איפה החינוך? מחקר חדש מגלה כי למעלה מ-39% מהילדים עד גיל 3 בנתניה אינם משתתפים במסגרות חינוכיות מוכרות. בנוסף, המחקר חושף את ההשפעות הקשות של המלחמה: לחץ וחרדה אצל הורים מועברים לילדים ועלולים לפגוע בהתפתחותם הקוגניטיבית. התוצאות המטרידות מובילות לפיתוח יוזמות חינוכיות חדשות בפתיחת שנת הלימודים.
מאז פרוץ מלחמת חרבות הברזל באוקטובר האחרון, השפעותיה ניכרות בכל רחבי המדינה ובכל שכבות האוכלוסייה. עם זאת, חלק מהמושפעים ביותר הם ילדי הגיל הרך, נושא שלא תמיד מקבל מספיק תשומת לב. צוות החדשנות מתוכנית 'הזירה' של CIVIX בנתניה, בראשות עו"ד עמיר אמסלם, יזם מחקר שתיעד וניתח את השפעות המלחמה על ילדים בגילאי לידה עד שלוש, שרבים מהם אינם נכללים במסגרות חינוך רשמיות.
קראו גם:
המחקר מצא כי כ-48% מהמשפחות שבהן ילדים עד גיל שנה ו-39% מהמשפחות עם ילדים עד גיל שלוש אינן משתתפות במסגרות חינוכיות מוכרות. הממצאים הבהירו את החשיבות שבהשקעה בגיל הרך, שכן פעילויות מוקדמות בגילאים אלו יכולות להניב תועלות כלכליות וחברתיות משמעותיות.
לחץ וחרדה מהמלחמה אצל הורים מועברים גם לילדים, מה שיכול להשפיע לרעה על בריאותם הנפשית וההתפתחות הקוגניטיבית שלהם. בתגובה, צוות החדשנות יזם סדרת פעילויות להפחתת מתח ולחץ, כולל סדנאות להורים וילדים, שנועדו לחזק את ההתמודדות עם המציאות המורכבת ולהפחית את רמות החרדה אצל הילדים.
עיריית נתניה, בתגובה לממצאים המחקריים, החליטה להשקיע משאבים משמעותיים ביצירת ופיתוח מסגרות תמיכה להורים ולילדים בגיל הרך. פורום הגיל הרך, שהוקם בראשות מנכ"ל העירייה וראש מינהל החינוך, מתמקד בלימוד ויישום מדיניות עירונית שתטפל בצרכים המיוחדים של הקהילה בתקופות משבר ומעבר.
התוכנית העירונית לשנה הקרובה כוללת גם יצירת תשתיות תמיכה מתמשכות, שנועדו לשמור על סביבה תומכת ובריאה, המאפשרת לילדים לפתח חוסן נפשי ולצמוח בתקופות רגישות ומאתגרות.
CIVIX הוא גוף ארצי העוסק בפיתוח פתרונות לאתגרים חברתיים מורכבים, במסגרתה פועלים להקמה וליווי של צוותי חדשנות ברשויות המקומיות ובאשכולות האזוריים במטרה ליצור, להאיץ ולהטמיע דרכי התמודדות חדשניות עם אתגרים מורכבים ברשויות מקומיות בישראל, ופועל בשותפות עם משרד הפנים ומרכז פרס לשלום ולחדשנות.