תושבי שכונות קריית השרון, קריית רבין־עמליה וותיקים יוצאים למאבק מחודש כנגד תוכנית הבננה, לפיה תקום השכונה החדשה במזרח העיר. זאת לאחר שעיריית נתניה הגישה תיקונים לתוכנית הקיימת, מהלך שאיפשר הגשת התנגדויות חדשות לתוכנית המתוקנת של השכונה החדשה.
1 צפייה בגלריה
תושבי קרית השרון וותיקים. "ברגע שאתה סוגר כביש אחד בקריית השרון, כל מזרח נתניה פקוק"
תושבי קרית השרון וותיקים. "ברגע שאתה סוגר כביש אחד בקריית השרון, כל מזרח נתניה פקוק"
תושבי קרית השרון וותיקים. "ברגע שאתה סוגר כביש אחד בקריית השרון, כל מזרח נתניה פקוק"
(יאיר שגיא)
כזכור, מדובר בהקמתה של שכונה חדשה לחלוטין ממזרח לשכונת נאות גנים (ותיקים), שתכיל 3,500 יחידות דיור חדשות ותתפרס על שטח של 875 דונם בין שכונת ותיקים לבין נורדיה. התוכנית כוללת בין היתר עשרות מגדלי מגורים, בתי ספר ופארק חדש.
קראו עוד>>>
כאמור, ועדי השכונות הגישו לאחרונה התנגדות כנגד התוכנית, הדורשת להתנות את בניית השכונה החדשה בבניית הכבישים אותם החליטה לאחרונה שרת התחבורה מירב מיכאלי, להקפיא. מדובר בסלילת כביש 561, והרחבת כביש 57 בין כפר יונה לנתניה, פרויקטים אותם בחרה שרת התחבורה לעצור, לא ברור אם באופן זמני או לצמיתות.
למרות שראש עיריית נתניה, מרים פיירברג־איכר, התבטאה בעבר כי תקפיא את תוכניות הבינוי בעיר עד ששרת התחבורה תתחייב לבנות את הפרויקטים התחבורתיים שהקפיאה, תושבי מזרח העיר סבורים כי "הצהרות בצד והתחייבויות בצד", ודורשים כי בניית הכבישים הסמוכים למזרח העיר תהפוך לתנאי לבניית השכונה החדשה בתוכנית עצמה.
"ההתנגדות שלנו היא על כך ששרת התחבורה ביטלה את כל הכבישים הסמוכים לתוכנית", אומר גיא שחר, יו"ר ועד קריית השרון, "היא למעשה ביטלה את עורקי התחבורה הראשיים לתוכנית הזאת. מה שאומר שיבואו לבנות את השכונה הזאת - ויישארו תקועים. אנחנו מבקשים להכניס לתוכנית תיקון שיאמר שאי אפשר יהיה לבנות אף דירה, לפני שמתחילים לסלול ולבנות את הכבישים האלה. אין טעם לבנות את השכונה הזאת - אם אין תחבורה".
מה המצב התחבורתי במזרח העיר?
"נורא. ברגע שאתה סוגר כביש אחד בקריית השרון, כל מזרח נתניה פקוק. אי אפשר לזוז שם, הכבישים הופכים למגרשי חנייה. זו דוגמא לכמה המצב התחבורתי רגיש. מספיק שציר אחד נחסם - והכל עומד. אם יבנו את שכונת הבננה ולא ידאגו לה לדרכי גישה חדשות, זה יהיה קטסטרופה תחבורתית.
"אנחנו מדברים פה על במינימום עוד 1,500 מכוניות שחוצות את כל קריית השרון מקצה לקצה, אם לא יהיו עורקי תחבורה חדשים. רשת הכבישים הקיימת לא בנויה לכאלה עומסים".
"ביטול הכבישים 561 והרחבת 57, זה שינוי נסיבות קיצוני שמחייב את הקפאת תוכנית הבננה וחשיבה מחדש של כל התשתית התחבורתית של התוכנית", מוסיף שחר, "כל דבר שהעירייה אומרת הוא לא מספיק. רק מה שהוחלט וכתוב במסמכי התוכנית משנה לנו".
מלבד העומסים התחבורתיים מהם חוששים התושבים, תושבי מזרח העיר, ובעיקר תושבי שכונת ותיקים, מבקשים לפתוח פצע ישן, מסוף האוטובוסים החדש שצפוי לקום בין שכונת הבננה החדשה לבין שכונת ותיקים. בימים אלה, התושבים בוותיקים מצויים במאבק משפטי משלהם כנגד עיריית נתניה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה על הימצאותו של מסוף האוטובוסים סמוך לשכונה, לטענתם - בניגוד למה שהובטח להם בעבר.

סאגת המסוף

כזכור, כחלק מהשכונה החדשה, צפוי להיסלל כביש עוקף חדש בין שכונת הבננה לבין שכונת ותיקים. התושבים, לאורך שנים, טוענים כי הובטח להם שהמסוף יקום בצד המזרחי של הכביש, משמע רחוק יותר מהשכונה. למרות זאת, בתוכנית עצמה המסוף נמצא ממערב לכביש, סמוך לשכונה.
התושבים בשכונת ותיקים טוענים כי הם הופתעו לגלות, שבתיקונים שהגישה עיריית נתניה בתוכנית הבננה, מסוף האוטובוסים הסמוך לשכונה נשאר באותו המקום, ולא הורחק משכונת ותיקים. "אין לי מושג מדוע לא שינו את מיקומו של המסוף בתיקונים שהכניסו לתוכנית הבננה", אומר אחד מפעילי השכונה בותיקים, "כבר הגשתם תיקונים, כבר ביקשתם שינויים, כבר גרמתם לעיכוב בתוכנית. מה זה משנה להוסיף מסוף? מה הייתה הבעיה?".
"מצד אחד, עיריית נתניה אומרת שהיא איתנו, מצהירה בחוצות העיר שהיא חושבת שעדיף שהמסוף יהיה בצד השני של הכביש העוקף", אומרת פעילה אחרת, "הם מצהירים שהם ימצאו שטחים חלופיים, ואפילו שזה אושר סטטוטורית בהחלטת הוועדה, הם לא ימקמו את המסוף ממערב לכביש עוקף. אבל הנה, בסופו של דבר, אנחנו רואים שהם לא משנים את השטחים, זה מאוד מאוד מאכזב".
"על פניו נראה כאילו מתייחסים למזרח העיר, במיוחד לשכונות הותיקות יותר, כחצר אחורית", היא מוסיפה, "למה זיהום ממסוף האוטובוסים צריך להיות האוויר לנשימה שלנו? למה הכבישים שלנו צריכים להיות פקוקים יותר? הגיע הזמן לשים את מזרח העיר על השולחן".
תגובת עיריית נתניה: "תוכנית הבננה לא הופקדה להתנגדויות מחדש. הוועדה המחוזית החליטה בישיבתה האחרונה בנושא לשקול לבצע שני תיקונים במסמכי התוכנית: האחד הוא בהגדלת גודל הדירות במתחם, התיקון השני הוא בהוספת שטחי מסחר, מה שיביא לצמצום השימוש ברכב הפרטי והקטנת העומס על הכבישים.
מכאן שההתנגדות שהוגשה על ידי הוועדים לא תואמת את המסגרת של הדיון ולא ברורה תכליתה.
"בהקשר זה יצוין כי ראש העיר מרים פיירברג-איכר הבהירה את עמדתה וקבעה במפורש, כי ללא הקמת דרכים 561 ו-57 נתניה לא תוכל לאשר פיתוח שכונות חדשות.
"ללא קשר למה שיאושר בתכנית הבננה, מסוף יקום בצד המזרחי של הכביש העוקף, או לא יוקם באזור זה כלל. זו היתה קביעתה של ראש העיר, ובהתאמה לקביעה זו, חזר מהנדס העיר על הדברים בהליכים הקודמים. בהזדמנות זו נבקש לעשות שימוש בשמה החדש של השכונה, כפי שנקבע בוועדת שמות - שכונת צמרות".
לעדכונים: חדשות נתניה