לאחר ארבע שנים רצופות, מצעד הגאווה בנתניה בסכנת ביטול. פעילי הגאווה טוענים לחוסר תמיכה מצד העירייה ולהיעדר היענות בעיר לקיומו. הפעילים אף פרסמו בשבוע שעבר הודעה לפיה המצעד יבוטל. לדבריהם, היא עוררה לא מעט תגובות ופניות, אך למרות זאת, כרגע, עדיין קיומו של המצעד מוטל בספק רב.
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
מצעד הגאווה הרביעי תוכנן להתקיים ב-22 ביוני, אלא שפעילי הקהילה הגאה מביעים חשש לגורלו של המצעד בעיר, לנוכח קשיים בתקצוב ובהפקה, התנכלויות לקהילה ומחסור בתמיכה מצד העירייה.
"זה קורה כל שנה, מגיעים למועד קרוב לקיומו של המצעד ומגלים את חוסר התמיכה ואת הקושי הגדול להפיק אירוע בסדר גודל כזה, לבד, ללא תמיכה כלכלית מצד העירייה", מסביר ניר חן, פעיל חברתי ורכז תנועת "גאווה בנתניה". "במקום שהפקת האירוע תהיה קלה, עם תקציבים וגורמי הפקה חיצוניים שייקחו את הדבר הגדול והחשוב הזה שמושך גם אורחים מחוץ לעיר, הפסטיבל מתקיים לאחר מאבק על תקציבים, זמן, כוח אדם ובזכות עבודה של כמה פעילים בלבד. אירוע כזה דורש הכנה כמה חודשים מראש. מישהו בעירייה צריך לקחת את ההפקה של המצעד ולעשות אותו כמו שעושים הפקות אחרות בעיר, לשאר האוכלוסייה. זה אירוע כמו כל האירועים בעיר".
"לכל אחד מהפעילים שכן תורם, יש חיים משל עצמו, ולהפיק אירוע כזה זה לסגור לוקיישן, במה, תפאורה, תאורה, סאונד, אישור משטרה, מתנדבים לאורך המסלול של המצעד, אומנים, פרסום, דגלים, אבטחה. זה לא כזה פשוט להרים את זה ככה לבד. אני בשנים קודמות לקחתי ימי חופש בשביל להפיק את זה, וזה ממש יכול לפגוע לי בעבודה ובחיים הפרטיים, כי צריך לארגן את זה כמה חודשים מראש, אחרת זה לארגן את זה בלחץ. אנחנו כל שנה נאבקים כדי להרים את זה ובסוף מוציאים את הזמן, האנרגיה והכסף מהכיס הפרטי שלנו. למה העירייה לא מממנת את זה? ברור שאם אין תמיכה מהעירייה אז גם פעילים אחרים בקהילה פחות נרתמים ותורמים".

4 צפייה בגלריה
פעילי הגאווה בנתניה
פעילי הגאווה בנתניה
פעילי הגאווה בנתניה
(צילום: פרטי)

הכל נעשה בשקט


"אנחנו מרגישים שעושים לנו טובה", אומר אחד הפעילים. "גם כשעושים אירועים לקהילה כמו פיקניק משפחות, עושים את זה בשקט, בלי הרבה פרסום ובשפה מכובסת. למשל: במקום פיקניק גאה, זה פיקניק משפחות. וגם כשעושים משהו, משווקים את זה כמה ימים לפני, בלי הרבה רעש. במקום לחשוב על החשיבות והנראות של המצעד, הכל נעשה בשקט, עם הסתרה עד הרגע שזה קורה. העירייה פחות מעוניינת שמצעד הגאווה יתקיים השנה, בגלל זה היא לא לוקחת את זה על עצמה או משקיעה בזה תקציבים ופרסום גדול. אנחנו בשנת בחירות ולכן מעדיפים כנראה שהמצעד הזה לא יתקיים".
פעילה נוספת מספרת כי ''יש פה עיר שמתכחשת לעובדה שיש בה קהילה גאה גדולה ופעילה. במקום שעיריית נתניה תגיד שיש פה אירוע שטוב לעיר, תפסיק להתייחס לקולות הפוליטיים ותתייחס באופן שווה לחברי וחברות הקהילה, היא עושה עבור הקהילה, אבל פחות. כדאי שהעירייה תתחיל להשקיע בקהילה כי אחרת תהיה בריחה של צעירים מהעיר, למושבים ולתל אביב, למקומות שבהם צעירים מהקהילה לא צריכים להתבייש".
"לצערי זה נכון", מתייחס ניר חן לטענות החברים בקהילה. "יש הרבה צעירים שלא מדברים או מתלבשים כמו שהם רוצים בגלל החשש של איך יקבלו אותם פה בנתניה. הם עוצרים את עצמם ולא הולכים יד ביד כי הם מפחדים או מפחדות מהערות ברחוב ומהקללות והיריקות. הקהילה היתה יותר מורגשת בעיר אם היה לה יותר מקום ותמיכה".

4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
(צילום: פרטי)

"בעיריית נתניה מחבקים אותנו ומתייחסים אלינו אבל לא מספיק", הוא מבהיר תוך שהוא מתייחס למענקים שמקבלת העירייה מהמשרד לשוויון חברתי ומועברים לקהילה. "יש בעירייה אנשים טובים ובעלי רצון טוב מאוד לעזור לקהילה ובזכותם אנחנו מקדמים דברים בעיר למען הקהילה, אבל במועצת העיר ובקידום דברים זה נעצר".
הם מפחדים?
"כנראה שכן, אבל אני לא מבין מה כולם מפחדים? זה ממש המיקרוקוסמוס של המדינה שלנו. האופן בו דברים מתנהלים. בגלל זה הבנו שאם לא נארגן את זה עכשיו, יכול להיות שלא יהיה מצעד ולכן יצאנו עם הקמפיין הגוועאלד הזה, עם הפוסט הזה שמגיע ממקום של כאב שאומר לפעילים ולעירייה, 'אנחנו צריכים אתכם'. עשינו את זה גם במטרה לעורר את האנשים".
לדעתכם בסוף יהיה מצעד?
"יש היענות גדולה לעזור, אבל היא עדיין לא מספיקה, כי אנחנו צריכים לראות מי יכול לעזור ובמה. נעשה ממש מפגש התנעה של מי שמוכן לעזור, על מנת שנוכל לדעת איפה אנחנו עומדים ואיך ניתן לחלק את המשימות, כמו למשל לתכנן את הדבר הזה, ספקים, חשבוניות ושיחות טלפון לתיאומים, סידורי עבודה, גרפיקות ומה לא. ועדיין גם חסר תקציב כי להרים אירוע כזה דורש כסף, ולא מעט".

4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
(צילום: פרטי)

קראו גם:

יש טענה של פעילים שהמצעד שנה שעברה לא היה מוצלח, אז למה להתעקש ולהרים עוד אחד?
"נכון, המצעד בשנה שעברה לא היה מוצלח כמו המצעדים הראשונים, אבל צריך להבין שהכל נפל על כתפיים של אנשים בודדים, שלושה אנשים שיש להם חיים שצריכים גם לשמור על מקום העבודה שלהם. אין לנו איזה פילנתרופ שתורם לנו סכום שיספיק להרים את כל ההפקה הזו או לשכור חברת הפקות שתעשה את זה בצורה המקצועית ביותר".
מה מחכה במצעד במידה שאכן הוא יתקיים?
"התכנון הוא להחליף מסלול. המצעד יתקיים בפולג ויסתיים במסיבה מדליקה בחוף פולג. זה יהיה מצעד בשקיעה, גם בשביל להקל על החום וגם בשביל לאפשר ליותר אנשים להגיע מבחינת השעות והזמינות".
מעיריית נתניה נמסר: "העירייה מכבדת ומעריכה את חברי הקהילה בעיר ולא שינתה את מדיניות הסיוע כבכל שנה. נציין כי סגנית ומ"מ ראש העיר נפגשה עם נציגי הקהילה והוצגה תכנית לקראת חודש הגאווה. נציגי הקהילה הביעו שביעות רצון מהתוכנית ושיתוף הפעולה".