מאות מינים של חי וצומח גדלים בביצת הפולג הנדירה הממוקמת בין נתניה ויקום בשטח השיפוט של המועצה האזורית חוף השרון. חלק מהמינים נחשבים לנדירים.
2 צפייה בגלריה
כך נראה האזור היום
כך נראה האזור היום
כך נראית ביצת פולג היום
(צילום רחפן: עמי לזר, רשות הטבע והגנים)
אלא שמעל הביצה מרחף איום: במסגרת תת"ל 65 א - התוכנית להכפלת מסילת הרכבת – מתוכננת סלילת כביש שיחבר את נתניה לשפיים. ארגוני הטבע והסביבה מזהירים כי סלילת הכביש תפגע אנושות בביצה ותגרום להיעלמות חלק ניכר מהמינים.
בשבוע הבא מסתיימת הגשת ההתנגדויות לוות"ל - הוועדה לתשתיות לאומיות בנוגע לכביש, שלאחריהן הוועדה תקבל החלטה בסוגייה.
נוף הביצה
תוכנית שדרוג המסילות הקיימות כוללת הקמת עוד שתי מסילות מהירות לאורך מסילת החוף בין חיפה לשפיים ועוד שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים. לאורך של קילומטר בין נתניה לשפיים מסילת הרכבת עוברת על ביצת הפולג שנמצאת בתחום שיפוטה של המועצה האזורית חוף השרון.
2 צפייה בגלריה
כך ייראה האזור לאחר סלילת הכביש
כך ייראה האזור לאחר סלילת הכביש
כך ייראה האזור לאחר סלילת הכביש
(הדמיה: אנטון שצ'וצ'ינסקי)
במסגרת אותה תוכנית, מקדם משרד התחבורה סלילת כביש חדש המחבר בין אזור התעשייה של נתניה לשפיים בצמוד למסילת הרכבת. מדובר בכביש ובו שני נתיבי תחבורה המיועד לתחבורה הציבורית.
ארגוני הטבע והסביבה בירכו על שדרוג מסילות הרכבת, אולם הם מתנגדים בתוקף להקמת הכביש בטענה כי יפגע אנושות בביצת פולג ויביא להעלמות חלק מהחי והצומח.
ביצת פולג היא שריד אחרון לנוף ביצה נרחב שהשתרע בעבר באזור ממזרח לרכס הכורכר החופי. מדובר בביצה השנייה בגודלה בישראל אחרי ביצת החולה, בשטח היסטורי רחב של כמה אלפי דונמים בין הרצליה, נתניה ויקום.
בראשית המאה העשרים שטח הביצות בישראל עמד על כ-250 אלף דונם, ואילו כיום נותרו בתחומי שמורות הטבע רק כ- 8,000 דונם של בתי גידול לחים. לשם השוואה, בעוד שבעולם אבדו כמחצית משטחי הביצות במאה השנים האחרונות, הרי שבמישור החוף של ישראל אבדו למעלה מ-90 אחוזים מהם ונותרו מאות דונמים בלבד. "המשך שימורה של הביצה הכרחי. כמעט ולא נותרו בתי גידול לחים בישראל", מסבירים בארגוני הטבע והסביבה.
ההחלטה על הקמת הכביש התקבלה לפני כשנה וחצי והפתיעה את פעילי הסביבה. לדברי ראש המועצה האזורית חוף השרון, אלי ברכה, המתנגד בתוקף להקמת הכביש, ההחלטה על הפרויקט התקבלה ברגע האחרון. "אין שום הצדקה להקמת כביש תחבורה ציבורית כאשר במקביל קיימים נתיבי תחבורה ציבורית בכביש החוף", הוא אומר.
"בכביש יהיו רק שלוש תחנות: בספיר, בית יהושע ושפיים. אני לא מבין בשביל מה הוסיפו עוד כביש במקביל למסילת הרכבת. הוסיפו את הכביש בחטא".
קראו עוד>>>
לדברי ברכה, הקמת הכביש תפגע בתוכניות הבינוי של נתניה. "סגרו את ערוצי הניקוז של נתניה והכביש עלול להוות מכת מוות לבינוי של העיר", הוא אומר. "מי שהחליט על הקמת הכביש לא עשה עבודת הכנה כמו שצריך ולכן צריך לבטל אותו".

נזק לטבע

כל גופי הטבע והסביבה מתנגדים בתוקף להקמת הכביש בטענה שמדובר בכביש מיותר שיפגע אנושות בביצה. אחת המתנגדות היא רשות הטבע והגנים. לדברי מנהל מרחב שרון ברשות, רועי שטראוס, הקמת הכביש תגרום לנזק אקולוגי בלתי הפיך.
יותם לנרד, חוקר ציפורים בחברה להגנת הטבע: "אין לנו עוד מקומות נדירים כאלה. אנשים רוצים לראות טבע וירוק ולא רק מרכזי קניות וכבישים"
"אנחנו מברכים על תוכנית הרחבת המסילה, אבל מתנגדים בתוקף להקמת הכביש", הוא מסביר. "הכביש נוסף לתוכנית בשלב מאוחר יותר, ללא תסקיר השפעה מקצועי על הסביבה וללא בחינת חלופות מתאימות. הוא עלול לפגוע בביצה ולגרום נזק לטבע ולבתי הגידול".
ביצת הפולג מהווה אזור טבע שבו מגוון גדול של חי וצומח. לצד מיני היונקים הגדולים, ביניהם טורפי על כמו חתול הביצות והנמייה, חיים בביצה גם עטלפי החרקים שחלקם בסכנת הכחדה. העופות בביצה משתמשים במחשופי הבוץ והמים הרדודים, וביניהם יש ציפורי סבך שנודדות לבית הגידול הזה.
על פי התוכנית, הרחבת המסילה תגרע עשרות מטרים מהביצה. שטראוס מציין כי כביש העובר בשטחי הביצה ובמקביל למסילת הרכבת עלול לסכן את הביצה ואת קיומו של בית הגידול.
"התאורה, הרעש, חדירת מינים פולשים, הפגיעה הישירה בבית הגידול של מי הביצה הרב שנתיים, כל אלו מהווים מתכון מוכר וידוע לפגיעה אנושה בבית גידול נדיר וחשוב הקיים כיום בביצת הפולג", הוא מסביר.
על פי רשות הטבע והגנים, במיוחד בתקופה זו אנו לומדים על חשיבות השטחים הפתוחים. "האזור נמצא בסמיכות לריכוז האוכלוסייה המשמעותי ביותר בארץ ומגלם מאגר של שטחי חקלאות ושטחים טבעיים של בית גידול לח עם מגוון של בעלי חיים וצמחים", מסבירים ברשות.
"הציפורים הרבות בשטח מושכות את חובבי תצפיות הציפורים. בעתיד אף מתוכננת הקמת מתקנים התומכים בתיירות צפרות זו".
יותם לנרד, חוקר ציפורים בחברה להגנת הטבע: "אין לנו עוד מקומות נדירים כאלה. אנשים רוצים לראות טבע וירוק ולא רק מרכזי קניות וכבישים. ככל שמתפתחים יותר - פוגעים יותר בביצה. יש כ- 220 מיני ציפורים בביצה, ציפורים נדירות שקיימת לגביהם סכנת הכחדה".
בחברה להגנת הטבע רואים חשיבות עליונה בקידום התחבורה הציבורית בישראל. החברה תומכת בהוספת המסילות המוצעת בתוכנית, אולם מתנגדת באופן נחרץ לסלילת הכביש בסמוך למסילת החוף בגלל הפגיעה האנושה הצפויה בביצת פולג.
ראש תחום תכנון בחברה להגנת הטבע, דרור בוימל, מתלונן כי רק זמן קצר לפני הפקדת התוכנית הם גילו כי משרד התחבורה מקדם הקמת כביש.
"המסילה מייצרת נזק לביצה, אבל מאחר ומדובר בפרויקט אסטרטגי לאומי לתחבורה הציבורית, אולי שווה להקריב חלק מהביצה", הוא אומר, "אבל אין הצדקה להקמת כביש לא כל כך משמעותי שלא ישדרג את התחבורה הציבורית ורק יעשה נזק קשה לביצה. תסקיר הסביבה שנערך לכביש רע ולא מקצועי.
"התכנון המוצע והפגיעה הנופית הצפויה בעקבותיו היא בלתי הפיכה. נראה כי התכנון המוצע לא מתייחס כלל לרגישות השטח. התכנון מאוד בזבזני".
בוימל מדגיש כי לכביש אין ערך תחבורתי רב: "על מנת שלא לעכב הקידום המתבקש של הרחבת המסילות יש לדעתנו צורך בבחינה מעמיקה של הכביש המוצע, אם הוא בכלל דרוש לנוכח הרחבת המסילות ותוספת של שני נתיבים בכביש החוף.
"בכל מקרה יש לבחון אותו בתוכנית נפרדת לחלוטין ולא במסגרת תוכנית תשתית לאומית המיועדת בעיקרה למסילות רכבת. אנחנו לא רוצים להגיע למצב של הגשת עתירה לבג"ץ שתעכב את כל התוכנית".
נציג הציבור בוועדת איכות הסביבה בעיריית נתניה, אופיר יובל, אומר כי הציבור בעיר מתנגד נחרצות להקמת הכביש: "קיים נתיב תחבורה ציבורית מרכזי שיורחב בכביש 2, וזו דרך המלך. פגיעה כה אנושה בסביבה בתוכנית המוצעת אינה מתקבלת על הדעת, וממילא לא תאושר במוסדות התכנון".
יובל טוען כי התוכנית מנוגדת באופן מובהק לעמדת שרת התחבורה מרב מיכאלי, שכבר הפסיקה עבודות להרחבת כבישים והקמת כבישים חדשים בשטח השיפוט של נתניה. "אני קורא לכל תושבי נתניה והסביבה לצאת בימים אלו בדיוק לשטחים המדוברים בתוכנית ולהנות מעוצמת הטבע, איכות האוויר, המים, בעלי החיים והצומח במרחב המדובר. הכביש הזה לא יקום!"
מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בציר ייעודי חשוב ביותר לתחבורה ציבורית, שמתוכנן לעבור בצמוד למסילת הרכבת.
"ציר זה תואם את הוראות תמ"א 42 ומספק חיבור תחבורתי נוסף לאזור התעסוקה נתניה ובכך משפר את הקישוריות אזור התעסוקה לתחבורה ציבורית זמינה ואפקטיבית, לפיכך אין ממש בטענות שנתיב התחבורה הציבורית 'הורס את ביצת פולג'".
מקרן נתניה הירוקה נמסר: "ההחלטה לסלול כביש במקביל לפסי הרכבת על חשבון שטחים ירוקים פתוחים וספיציפית ביצת פולג, היא החלטה משוללת כל הגיון. ביצת שפיים היא אולי הביצה 'הטבעית' האחרונה שנשארה באזור השרון. סלילת כביש החוצה אותה תהרוס אותה, מדובר בנזק בלתי הפיך.
"ערכי הטבע האחרונים שנשארו במישור החוף חשובים לא פחות או אולי יותר מעוד כביש פקוק".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מקדם הקמת מסלול מיוחד לתחבורה ציבורית (מת"צ) בין נתניה לשפיים, במסגרת התוכנית להכפלת מסילת החוף. מיזם זה נועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית, תוך מתן עדיפות לאוטובוסים ומערכות הסעת המונים, מה שיסייע לצמצום פליטת מזהמים ולשמירה על איכות הסביבה.
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) תשמע את טענותיהם של כל הגופים הרלוונטיים לפרויקט ותיתן מענה מקצועי לעניין ככל שתידרש".
לעדכונים: חדשות נתניה