4 צפייה בגלריה
יוסי יערי (משמאל) בטקס סיום קורס הטיס עם הרמטכ"ל דאז, חיים בר לב | צילום: דו"צ
יוסי יערי (משמאל) בטקס סיום קורס הטיס עם הרמטכ"ל דאז, חיים בר לב | צילום: דו"צ
יוסי יערי (משמאל) בטקס סיום קורס הטיס עם הרמטכ"ל דאז, חיים בר לב | צילום: דו"צ
טייסת 107, טייסת "אבירי הזנב הכתום", לקחה חלק משמעותי במלחמה. היא הייתה אחראית לכ-720 גיחות מבצעיות ו-28 הפלות מטוסי אויב. באותה התקופה, סא"ל (בדימוס) יוסי יערי, תושב העיר נתניה, היה נווט סדיר במלחמה והשתתף בטיסות קריטיות.
4 צפייה בגלריה
הטייסת במלחמת יום כיפור | צילום: דובר צה"ל
הטייסת במלחמת יום כיפור | צילום: דובר צה"ל
הטייסת במלחמת יום כיפור | צילום: דובר צה"ל
היום, שנים רבות אחרי, הוא משחזר את הרגעים הקשים. "כשמזכירים את מלחמת יום הכיפורים, אני נזכר בשתי גיחות משמעותיות, הראשונה והאחרונה שביצעתי", הוא נזכר. "בגיחה הראשונה מנעתי התקפה מצרית של בסיס רפידים בחצי האי סיני באמצעות הפלת מסוקים שהובילו מאות חיילי קומנדו מצריים ביחד עם הטייס אלוף במיל' רן גורן.
"בסיס רפידים היה אזור אסטרטגי בו היה שדה תעופה של חיל האוויר הישראלי, יחידת בקרה אווירית ועתודות של שריון שחיכו להגעת חיילי המילואים. הצלחנו להפיל את המסוק המוביל של שיירה בת 12 מסוקים. כך שינינו מהותית את המשך המלחמה, שהייתה עלולה להתארך ולגבות הרוגים נוספים מאש כוחותינו".
4 צפייה בגלריה
הטייסת במלחמת יום כיפור | צילום: דובר צה"ל
הטייסת במלחמת יום כיפור | צילום: דובר צה"ל
הטייסת במלחמת יום כיפור | צילום: דובר צה"ל
נטש את המטוס יחד עם הטייס
בגיחתו האחרונה במלחמה, נפגע מטוסו כאשר חזר מתקיפה במצרים, דבר שאילץ אותו לנטוש ביחד עם הטייס. שניהם נחבלו בגופם אך הצליחו להינצל בנס.
"טסתי עם הטייס הראל גילוץ בחזרה לאחר תקיפת יעד מצרי, ומטוסינו נפגע מטיל נ"מ. אני זוכר את ריח השריפה והעשן מעוור אותי, לא הצלחתי לנשום. מערכת הקשר התנתקה ואני החלטתי לנטוש. אני צנחתי ברוח מגובה 3 ק"מ ונחתתי בים, בזמן שכתפי יצאה מהמקום וחלק מאצבעותיי נשברו.
4 צפייה בגלריה
יוסי יערי | צילום: דובר צה"ל
יוסי יערי | צילום: דובר צה"ל
יוסי יערי | צילום: דובר צה"ל
"סירת חילוץ השתלשלה מתחת לרגליי ועליתי עליה בקושי רב. הצלחתי להזעיק מסוק במכשיר הקשר שהצליח לחלץ אותי. דאגתי לטייס שהיה איתי, היתי בטוח שהוא כבר לא בן החיים, והופתעתי לראות אותו מוכנס לאותו המסוק. הוא היה שרוף בפניו ובידיו, פגוט קשה ברגלו מהאש שבערה במטוס. כשסיפרתי לו שחולצתי מהמים הוא בישר לי שאני הראשון שחולץ ממפרץ סואץ בחיים. בסופו של דבר, למדתי מהמלחמה שתמיד צריך להיות מקצועי ולשמור על מוכנות לכל מצב. כמו שאומרים, קל באימונים, קשה באימונים- קל בקרב".
כיום, הטייסת מפעילה את מטוסי הסופה וממשיכה לפעול מסביב לשעון על מנת לשמור על עליוניותה האווירית של מדינת ישראל ובטחון אזרחיה. סגן מפקד טייסת 107, טייסת "אבירי הזנב הכתום", רס"ן א' - מחדד: "אנחנו גדלנו על מורשת הקרב וההיסטוריה של מלחמת יום הכיפורים ולמדנו מלקחיה. הטייסת השתכללה מאד ב-45 השנים שעברו מאז המלחמה. המערכות והרפורמות התחדשו, וכמו כן גם האימונים בהיבט הטקטי. הטייסת עוסקת כיום במגוון כשירויות בנוסף למשימה הראשית- להגן על שמי מדינת ישראל. עם זאת, רוח הקרב של הטייסת, עקרונות הטיסה ואחוות הלוחמים ביחד עם הגף הטכני נשמרו".