"יתכן שמגיע לך כסף ואין שום סיבה שתפסיד אותו", הסביר לי שאול וייס, מנכ"ל עמותת 'טוב לב' נתניה. "בתור תורם מכובד של העמותה שלנו חשוב לי שתדע שיש לעמותה סעיף 46, אשר מזכה בהחזר מס בשווי של 35% מסך התרומות שתרמת בשנת המס של 2020" המשיך ואמר.
2 צפייה בגלריה
כמה כסף מגיע לכם?
כמה כסף מגיע לכם?
כמה כסף מגיע לכם?
(צילום: freepik)
אבל אין לי עסק או חברה, אמרתי לו, אני בסך הכל שכיר שמרוויח משכורת עם תלוש שכר סטנדרטי.
אבל שאול התעקש שגם כשכיר אני זכאי להחזרי מס, שיכולים להגיע לאלפי שקלים!
אז החלטתי ללכת לבדוק את העניין לעומק כדי שגם אתם תוכלו להנות מההטבה הזו ולהרוויח כסף שלא ידעתם שמגיע לכם. אבל רגע לפני שאספר לכם את כל הפרטים חשוב גם להדגיש שלא לכל אחד משתלם לבצע את התהליך הזה של בדיקת החזר המס, וגם אם אתם שכירים או עצמאיים כדאי מאוד לבצע את הבדיקה רק לאחר התייעצות עם רואה חשבון או יועץ מס מקצועי, כדי לא לעשות טעות שעלולה להזיק לכם בחשבון הכללי.
אז מי זכאי להחזר מס אף על פי שאינו בעל עסק עצמאי?
להלן ציטוט חלקי מאתר רשות המיסים:
"במרבית המקרים, כשעובדים אצל מעסיק יחיד במהלך כל שנת מס, המס המחושב על ידי המעסיק הוא מס מדויק וסופי. עם זאת, יש מקרים בהם המס המחושב על ידי המעסיק אינו מדויק ונוצרים הפרשי מס, לחובה או לזכות".
להלן חלק מהסיבות המזכות שכירים בהחזרי מס שיכולים להגיע למאות ואף לאלפי שקלים:
* תרומות למוסד ציבורי מוכר או עמותה להם סעיף 46 לצרכי מס.
* פרטים שלא עודכנו, העשויים להקטין את חבות המס של העובד. כגון ילד נוסף במשפחה.
* עובדים ששילמו באופן עצמאי בשנת המס - כספים לקופת גמל לקצבה או ביטוח חיים.
* עובד שלא הגיש בקשה לפטור ממס הכנסה למרות זכאותו.
בכמה כסף מדובר?
החזר המס משתנה לפי הנושא והעניין, אבל במקרה של תרומות לעמותה כגון 'טוב לב' אשר דואגת לנזקקים בעיר נתניה ומתפעלת בתי תמחוי וחלוקת מזון באופן יום יומי, גובה החזר המס הינו 35% מסך התרומות וזאת בתנאי שסך התרומה השנתית עלה על 190 שקלים.
קחו דוגמא להמחשה: אם במהלך השנה תרמת ל'טוב לב' סך של 1,000 שקלים בסך הכל (כ-83 שקלים לחודש), מגיע לך החזר מס של 350 שקל! זה כסף ששייך לך וחבל לא לקבל אותו.
2 צפייה בגלריה
כמה כסף מגיע לכם?
כמה כסף מגיע לכם?
כמה כסף מגיע לכם?
(צילום: freepik)
מה צריך לעשות כדי לקבל את ההחזר?
מי שמעוניין לבצע את התהליך לבד וללא התייעצות עם מומחה יכול לעשות זאת באתר רשות המיסים. אמנם, כפי שציינו קודם, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע קודם הגשת הדו"ח ולשים לב שבמקרים כגון עבודה אצל שני מעסיקים או יותר במקביל מבלי לעשות תיאום מס או קבלת תשלומים מהמוסד לביטוח לאומי, עלולים ליצור עודף שלילי ולחייב את מגיש הדו"ח ולא לזכותו. ולכן ההמלצה היא לגשת לאיש מקצוע לשם ביצוע הבדיקה. יש לציין שבחיפוש זריז בגוגל תוכלו למצוא חברות רבות המתמחות בתחום ועושות את בדיקת הזכאות ללא עלות.
איך אפשר לבדוק כמה כסף תרמתי ל'טוב לב' או לכל עמותה אחרת ואיך אדע האם לעמותה סעיף 46?
לעמותת 'טוב לב' יש סעיף 46 והתרומות אכן זכאיות להחזר מס. את גובה התרומות שתרמת והעתקי הקבלות של תרומתך ניתן לקבל בפניה למספר 2613* או בפניה דרך אתר האינטרנט של העמותה בקישור הבא. לגבי עמותות אחרות שתרמתם להן, תוכלו לבדוק מולם ישירות או באתר גיידסטאר של אתר המשפטים, שם ניתן לראות בשקיפות את הנתונים של כל העמותות בישראל.
הכתבה נכתבה כשירות לציבור מטעם עמותת 'טוב לב' נתניה