מדוח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לשנת 2021 עולה כי נתניה היא בין הערים המובילות בישראל בתוכניות פינוי ובינוי שאושרו במצטבר עד שנת 2020, ביחס לגודל האוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
מתחם בארי
מתחם בארי
מתחם בארי
(הדמיה: באדיבות "אזורים")
בשנים הקרובות תעבור העיר בה חיים כיום 225 אלף תושבים, שינוי משמעותי הן מבחינה דמוגרפית והן מבחינת בנייה, הודות לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות.
בתמ"א 38 נתניה היא בין המובילות בישראל, כפי שעולה מדוח הרשות להתחדשות עירונית. מאז הכרזתה של תמ"א 38 בשנת 2005 ניתנו בנתניה היתרי בנייה ל-2,152 יחידות דיור חדשות מכוח התוכנית ב-92 בניינים.
ההתחדשות העירונית בנתניה מקודמת בשלושה מוקדים: מרכז העיר וצפון העיר הוותיקים, שכונת קריית נורדאו בדרום העיר ושכונות נאות שקד ורמת ידין בדרום נתניה.
"אנו פועלים בכל החזיתות כדי לקדם את איכות חייהם של תושבי נתניה, בין בתוכניות נרחבות של פינוי-בינוי, בין בפרויקט שיפוץ חזיתות המופעל על ידי החברה הכלכלית המצוינת שלנו ובין בבניינים שזכו לתקצוב משרד הבינוי והשיכון שהיה קשוב לצרכים בנושא", מסרה ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר.
קראו עוד>>>
אדריכל ארז טל, מהנדס העיר הוסיף: "ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, הגדירה את ההתחדשות העירונית כפרויקט דגל עירוני. כל מנהל הנדסה מכונס לקידום התחדשות עירונית במהירות ויעילות.
"התחדשות עירונית היא ההליך התיכנוני המורכב ביותר, ולמרות זאת, שיתוף הפעולה בין אגפי המנהל השונים, מביא לאישור מהיר של תוכניות ולהוצאת היתרי בניה בתוך פחות משנה.
"בהתאם לתוכניות, צפויה תוספת של כ-30 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית בנתניה. לצורך הערכות להיקף זה, אנו פועלים כבר כיום על שינוי ועדכון כל מערך התחבורה הציבורית בעיר והפיכתו למערך אפקטיבי כמו גם תוכנית חומש לשדרוג התשתיות העירוניות, שדרוג הכבישים והמדרכות, הרחבתם וסלילת שבילי אופניים".

פרויקט N בארי במתחם ויצמן-בארי צפון מרכז נתניה

מה יש באזור כיום: בארי הוא רחוב ותיק המשלב בניינים ישנים לצד חדשים, ממוקם ליד גינה ציבורית מושקעת עם מתקנים וספסלים, בית כנסת, בתי ספר וגנים סמוכים, מכולת וסניפי קופות חולים. בשנים האחרונות משנה הרחוב את פניו מבניינים ותיקים לבנייני בוטיק נמוכי קומה המושכים אליו את דיירי השכונה הוותיקים שהעדיפו להישאר בשכונה ודיירים חדשים שהתאהבו בצביון השקט של השכונה.
מה צפוי להיות: פרויקט של חברת "אזורים" שכבר נמצא בשיווק, וממוקם במרחק של כ-300 מטרים ממתחם סוקולוב. הפרויקט צפוי לכלול הריסה של 6 בנייני שיכון בני שלוש קומות עם 72 דירות לטובת הקמה של שלושה מגדלים בני 24-25 קומות עם 292 דירות על שטח כולל של כ-5 דונם וצפוי לצאת לפועל גם הוא בחודשים הקרובים.
הריסת המבנים הישנים מתוכננת לקראת סוף שנת 2022.
צפי בניה: 36-48 חודשים בכל אחד מהפרויקטים.

פרויקט N סוקולוב , צפון העיר

מה יש באזור: רחוב סוקולוב משלב בין שיכונים לבניינים ישנים וחדשים ונחשב לאטרקטיבי הודות ליציאה לכביש החוף. בנוסף האזור עובר התחדשות עירונית וקרוב לקריית צאנז החרדית ובית ספר שרת.
בנוסף באזור גנים ציבוריים, מועדוניות ופארק איינשטיין המהווה מקום בילוי ומנוחה עבור תושבי השכונה.
מה צפוי: פרויקט בניהולה של חברת הנדל''ן ''אזורים'', ובו שלושה מגדלים עם 264 יחידות דיור, ו-700 מ"ר של מסחר. תמהיל הדירות הינו מגוון ומורכב מדירות 3-5 חדרים. החזית המסחרית צפויה להיות לאורך הרחובות ויצמן – סוקולוב בארי.
כמו כן, בסמוך למתחם, ברחובות סוקולוב ושדרות וייצמן, מתוכננים במסגרת תכנית "מהיר לעיר 2025", נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. בנוסף, שבילי אופניים לטובת שיפור התחבורה והתנועה באזור.
צפי לביצוע: הפרויקט שתוכנן ועוצב על ידי משרד "זית לב אדריכלים" בשיתוף עם האדריכל דני אייל, נמצא כבר בתהליכי הקמה, זאת לאחר קבלת היתר וכן לאחר הריסה של 62 יחידות דיור במהלך חודש מאי האחרון.

פרויקט נורוק טהון בשכונת מכנס

מה יש באזור כיום: המתחם נמצא במיקום אסטרטגי בצפון העיר, בשל קרבתו לחוף הים ועם נגישות תחבורתית מיטבית. הוא חולש על שטח של כ-24 דונם, במתחם הרחובות יהושע טהון ממזרח, הרב נורוק מצפון, ורחוב שלמה המלך ממערב. כיום מצויים במתחם שמונה מבנים ישנים בני 4-5 קומות בצפיפות ובניה נמוכה, אשר נמצאים במצב תחזוקתי ירוד.
מה צפוי להיות: בעקבות הפרויקט של ''קבוצת בן דוד - גלובלינקס וישראל אירופה'' יזכה האזור לשיפור חזותי והכנסת אוכלוסייה צעירה לשכונה הוותיקה. 166 יחידות דיור יפונו לטובת הפרויקט שיכלול בשלב א' 388 דירות בשלושה מגדלים ושני בניינים קטנים.
בסך הכל צפוי הפרויקט להכיל 514 יחידות דיור בשישה בניינים וכ-4,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר, בתמהיל דירות המשלב דירות קטנות וגדולות, ובכך תוכל חלק האוכלוסייה הוותיקה להמשיך ולגור בשכונה, יחד עם האוכלוסייה החדשה שתבחר לגור באזור.
צפי לביצוע: התוכנית אושרה להפקדה בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), לפני כשנתיים והתכנון בעיצומו. הצפי הוא שיתקבל היתר הריסה הראשון בתחילת שנת 2023.

רחוב שמואל הנציב

מה יש באזור: בין הרחובות שמואל הנציב, הרב ריבלין, גורדון אהרון ומלחמת ששת הימים, בלב נתניה, ממוקם מגרש המתפרש על פני 16 דונמים ועליו קיימים 16 בניינים מתוכם 14 בניינים ישנים בסגנון בניה של רכבת, בגובה של עד 3-4 קומות בלבד, אשר צפויים להתפנות מדייריהם במסגרת פרויקט פינוי בינוי של קבוצת אזולאי.
3 צפייה בגלריה
שמואל הנציב
שמואל הנציב
שמואל הנציב
(הדמיה: באדיבות היזם)
הרחוב הפסטורלי זוכה לביקוש רב הודות למיקומו במרכז העיר בסמיכות לגני ילדים, מועדוניות לגיל השלישי, בתי ספר וסניפי קופות חולים.
מה צפוי להיות: 14 הבניינים המיועדים להריסה כוללים 180 יח"ד אשר יפונו מדיירים, ובמקומן יבנו כ-580 יח"ד, 3000 מ"ר מסחר ושלוש קומות חניה תת קרקעיים. הפרויקט מתוכנן על ידי משרד האדריכלים גיורא גור ושות' אדריכלים בע"מ.
כאשר 580 יח"ד צפויים להתחלק בין שני מגדלים בגובה של 35 קומות, מגדל אחד בגובה 16 קומות ומספר נוסף של בנייה מרקמית בגובה של 9 קומות כל אחד. בנוסף, כל דירה תקבל מרפסת שמש וחניה תת קרקעית. הדיירים המפונים, יזכו בנכס משודרג שיכלול הגדלה של 12 מ"ר עבור כל דירה.
בנוסף, צפויים להיבנות שני מרכזי מסחר בגודל 1,500 מ"ר (3,000 מ"ר סך הכל) בכל אחד משני צידי המגרש ובניין לטובת שימוש ציבורי בגודל 200 מ"ר.
צפי לביצוע: יוצא לדרך בחודשים הקרובים.
(הדמיה: באדיבות היזם)

קריית נורדאו – רחוב ש"י עגנון פינת שנאור זלמן

מה יש באזור: שכונת קריית נורדאו הוקמה בשנות השישים של המאה שעברה כהרחבה לעיר עבור עולים חדשים, ושמרה על צביונה הייחודי עד לעשור האחרון, בו קודמו מספר מתחמי התחדשות עירונית
מה צפוי: קבוצת בן דוד הייתה לחברה הראשונה שהצליחה לקדם תוכנית פינוי בינוי במסלול המזורז של הוותמ"ל ברחוב ש"י עגנון בשכונת נורדאו בנתניה. התוכנית להתחדשות העירונית בשכונה מתפרסת על שטח של כ-22 דונם בחלקה הדרומי של נתניה ובמסגרתה מתוכננות כ-875 יחידות דיור חדשות ב-14 מבני מגורים בני 9 עד 24 קומות - במקום שמונה מבני רכבת במצב ירוד ובהם 208 יחידות דיור.
ב-2021 החברה קיבלה אישור לתוכנית נוספת אותה יזמה בוותמ"ל לפינוי 165 דירות ובניית 514 יחידות דיור.
3 צפייה בגלריה
קרית נורדאו
קרית נורדאו
קרית נורדאו
(הדמיה: ויופוינט)
צפי לביצוע: שלב א' בקריית נורדאו צפוי לצאת לדרך כבר בחודש אוגוסט 2022 ויכלול הריסת 104 יחידות דיור אשר במקומם ייבנו 436 יחידות חדשות.

פרויקט זלמן שניאור – קריית נורדאו דרום העיר

מה יש באזור: מתחם ישן באזור שבזכות ההתחדשות העירונית זוכה לעלייה במחירי השכירות והדירות המוצעות למכירה.
מה צפוי: פרויקט התחדשות עירונית מבית "אפריקה ישראל מגורים'', הצפוי לכלול 512 יחידות דיור כאשר הוא נבנה על שטח עליו עמד מבנה שכלל 128 יחידות דיור.
מדובר בפרויקט שיכלול "עירוב שימושים", כלומר הוא יעמיד לרשותם של הדיירים מבני מסחר בני שני קומות ומבני תעסוקה של שלוש קומות בסמוך לבתיהם. פרויקט המגורים, כולל ארבעה מגדלים בגובה בבניה מגוונת בין 5-9 קומות.
צפי לביצוע: הפרויקט נמצא בשלב תכנית עיצוב. צפי לתחילת בניה בתוך שנה וחצי. וארבע שנים אחרי – הסיום.

פרויקט פינוי-בינוי מגדלי סביון סיטי, הרב קוק – אנדריוס – בורכוב נתניה

מה יש באזור: משולש רחובות מרכזי הרב קוק-אנדריוס-בורוכוב, במרחק הליכה קצרה מהים ובסמוך לרצועת הטיילת הצפונית ולשירותים קהילתיים. פרויקט זה הינו פרויקט פינוי-בינוי ראשון בנתניה, הממוקם במשולש הרחובות המרכזי, ועד להקמתו באמצעות "אפריקה ישראל מגורים", עמדו במתחם שבעה מבנים ישנים, שכללו שלוש קומות והכילו 116 יחידות דיור.
מה צפוי להיות: הפרויקט יכלול עם סיומו ארבעה מגדלים חדשים, בסטנדרט יוקרתי, בני 24-26 קומות ובעלי כ-380 דירות עם נוף מרהיב, של 4-5 חדרים, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים
צפי לביצוע: ארבעה מהבניינים נהרסו בחודש נובמבר אשתקד, כחלק מהפעימה השנייה של הפרויקט. נכון להיום, חצי מהפרויקט מאוכלס, ושני הבניינים הנוספים נמצאים בשלבי בנייה, כאשר לפני כשבועיים בוצעה יציקת הרפסודה לשני המגדלים.
לעדכונים: חדשות נתניה