החל מה-1 ליוני 2022 המציאות של תושבי נתניה עומדת להשתנות. הסיבה: הפסקת שירות המוניות של חברת ''שי – לי'' ברחבי העיר, לאחר שהחברה הודיעה על הקפאת פעילותה בשל חוסר כדאיות כלכלית.
1 צפייה בגלריה
מונית שירות בנתניה. הפסקת הפעילות תפגע בתושבים
מונית שירות בנתניה. הפסקת הפעילות תפגע בתושבים
מונית שירות בנתניה. הפסקת הפעילות תפגע בתושבים
(צילום: יאיר שגיא)
אם ייפתח מכרז נוסף להסעות בעיר, הדבר ייקח זמן רב, ובינתיים התושבים ייאלצו להסתדר בלי אחד משירותי התחבורה החשובים בנתניה.

זמינות ומהירות

חברת ''שי -לי'' קיימת משנת 1991, ונתנה בתחילה שירות של חמישה קווים, כולל קו לאבן יהודה וקו 22 לאורך מרכז העיר, שדעך בתקופת הקורונה כי לא היה כלכלי. כיום החברה מספקת שני קווים לנסיעות פנים עירוניות, קו 84 המגיע לאזור התעשיה החדש מצפון העיר וקו 79 שחוצה את כל העיר כולל הטיילת של אזור פולג.
הקווים מסיעים כ- 12,000 איש ביום (ממוצע של רבע מיליון בחודש). בנוסף, החברה מעסיקה כ-100 נהגים שימצאו את עצמם ללא עבודה בסוף החודש.
משה מלול, מנהל במוניות שי לי מסביר: ''באוגוסט 2021 התחלנו לעבוד באמצעות המכרז של משרד התחבורה. רק מי שזכה יכול היה להמשיך לעבוד למשך ארבע וחצי שנים ועוד שנה וחצי תוספת אם משרד התחבורה מרוצה מתפקוד החברה.
קראו עוד>>>
"לאור הקשיים הכלכליים החלטנו להקפיא את המשך הפעילות שלנו, בשל ההפסדים האלו. כמו כן, בעבר היו לנו עוד מוניות שירות, אבל מאז שהצעירים עברו לקורקינט ואופניים חשמליים, הורדנו ונשארנו עם השניים האלו. כשאנחנו נפסיק לעבוד מי שייכנס לעבוד בכל הכוח יהיו מוניות לא מורשות וללא פיקוח ורישיון של משרד התחבורה, שמזה חודשים רבים מתעלם מהמצב, ולא פועל לאכוף את נושא הרישוי שלהן. דבר שכזה פוגע בנו ופוגע גם בנוסעים שלא זוכים להשגחה ופיקוח מצד משרד התחבורה.
"אנחנו תמיד עבדנו מסודר תחת הרגולציה של החוק והמדינה ובסוף אנחנו מגלים שזה לא כלכלי לנו ואף אחד לא בא לעזרתנו. אנחנו חייבים להפריש מכל נסיעה 38 אחוז ולכן אנו גובים מחיר מירבי של 7.40 שקלים. חברות ההסעות שאינן מורשות לא כפופות לרגולציה ולתנאי מכרז כי הן לא מורשות, הן לוקחות את אותו המחיר ולא מפרישות ממנו אגורה. חשוב לציין כי הרפורמה שהכניסה את שירותי מוניות השירות תחת רב קו, לא עשתה טוב לאף אחד, לא לנו ולא לנוסעים.
"הרפורמה הזו נכשלה בכל הארץ. הצעתי למשרד התחבורה לקחת מחיר של שישה שקלים בלבד, בלי שיגבו מאיתנו אחוזים, כך שנוכל להמשיך לעבוד ולהתקיים. אם הם רוצים לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית שלא יעשו את זה על חשבוננו. לא ביקשנו סבסוד כמו לאוטובוסים, רק מבקשים שיתנו לנו להתפרנס בכבוד".
מה היתרון של מוניות שירות על תחבורה ציבורית?
''המוניות זו תחבורה משלימה ואם הן ייעלמו, מי שיפגע זה התושבים. היתרונות שלנו זה הזמינות, המהירות והשעות שהאוטובוסים לא עובדים כמו למשל אחרי חצות, וגם העובדה שאנחנו עובדים בימים שהם לא עובדים כמו שישי-שבת.
"גם בגלל שהרכבים שלנו צרים הם יכולים לעבור במקומות שהאוטובוסים לא יכולים. כואב לי שמשרד התחבורה מעדיפים לשלם הרבה כסף לאוטובוסים, לסבסד אותם, במקום לתת לנו שלא נפסיד''.

נוסעים מודאגים

הפסקת שירות המוניות של חברת ''שי – לי'', תפגע בתושבים רבים בעיר, ביניהם סטודנטים, עובדים ואוכלוסיות מוחלשות אשר משתמשים בשירותי המוניות בשעות בהן אין שירות של תחבורה ציבורית או במטרה להגיע ליעדים אליהם לא מגיעים האוטובוסים.
שגיא גיאת (25), סטודנט הנוסע בשני הקווים מספר: "הייתי נוסע בשני הקווים 79 ו- 84, בעיקר באזור המרכז ויורד באזור התעשיה החדש כי אני סטודנט ועובד שם. אין לי כסף לרכב ואין לי דרך אחרת להגיע לשם, במיוחד בשעות שאין אוטובוסים למשל אחרי חצות.
"זה אומר שבקרוב לא יהיה לי איך לחזור הביתה. נכון שיש את קו 15 שעושה טיולים בכל קריית השרון. אבל נסיעה בו לוקחת במקום עשר דקות במונית - כמעט שעה".
גם איתי חביב (24) משתמש מספר פעמים בשבוע במוניות השירות, בעיקר משדרות בנימין שם הוא גר ועד לאזור התעשיה ספיר. "אני מאמין שזה ישליך על המון אנשים כי זה ממש נוח", הוא אומר. "זו הדרך הכי מהירה וקלה להגיע לעיר. אני לוקח את שני הקווים, 84 ו-79 שהם גם עובדים בערבים ובשבת. זה ממש עוזר למי שאין לו רכב ורוצה להיות נייד. היתרון שלהם זה התדירות הגבוהה שלהם. אתה מגיע איתם יותר מהר. אם חלילה יבטלו אותם אז שידאגו לקווים נוספים שגם יגיעו לאזור הצפוני"
גם ש' גמלאית הנוסעת מדי יום הלוך ושוב מצפון העיר לאזור התעשיה מודאגת מהפסקת העבודה המסתמנת של "שי לי": ''אני לא עולה לאוטובוסים כי הנסיעה בהם מאריכה מאוד את הדרך, בעוד שנסיעה במונית היא הרבה יותר קצרה. עכשיו שיפסיקו את השירות הזה, אני לא יודעת באמת איך אתנייד''.
א' שמשתמשת במוניות בשבת, מספרת כי, ''אחד הדברים שהתגאיתי בהם היה שיש לנו בעיר תחבורה שפועלת בשבת. זה היה מאוד נוח וזמין ועכשיו שיפסיקו עם זה יהיה מאוד קשה בלעדיה".
שגיא גיאת: "זה אומר שבקרוב לא יהיה לי איך לחזור הביתה. נכון שיש את קו 15 שעושה טיולים בכל קריית השרון. אבל נסיעה בו לוקחת במקום עשר דקות במונית - כמעט שעה"

גם ס' הנוסעת במונית שירות מרמת פולג חוששת: ''זה עצוב מאוד במיוחד למי שלא גר במרכז, שם יש יותר מגוון של קווי אוטובוס. אבל מי שנוסע כמוני מאזור רמת פולג למרכז העיר, יגלה מהר מאוד שאין לו דרך חלופית כי ברגע שאין יותר מוניות שירות, סוגרים לנו את האפשרות לנוע''.
מיכל גילה פיטוסי (59), אם חד הורית שמשתמשת במוניות השירות ועובדת בחברת "שי לי", מספרת כי היא מגיעה באמצעות המוניות מהעיר אל אזור התעשיה החדש וגם אל אזור האירוסים: ''בעבר היו עוד קווים והייתה לי אפשרות להגיע לכל מיני מקומות בעיר.
"זה ממש הקל עליי. אנשים, בעיקר מבוגרים, ממש בוכים ומתקשרים אלי לספר לי שהמונית הזו לוקחת אותם לקופת חולים, למרכז העיר ולקניות. הם ממש מתחננים שלא נפסיק את הפעילות ומספרים שאין להם תחבורה ציבורית אחרת. זה פוגע באוכלוסיות הכי חלשות, במבוגרים".

להוציא מכרז

''כבר לפני כחצי שנה, פניתי למשרד התחבורה וביקשתי להוציא מכרז חדש באופן מיידי. כדי שלא נגיע למצב של הפסקת השירות ולפגיעה קשה בציבור הנוסעים בנתניה", מספר אלי דלל סגן ומ״מ ראש העיר הממונה על התחבורה.
''חברת שי לי הסכימה עם קבלת המכרז לתת תמלוגים למשרד התחבורה בסך של שלושה שקלים לנוסע, תמלוגי רב קו, וזה לא הגיוני ולא כלכלי וגרם להם הפסדים. לכן, בשלב מסוים, החברה ביקשה לפתוח את המכרז ואת החוזה. אני צפיתי את הבעייתיות ומזה מספר חודשים אני עושה מאמצים רבים, כולל פגישות, בכדי להסדיר את הנושא ולמצוא פתרון שיהיה מקובל, על משרד התחבורה ומוניות 'שי-לי'. הפסקת פעילות מוניות השירות מהווה פגיעה אנושה בציבור. משרד התחבורה, לא יכול להתעלם מהמצב ולא יכול לשבת בחיבוק ידיים מאחר ויש צורך דחוף למצוא פתרון מיידי,
"לפחות לשלב הביניים, עד להוצאת מכרז חדש. אני זועק את זעקת התושבים והבעתי את התסכול העמוק שלי מהמצב ואף נפגשתי עם שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי, המנכ"לית מיכל פרנק ובכירים נוספים במשרד התחבורה להם תיארתי את חומרת המצב והכאוס שייווצר בשל הפסקת השירות. הבהרתי, באופן ברור וחד משמעי שמשרד התחבורה, מפקיר את תושבי נתניה.
"משרד התחבורה טוען שיש 'לקונה' משפטית והוא אינו יכול לשנות את תנאי החוזה עם המפעיל הקיים. אנו נמשיך להילחם ולא נוותר, עד שימצא פתרון הולם למשבר, למען ציבור הנוסעים תושבי נתניה''.
ממשרד התחבורה נמסר: ''משרד התחבורה באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם באפריל 2019 הליך תחרותי להפעלת קווי מוניות שירות, במטרה לשדרג ולשפר את התחבורה הציבורית בנתניה. חברת 'שי לי' החלה לפעול באוגוסט 2021.
"לצערנו, תאגיד 'שי לי' החליט מיוזמתו להפסיק את פעילותו ולהחזיר את הרישיונות להפעלת מוניות השירות, על אף שזכה במכרז להפעלת השירות לתקופה של ארבע שנים. בימים אלה אנו עובדים על מודל אחר, במטרה לשפר ולייעל את תחום מוניות השירות בעיר נתניה וביתר האזורים בארץ, כחלק מהפקת לקחים מהעבר. עד פרסום המודל החדש,
"אנו מקווים שחברת שי לי יתמידו בהפעלת הרישיונות. ככל שהחברה תבקש לעמוד בהליך התחרותי ברישיון, היא תהיה רשאית לעשות כן ולהמשיך את פעילותה. יצוין כי בחודש יולי מתוכננת פעימת שדרוג לשירות התחבורה הציבורית הפנים עירוני בנתניה באמצעות חברת אקסטרה, עם קווים חדשים, עורקיים ותדירים, ובאמצעות אוטובוסים חשמליים. כאשר חלקם יפעל גם בשכונות אשר לא קיבלו שירות עד היום".
לעדכונים: חדשות נתניה