עו"ד רז יוסף מנתניה מגיש בימים הקרובים לבית המשפט לעניינים מקומיים בקשות לביטול קנסות של בתי עסק בעיר המשתייכים לקהילה האתיופית.
2 צפייה בגלריה
אחד מהעסקים המיוצגים על ידי עו"ד יוסף. "מדובר במדגם מייצג"
אחד מהעסקים המיוצגים על ידי עו"ד יוסף. "מדובר במדגם מייצג"
אחד מהעסקים המיוצגים על ידי עו"ד יוסף. "מדובר במדגם מייצג"
(עוז מועלם)
בעתירה נטען כי העירייה נוקטת באפליה חמורה כלפי אותם בעלי עסקים ופועלת באכיפה בררנית תוך "פגיעה בעיקרון השוויון ופגיעה בזכות חוקתית של חופש העיסוק".

התשה בירוקרטית

מדובר בתשעה בתי עסק לפחות אותם עו"ד יוסף מייצג, כאשר לדבריו בתי עסק נוספים צפויים להצטרף למאבק לביטול הקנסות שקיבלו, לטענתו, בהיקף של מיליוני שקלים.
בעלי העסקים מציגים בפני בית המשפט מספר טענות בנוגע להתנהלות לכאורה של כוחות הפיקוח והאכיפה בעיר. "מדובר בפקחים שמגיעים לבתי העסק של המבקשים חדשות לבקרים", כותב עו"ד יוסף בבקשת הביטול המוגשת לבית המשפט, "נכנסים ויוצאים באין מפריע תוך שימוש לרעה בכוח הסמכות שהוענקה להם בחוק, משליכים את הקנסות שהם מטילים על דעת עצמם, בלי בדיקה תחילה, בפתח בתי העסק או שבכלל לא משאירים את הקנסות.
קראו עוד>>>>
"אלו לא מטופלים ולא מגיעים לידי המבקשים אשר רובם אינם בקיאים ברזי הדין, לא מבינים מה עליהם לעשות עם קבלת הקנסות הללו ואינם מבינים בדבר".
לטענת עו"ד יוסף, העירייה ראשית מעניקה לאותם בעלי עסקים המשתייכים לקהילה האתיופית "לאחר מלחמת התשה ובירוקרטיה אפלה", היתר זמני לניהול עסק, כדי "לאפשר לעירייה להתחיל ולהטיל על המבקשים קנסות כדי למלא את קופת העירייה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד יוסף. טוען כי העירייה תופסת את הקהילה כ"קהילה מוחלשת, אוכלוסייה מוחלשת, ללא מעמד של שווי זכויות במדינה
עו"ד יוסף. טוען כי העירייה תופסת את הקהילה כ"קהילה מוחלשת, אוכלוסייה מוחלשת, ללא מעמד של שווי זכויות במדינה
עו"ד יוסף. טוען כי העירייה תופסת את הקהילה כ"קהילה מוחלשת, אוכלוסייה מוחלשת, ללא מעמד של שווי זכויות במדינה
(פרטי)
עו"ד יוסף טוען כי העירייה תופסת את הקהילה כ-"קהילה מוחלשת, אוכלוסייה מוחלשת, ללא מעמד של שווי זכויות במדינה, ללא ידיעת קרוא וכתוב, ללא בקיאות ברזי הדין, ללא יכולת כלכלית איתנה לשכור שירותים משפטיים והכל מתוך ידיעה מראש, כי על עשרות ומאות הקנסות הללו, המסתכמים במיליוני שקלים במקובץ, המבקשים ודומיהם לא יגישו כלל בקשות להישפט או ערעורים על קנסות אלו".

הפקחים מגיעים

מדובר בעיקר על בתי עסק הנמצאים באזור השוק של נתניה, בעיקר ברחוב ספיר, שם פתוחים בשעות הערב והלילה ברים קטנים המגישים מזון ומשקאות חריפים.
לטענתו של עו"ד יוסף, העירייה "נטפלת" לעסקים ב-"זוטי דברים" וקונסת אותם על סעיפים כגון היעדר הודעה בדבר חובת מסכה או הודעה של שמירת מרחק שני מטרים בבית העסק, למרות שלטענתו עסקים שכנים שאינם בבעלותם של בני העדה האתיופית - לא מקבלים קנסות על אותן הפרות.
לטענת עו"ד יוסף, בעלי העסקים טוענים ל-"התעללות של הפקחים מטעם העירייה בהם". "כך לדוגמא", הוא כותב בבקשת הביטול. "מגיעים פקחים, בעיקר באישון לילה, כשמתחילים להתאסף הצעירים והלקוחות ליד הברים והמסעדות, נטפלים ללקוחות של המבקשים (בעלי העסקים, ד"ס), נטפלים למבקשים ולעובדי המקום".
עוד יוסף: "הרי כל בר דעת יודע שאם תפנה לכל בעל עסק מהקהילה ותשאל אותו האם הוא מופלה לרעה על ידי העירייה התשובה לכך תהיה חיובית"
עוד הוא טוען כי "הפקחים מצלמים בדלי סיגריות המצויים מחוץ לבתי העסק, ברחוב ממש, מטילים על כך את האחריות למבקשים כאילו הם שאחראים על ניקיון הרחובות בעיר, ומשייכים את בדלי הסיגריות לבתי העסק וללקוחות בתי העסק.
"כך למשל, מחליטים הפקחים באין מפריע לפרוץ ולנהוג בכוח, בשררה, ולפתוח בתי עסק בערב, בלילה, גם כשהמקום סגור. הם לעיתים אף מתקשרים למי מהמבקשים ודורשים מהם להגיע ולפתוח את בתי העסק כדי לבדוק אם חלילה מישהו מהלקוחות זרק בדל סיגריה, מישהו עישן בתוך העסק, מישהו לא שם מסכה או שאין מודעה על מסכה.
"הכול ברשעות וברוע לב, ללא סיבה מוצדקת, ללא תלונה כלשהו מצד מאן דהוא, בכוח השררה, בשיקול דעת מוטה, מוטעה, או בחוסר שיקול דעת, בחוסר הבנה, בהפליה, בקלות דעת ובפזיזות. ברור למבקשים כי מדובר במדיניות של העירייה ותקיפת בתי העסק של המבקשים ולא ביד המקרה".

קומץ קטן

עו"ד יוסף אף מפרט מקרה של אחד מבני הקהילה שפנה לבית המשפט, שלדבריו קיבל קנסות בסכום של כ-90 אלף שקלים, על עסק בו עבד כשכיר ושמעולם לא היה בעליו. "בכל זאת זיהו אותו הפקחים כבעל העסק", כתב עו"ד יוסף, "למרות שהובהר להם שהוא לא בעל העסק, הוצג להם הסכם שכירות, הוצג להם תעודת עוסק מורשה, רישיון עסק קבוע, תשלום ארנונה… בכל זאת הפקחים ממשיכים להטיל עליו קנסות".
עו"ד יוסף אף מוסיף כי העירייה עיקלה מחשבונו של אותו אדם סכום של כ-54 אלף שקלים, למרות שהוא כלל לא הבעלים של בית העסק שלכאורה מפר את תקנות וחוקי העירייה.
"המבקשים הם אך קומץ בלבד וברי כי הם לבדם אינם משקפים את כלל בתי העסק של הקהילה האתיופית בעיר", כותב עו"ד יוסף בבקשתו לביטול הקנסות, "כמובן שישנו קושי מסוים לאתר את כל בתי העסק בעיר ומדובר במדגם מייצג של הקהילה לשיטתם של המבקשים.
"הרי כל בר דעת יודע שאם תפנה לכל בעל עסק מהקהילה ותשאל אותו האם הוא מופלה לרעה על ידי העירייה התשובה לכך תהיה חיובית. ואם יהיה צורך בכך, המבקשים ימשיכו ויצרפו לתובענה זו עסקים נוספים שיעידו על כך.
"לכאורה יש מקום להגיש תובענה ייצוגית כנגד העירייה על כך אולם נראה כי הסעד המתאים קודם לכל, יהיה בהגשת בקשה לביטול הקנסות שלהם וזו מוגשת במקובץ עם כל המבקשים, בשל כך שמדובר בדפוס פעולה של העירייה ששמה לה לאל ידה, לסלק את בעלי העסקים האתיופים ממקומם".
מעיריית נתניה נמסר: "אנו דוחים מכל וכל את הטענה לאפליה ואכיפה בררנית לכאורה. יובהר כי האכיפה מבוצעת כלפי כלל בעלי העסקים המבצעים עבירות על חוקי העזר העירוניים וחוקי המדינה וזאת לצורך שמירה על הסדר ואיכות חיי תושבי העיר".
לעדכונים: חדשות נתניה