הבחירות המנומנמות מאחורינו והאתגרים של נתניה מחכים לראש העירייה. העיר שמונה כ-300 אלף תושבים מייצרת לא מעט אתגרים לעומד בראשה. חלק מהאתגרים קשורים לתשתיות - הגידול באוכלוסייה מביא לעומסי תנועה ולקושי בסיפוק מלוא השירותים, וחלק הם תדמיתיים: הפשע שחזר לעיר במלוא העוצמה ומחזיר את נתניה לשנות השמונים העצובות.
5 צפייה בגלריה
מפגעים בנתניה
מפגעים בנתניה
מפגעים בנתניה
(צילומים: יאיר שגיא, איציק בן שושן)

לשמור על הביטחון

השבעה באוקטובר היכה בהלם מדינה שלמה וכמובן גם את נתניה. האתגר המרכזי שעומד לפתחו של ראש העירייה הוא שמירה על ביטחון התושבים. בעירייה כבר ביצעו שורה של צעדים בנושא: פקחי העירייה צוידו בנשקים, הוקמו סיירת בשכונת אגמים ומשמרי שכונה ברחבי נתניה, הוקמה יחידת אבטחה עירונית בשיתוף צה"ל, ויש כמובן מתנדבים רבים. העירייה תצטרך לתחזק את המערך הזה בשנים הקרובות, כי בעיות הביטחון, כך נראה, לא הולכות להיעלם בקרוב. בנוסף העירייה תצטרך לייצר יוזמות נוספות על מנת לוודא כי התושבים ירגישו בטוחים בעיר.

5 צפייה בגלריה
פקחים בעיר. יש נשק
פקחים בעיר. יש נשק
פקחים בעיר. יש נשק
(צילום: יאיר שגיא)

להילחם על התיירות

המלחמה גרמה לפגיעה קשה בתיירות בכל רחבי הארץ. בעקבות המצב הבטחוני כמעט ולא מגיעים תיירים לישראל. נתניה מיתגה את עצמה כ"ריביירה של ישראל", והיא עיר תיירות מובהקת, עם מזג אוויר נהדר, חוף ים מזמין ומלונות מפנקים. אלא שבפני עיר התיירות הזאת עומדת בעיה: ספק אם בעתיד הקרוב יהיה זרם של תיירים לישראל והדבר עלול לגרום לפגיעה קשה באחד הענפים המרכזיים בנתניה. העירייה תצטרך להיערך למצב הקיים וגם להסתכל קדימה, ליום שאחרי המלחמה, ולבדוק כיצד היא תחזיר את התיירים מחו"ל לנפוש בעיר.

לשמור על החופים

החופים בנתניה הם אחד הנכסים הגדולים של העיר. אלא שבשנים האחרונות עלה לא אחת החשש לפגיעה בהם ופעילי סביבה ניהלו שורה של מאבקים בנושא. זכור למשל המאבק על חוף פולג, שהיה ארוך וקשה או המאבק נגד מבנים שהוקמו על חוף בלו ביי. נתניה היא עיר שמתפתחת ותושבים רבים מעוניינים לרכוש דירות סמוך לחוף, אולם העירייה תצטרך למצוא את האיזון בין תנופת הבנייה ובין שמירה על החופים. ואם הדבר לא יקרה, אז צפויים עוד מאבקים רבים בין העירייה לפעילי הסביבה.

5 צפייה בגלריה
חוף פולג
חוף פולג
חוף פולג
(צילום: יאיר שגיא)

אי אפשר לזוז

אחת הבעיות שמטרידות את תושבי נתניה, מכל השכונות והאזורים בעיר, היא בעיית עומסי התנועה. מכל קצוות העיר מלינים התושבים על בעיות של עומסים ופקקים, בעיקר ביציאות מהעיר. תושבים המבקשים להגיע למקומות העבודה שלהם מדווחים על פקקי ענק מדי בוקר ועל השתרכות איטית בכבישים, והפתרון נראה רחוק.

5 צפייה בגלריה
עומסי תנועה בנתניה. מתי יהיה פתרון?
עומסי תנועה בנתניה. מתי יהיה פתרון?
עומסי תנועה בנתניה. מתי יהיה פתרון?
(צילום: יאיר שגיא)

תושבים ממרכז העיר שיוצאים ממנה דרך מחלף פולג, מדווחים על פקק אימתני של 45 דקות בבוקר. באזור נבנתה שכונה חדשה שעדיין לא מאוכלסת לגמרי, אבל העומסים כבר מורגשים היטב בשטח. המתמודדים לראשות העירייה הציגו כולם שלל תוכניות לפתרון הבעיה הקשה: עצירת תנופת הבניה אם אין לצידה תשתיות תחבורה, חיזוק התחבורה הציבורית, הוספת תחנת רכבת בנתניה, ותכנון רב שנתי יחד עם אנשי משרד התחבורה והכללת נתניה בתוכנית המטרו. כעת נותר לראות מה מכל התוכניות הללו אכן ייושם וחשוב מזה, מה מכל זה יהיה אפקטיבי כדי להקל על התושבים את ההתניידות בעיר ובפרט את היציאה ממנה.

לחדש את השכונות הוותיקות

בשכונת סלע הוותיקה מתלוננים תושבים על בעיית סמים קשה שאינה מטופלת לא ברמה המשטרתית ולא ברמה העירונית. תושבים העידו כי יש מספר רב של בתים שמשמשים כתחנות לממכר סמים וסיפרו על נרקומנים שמסתובבים ברחובות או ישנים בחדרי מדרגות ועל תחושה של פחד בקרב ילדיהם מהמראות הללו.
בסלע כמו בשכונות ותיקות נוספות בעיר, חשים התושבים 'חצר אחורית' עם מינימום השקעה עירונית בהם ומספרים על תחושת זלזול מצד הגורמים הרלוונטיים, באשר לטיפול במפגע האמור. בכלל, השכונות הוותיקות בנתניה זקוקות לשדרוגים ולשלל פרויקטים של פינוי בינוי. הניגוד בין השכונות החדשות והנוצצות לשכונות הוותיקות והאפורות הולך ומחריף.

שוב עיר הפשע?


5 צפייה בגלריה
פיצוץ ברחוב שז"ר
פיצוץ ברחוב שז"ר
פיצוץ ברחוב שז"ר
(צילום: דוברות המשטרה)

בשנה האחרונה זה כבר הפך כמעט להרגל. מדי מספר שבועות מתעוררים תושבים בעיר לקול פיצוצים מחרישי אוזניים. למקום מוזעקת משטרה ואז מתברר כי הפיצוץ נגרם בעקבות ניסיון חיסול נוסף בקרבות הבלתי נגמרים בין עבריינים בעיר. לעתים יש מספר ניסיונות חיסול באותו הלילה. תושבים מנתניה מספרים כי אחרי שנים שקטות העיר חוזרת לימים העצובים של שנות השמונים. אותם תושבים מספרים על פגיעה ממשית בביטחון האישי ועל חשש לגור בסמיכות לייעדי הפיצוצים. אלא שמעבר לעניין הביטחוני, מדובר בפגיעה קשה בתדמית של העיר, תדמית שהפכה חיובית בשנים האחרונות וכעת שוב נתניה מזוהה עם מאבקים פליליים ומלחמות בין משפחות פשע.

מה עושים עם מרכז העיר?

אתגר נוסף שעומד לפתחו של ראש העירייה הוא מצבו של מרכז העיר. תושבים מהרחובות המרכזיים בעיר, כמו אזור שדרות בנימין, מתלוננים על מצב הניקיון של השכונה ועל העובדה שבשבתות בתי העסק סגורים, כך שאין למי שאינו שומר שבת היכן לבלות באזור מגוריו. תושבים החפצים במקומות בילוי נאלצים לנסוע לאזור התעשיה בעיר שם יש מספר מסעדות פתוחות או לצאת ולבלות מחוץ לעיר, למשל בהרצליה הסמוכה. במקביל, מלינים התושבים על תחזוקת רחובותיהם וטוענים כי ועדי הבניינים הם אלה הדואגים לנקות את השטח העירוני החיצוני שמחוץ לבניינים שלהם, כשמדובר בעצם באחריות העירייה. תלונות דומות הגיעו גם מקרב חלק מהשכונות הוותיקות.

הארנונה עולה ביוקר

תושבים רבים מתלוננים על גובה תשלומי הארנונה שלהם, שאינם משקפים, לדעתם, את איכות השירותים שהם מקבלים מהעירייה. בצפון העיר למשל, באזור הרחובות ניצה -שלמה המלך, טוענים לארנונה גבוהה באופן שאינו מתאים למצב האזור. התושבים סיפרו כי הם משלמים כ-2000 שקלים בעבור חודשיים ובהתחשב בכך שהאזור לא מטופח, אין הצדקה למחירי הארנונה הגבוהים שהם משלמים.

קראו גם:

חינוך וחינוך לא פורמלי

חלק מהתושבים מלינים על כך שאין מספיק בתי ספר שהולמים את הזרם האמוני לו הם משתייכים. לטענתם, אלטרנטיבות שמוצעות להם, אינן תואמות בהכרח את השקפת עולמן הדתית, ולפעמים בלית ברירה הם נאלצים להתפשר עליה. אתגר נוסף נוגע לחינוך הבלתי פורמלי. הורים רבים הבהירו כי עלויות החוגים העירוניים גבוהות ולמשפחות עם שלושה ילדים ומעלה יש קושי לממן חוגים.