נתניה ידועה בחופים היפים שלה שמושכים חובבי ים מכל רחבי הארץ. אלא שעבור המתרחצים בחוף קריית צאנז המותאם לאוכלוסייה הדתית, הבילוי בחוף מורכב ולעתים אף לא נעים. הסיבות מגוונות: עומס רב ברצועת החוף הצרה, מקלחות ושירותים בהם ברזים תקולים וירידה תלולה לחוף שדורשת הליכה בגרם מדרגות גדול. אלא שיש בעיה נוספת - החלוקה לפי ימים. בימי ראשון, שלישי וחמישי החוף מיועד לנשים בלבד. ימי שני, רביעי ושישי לגברים. בעקבות זאת אין אפשרות למשפחות שלמות להגיע לביקור בחוף הים, כיוון שבכל יום חלק מהמשפחה אינו מורשה לשהות בחוף. אילו היה חוף ייעודי לנשים, היו יכולות המשפחות להגיע למקום, להתפצל, אך עדיין לבלות במקביל בחוף הים.
2 צפייה בגלריה
העומס בחוף צאנז
העומס בחוף צאנז
העומס בכניסה לחוף צאנז
(צילום: פרטי)

אין גישה

בעקבות המצב דורשות נשים חרדיות ודתיות לפתור את הבעיה באמצעות הקצאת רצועת חוף נפרדת לנשים. דבר שיאפשר למשפחות שלמות ללכת יחד באותו היום ובאותו הזמן לחוף הים, עם הפרדה בין נשים וגברים, ממש כמו בפעילויות אחרות במגזר.
המאבק שמתנהל דרך הרשתות החברתיות זוכה להד גדול ואף לגיבוי מצד חילונים.
השיח בנושא מתרכז בעיקר בקבוצות הווטסאפ השונות שמעודדות נשים להצטרף למאבק. בקבוצות חברות למעלה מ-800 נשים. הן מקבלות מדי יום עדכונים על המאבק ונרתמות כדי לסייע.
מובילת המאבק היא ליטל, תושבת נתניה. בשיחה עמה היא חושפת את הקשיים של נשים דתיות וחרדיות המבקשות לבלות בחוף הים בכל ימות השבוע. "חוף צאנז אינו תואם את כמות המתרחצים", היא אומרת. "הוא אינו מוסדר כראוי, ללא מתקנים ראויים ועם מחסור גדול בשירותי נשים, מקלחות ופחים. יש בו גם רק סוכת מציל אחת שאמורה להשגיח על כאלף מתרחצים".
"נשים שאין להן ווטסאפ, מקבלות את המידע באמצעות הודעות רגילות'', מסבירה ליטל את הדרך בה היא רותמת נשים למאבק. ''בנוסף לפניות של הנשים, יש גם פניות של בעלי מוגבלויות שמספרים שהם לא היו לעולם בחוף הזה, כי הם לא מצליחים לרדת לחוף. הוא לא מונגש, אז הם לא באים לים. כולם מברכים על היוזמה ואני שומעת את זה גם בחוף עצמו, שם אני פוגשת נשים שמספרות לי כמה היוזמה הזו ברוכה''.
איך הצלחת לאסוף כל כך הרבה נשים סביבך?
"אני עוסקת בתרבות ויש לי ארגון מיוחד לטיפוח מוזיקה ולכן אני מכירה המון נשים בעיר הזו, ואני גם מנהלת קבוצות של, 'נתנייתיות דתיות וחרדיות', בהן יש מאות נשים. המאבק הזה התחיל אחרי ששמעתי תלונות של נשים על מה שקורה בחוף וראיתי תמונות מהחוף. החוף צר מאוד ואנשים פשוט נדחסים במקום. כשירדתי לחוף ראיתי בעצמי את העומס. נכון שיש תלונות על לכלוך בחוף, אבל אם עיריית נתניה הייתה מביאה פקחים שיתנו קנסות, זה לא היה קורה. במשך שנים התשתיות מוזנחות. אף פעם לא טיפלו בזה. אני לא מצדיקה השלכת פסולת אבל אין שם מספיק פחים ואכיפה. כמו שהעירייה מטפחת חופים אחרים, היא יכולה לטפח את החוף הזה. זו הסיבה גם שאני ועוד מאות נשים תושבות נתניה מדירות את רגלינו מחוף צאנז, כי אין בו תנאים, וגם כי אין גישה לרדת בנוחות לחוף. יש שם מדרגות רבות, וזה אומר שאם אני באה עם עגלה וילדים, קשה לי לרדת לחוף, ולא רק לי אלא גם לבעלי מוגבלויות. צריך לעשות שם ירידה מסודרת וגם מעלית''.

קראו גם:

רוצות שוויון

ממה נובעת לדעתך הצפיפות הגדולה בחוף?
"אין הרבה חופים לאוכלוסייה הדתית וחוף צאנז הוא בין הבודדים. החוף צר וקטן. הצפיפות נגרמת מהחלוקה לימים. בשבת אנחנו לא מגיעים, ואז יש שלושה ימים שנשים יכולות בהן להגיע לחוף, ושלושה ימים לגברים. בימים של הנשים כולן באות ביחד כי אין להן עוד ימים. אם יהיה חוף לנשים שיהיה פתוח שישה ימים בשבוע, העומס יירד. מגיעים לחוף גם מבלים מחוץ לנתניה, מה שמגדיל את העומס. אחת הסיבות שאנחנו רוצות חוף לנשים, בנוסף לחוף לגברים זה בשביל למנוע את הצפיפות האיומה שקיימת כיום כי הציבור הדתי בנתניה גדל כל הזמן".
מה אתן דורשות?
"הפתרון היחיד הוא הוספת חוף נפרד לנשים. ואז תהיה רצועת חוף לגברים ורצועת חוף לנשים. אנחנו רוצות חלוקה של החוף, כך שהוא יהיה פתוח כל השבוע, עם מרחק הלכתי שיהיה מקובל על הרבנים. חשוב להבהיר, כרגע יש חלוקה שוויונית בימים, אנחנו לא טוענות שיש עדיפות לגברים או משהו כזה, הטענה שלנו היא אינה לגברים אלא לעיריית נתניה. אנחנו טוענות שיש צפיפות גדולה גם בימים של הנשים וגם בימים של הגברים והחוף מפוצץ. למה לא מגדילים את החוף הזה? כל הצד הדרומי של החוף פנוי בעצם ויש מקום להגדיל את החוף".
פניתן בעבר לעירייה?
"לפנינו לא הייתה פניה לעירייה. אנחנו הראשונות בנתניה שמבקשות חוף המיועד לנשים. דיברתי עם ליאורה לוי סגנית ראש העירייה באופן אישי על הסיפור הזה, והיא הביעה נכונות לעזור ולשוחח עם ראש העירייה. בנוסף אני מתייעצת עם רבנים, כולל אם אני יכולה להתראיין ומה שיגידו לי - אעשה. זה מאבק צודק ואני מרגישה שיש פה אפליה. למה החוף שלנו לא דומה לשאר החופים? את כולם טיפחתם ורק את שלנו לא חשבו לסדר? ברור לנו שזה לא יהיה קל. אנחנו ציבור שגדל כל הזמן. אנחנו מבקשים חוף לנשים וחוף לגברים שיהיו פתוחים באותו יום. צריך להיות שוויון. היום, כשהילדים הולכים עם האבא, האמא לא יכולה להיכנס לים, והיא הולכת לחוף ריק בו אין מציל וזה מסוכן".

2 צפייה בגלריה
כניסה לחוף צאנז
כניסה לחוף צאנז
800 נשים כבר נרתמו למאבק. חוף צאנז
(צילום: יאיר שגיא)

מאבק הנשים הדתיות והחרדיות זוכה לתמיכה גם מתושבים חילונים בנתניה.
"מגיע גם לנשים חרדיות ודתיות חוף מונגש ומסודר", אומר תושב שכונת אזורים. "יש בנתניה חופים נהדרים שכן מתוחזקים, כולל גישה ראויה ואפילו מעלית, אז אפשר לעשות את זה גם בצאנז. אפשר גם להסדיר חוף לנשים. אם ירחיבו את החוף לכיוון חוף ארבע העונות שם יש מעלית וישימו בין שני החופים חוף לנשים הבעיה תיפתר. לא צריך לבטל את צאנז, רק להרחיב אותו".
''אם יהיה חוף לנשים בלבד, גם הרבה חילוניות יגיעו. אני אישית מתביישת להגיע לחוף רגיל ולכן חוף שכזה מתאים בשבילי מאוד'', מספרת אמא לשניים. "צריך לברך את הנשים האלו על היוזמה שלהן. אני מקווה שיצליחו".
מהעירייה לא התקבלה תגובה.