחה
"בשבועות האחרונים, התמיכה הציבורית שאני חש לאורך כל שנותיי במועצת העירייה הולכת ומתחזקת", הוא מתאר, "אנשים אומרים לי שאין היום חלופה אמיתית לראשות העירייה של אנשים בעלי ניסיון ויכולות מוכחות. הפידבקים הללו הובילו אותי למסקנה, שזה הזמן הנכון להתמודד. אני היחיד מבין המועמדים, מלבד מרים, שמחזיק בניסיון וביכולות במועצת העירייה הנוכחית - נתון מכריע כדי להיות ראש עירייה מצליח".
עם יד על הלב, אתה מאמין שבכוחך לגבור על פיירברג-איכר הפופולרית? "ראשית כל, כן. שני סקרים שראיתי נותנים לי נקודת פתיחה טובה מאוד, עוד לפני שבכלל הכרזתי על מועמדות. בשני הסקרים 'למען נתניה' ממוקמת כסיעה השנייה בגודלה במועצה, כאשר ההפרשים לעומת 'נתניה אחת' בראשות פיירברג-איכר מצטמצמים. אני גם בוחן את עצמי על פי 'מבחן הסופרמרקט' - כמה זמן לוקח לי להגיע לקופה מהרגע שאני אוסף עגלת קניות".
לפני 15 שנה זה לקח לי עשר דקות, והיום כבר שעתיים. המון אנשים עוצרים אותי ומביעים הערכה לפעילות ולעקביות שאני מגלה בכך שאני ממשיך באותה הדרך, באמונה ובהתלהבות. מי שלא מאמין בדרך של מרים, ודאי שלא יצביע לה, אבל גם מאלה שהצביעו לה בעבר ומעריכים את פועלה, אני שומע אמירות שהיא עשתה מה שעשתה במשך 20 שנה, ושעכשיו הגיע הזמן להעביר את השרביט לדור הבא. אם ראש העירייה אוהבת את העיר כפי שהיא טוענת, עליה לפרוש בשיא ולהסתכל על טובת העיר ולא על טובתה האישית".
מה הביקורת שלך כלפי פיירברג-איכר? "ראש העירייה עשתה בעבר דברים למען העיר. אני מכבד ומעריך את זה, ומה ששלה שלה. מצד שני, בחמש השנים האחרונות אנחנו רואים ניהול עייף, חובבני, עם כשלונות אחרי כשלונות. לא ראיתי חברת הייטק אחת שהגיעה לעיר בקדנציה הזאת, אין התפתחות של העיר, מערכת החינוך לא מתקדמת, בתי הספר ישנים והשכונות הוותיקות מוזנחות. החלטות, כמו בחוף פולג שבנו 'אטרקציה' ואחר כך פירקו אותה, נשלפות מהשרוול, בלי חשיבה אסטרטגית ותכנון מוקדם. אני מציג דרך ומנהיגות שונות, כפי שהוכחתי בכל תפקיד שמילאתי, בקואליציה ובאופוזיציה".
אתה מותח ביקורת על הנעשה בקדנציה האחרונה, אבל "למען נתניה" הייתה חלק ממנה שלוש שנים, ופרשה רק בעקבות הודעה המשטרה בעניין ראש העירייה. "נכנסנו לקואליציה כדי לקדם את המטרות ואת המצע שהבטחנו לציבור בבחירות. מבחינתי, קואליציה ואופוזיציה הם אמצעי, לא מטרה. זה שהייתי בקואליציה עם ראש העירייה, לא אומר שאני מזדהה עם הדרך שלה, אלא רוצה לקדם דברים, כמו תוספת 50 אחוז לתקציב המתנ"סים, שדרוג בתי ספר ישנים, התקנת דשא סינתטי בכל גני הילדים, יישום תוכנית לצמצום ארנונה, פעם ראשונה בהיסטוריה של נתניה - סבסוד קייטנות עירוניות, ועוד. ראש העירייה עשתה הרבה דברים בזכות הלחץ שלנו, לא כי היא מאמינה בהם. העובדה שפרשנו על רקע המלצות המשטרה, רק מראה שאנחנו תנועה אידיאולוגית, עם יושר וערכים מעל הכל. מבחינתנו, זה היה קו אדום".
מדוע? טרם הוגש כתב אישום נגד ראש העירייה ולא ברור אם כלל יוגש. "אני מפריד בין הצד המשפטי לערכי. ברמה המשפטית, בית המשפט קובע, ועד שאדם לא אשם, הוא זכאי. אני מאחל למרים שתצליח להוכיח את חפותה, אבל רק עיוור יכול להתעלם מכובד המלצות המשטרה ומהפרטים שנמצאים בהן. אלה לא דברים של מה שבכך. אני נזהר בדבריי, אבל אומר שהציבור צריך להביא בחשבון בהחלטתו האם הוא רוצה ראש עירייה ישר, נקי, שראשו ממוקד כל כולו בעניין הציבורי, או ברווז צולע".
3 צפייה בגלריה
עופר אורנשטיין (צילום: אברי טרופר)
עופר אורנשטיין (צילום: אברי טרופר)
עופר אורנשטיין (צילום: אברי טרופר)
ניסיון ציבורי
אורנשטיין, חובש כיפה סרוגה, הוא בוגר תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול בהצטיינות מטעם הטכניון, שבו גם שימש יו"ר אגודת הסטודנטים. את דרכו במועצת העיר החל אורנשטיין, תושב שכונת קריית השרון ובוגר בית הספר טשרניחובסקי, לפני 15 שנה, כשעמד בראשות סיעת הצעירים "הנתנייתים", שזכתה במנדט אחד.
בבחירות 2008 שוב זכתה "הנתנייתים" במנדט אחד, ולקראת הבחירות האחרונות התאחדה הסיעה עם סיעה בראשות יו"ר האופוזיציה, הרצל קרן, לסיעה ששמה "למען נתניה". הסיעה המשותפת השיגה חמישה מנדטים והפכה לסיעה השנייה בגדולה במועצה, אך קרן הובס בהתמודדות לראשות העירייה על ידי פיירברג-איכר.
לקראת הבחירות הקרובות, על פי התכנון, קרן אמור היה לשוב ולהתמודד על ראשות העירייה מטעם "למען נתניה", כשאורנשטיין ממשיך כסגנו, אך יו"ר האופוזיציה במועצה הדהים כשהחליט לחבור לרשימתו החדשה של יוני שטבון. אורנשטיין סירב להצטרף למהלך, ועבר לעמוד בראשות "למען נתניה". ממנה פרשו גם יתר חברי הסיעה, ענת לביא-אזולאי (מצטרפת לשטבון), אלכס אברבוך (עוזב את הפוליטיקה) ודניאל מהרט (מתמודד על ראשות סיעת "דור חדש" של הקהילה האתיופית). כסגנו מינה אורנשטיין את חבר המועצה לשעבר, אדיר בנימיני, והוא מבטיח להציג רשימה "שמשלבת חברי מועצה ותיקים עם מועמדים חדשים בעלי ניסיון ורקע ציבורי".
מדוע בעצם לא הצטרפת למהלך של קרן וחברת לשטבון, כדי ליצור גוש נגד פיירברג-איכר? "לדעתי, ראוי שמי שמתמודד לראשות העירייה יציג ניסיון ועשייה עירונית מוכחת. אתה צריך להיות כמה קדנציות במועצה, כמו שאני כיהנתי, כדי להתמודד בצורה רצינית ואמיתית. צריך להכיר את המערכת העירונית ואת התקציב, לדעת בדיוק איפה אפשר לשנות ומה לעשות. עם כל הכבוד לאנשים שלצדו, בסופו של דבר לראש העירייה יש ההשפעה המערכתית המהותית ביותר".
"אני מעריך ומכבד מאוד את הרצל קרן כאדם וכאיש ציבור, אבל סבור שההחלטה שלו, לעזוב את הסיעה ולפנות לדרך אחרת, היא החלטה לא נכונה. אני מאמין בעקביות - אם אתה רוצה להוביל משהו גדול, עליך להמשיך באותה הדרך, עם אותם הערכים, האידיאולוגיה והמצע. במקרה של הרצל, רב הנסתר על הגלוי. אולי הוא רואה משהו שאני לא, אבל זו לא הדרך שלי".
תישאר במירוץ עד הסוף?
"חד-משמעית כן. הוכחתי עד היום שמילה שלי זו מילה, והתחייבות זו התחייבות. מנהיגות אמיתית פירושה להציג את הדרך שלך, בלי קשר למועמדים האחרים. אני יודע שיש כאלה שיושבים על הגדר וממתינים להחלטת הפרקליטות בנוגע למרים. זה אופורטוניזם. אני מאמין שככל שהזמן יעבור, מתמודדים אחרים שאין להם די עשייה מוניציפלית יחברו אליי, ושבסופו של דבר יהיו שני מועמדים. אחד מהם יהיה אני ואני לא יודע מי יהיה השני".
3 צפייה בגלריה
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר מסרה: "קיימת איזשהי תפיסה מעוותת, לפיה, כל אחד שרוצה להתמודד חושב שהדרך להשיג תמיכה היא דרך השמצת האחר. אני מציעה לכל המועמדים לדבר ולהציג את עצמם ולהראות מה הם עשו בכל השנים בהן היו אמורים לשרת את הציבור. עצם זה שמועמדים לא מדברים על מה שהם עשו, רק מוכיח שהם לא עשו דבר. קצרה היריעה מלציין את המהפך שעשיתי בעיר בכל תחומי החיים השונים: בחינוך, רווחה, תרבות, נוער וצעירים, ספורט וכן במרכז העיר ובשכונות, באזורי התעסוקה, בפיתוח התיירות ועוד. הישגיי ידועים לתושבים וניכרים בכל פינה. אמשיך לפתח את נתניה ולהפוך אותה לריביירה של ישראל לרווחתם של תושבי העיר".