ביום חמישי שעבר לא נשארה עין יבשה בכניסה לבית הספר שז''ר בשכונת אזורים נאות שקד בנתניה. בסוף יום הלימודים, כשהתלמידים קיבלו את התעודות ונפרדו מהצוות החינוכי, רובם ידעו שזו הפעם האחרונה בה הם שוהים בבית הספר והוא יסגור את שעריו לאחר 49 שנים.
2 צפייה בגלריה
ההפגנה האחרונה נגד סגירת שז"ר
ההפגנה האחרונה נגד סגירת שז"ר
ההפגנה האחרונה נגד סגירת שז"ר
(צילום: אלבום פרטי)
במהלך היום האחרון ללימודים קיבלו הילדים את השיבוצים לקראת שנת הלימודים הבאה, המאשרים את סגירתו הסופית של בית הספר ופיצול תלמידיו בין בתי הספר אילן רמון, שלהבות חב"ד ומספר בתי ספר נוספים באזור.
למחרת, ביום שישי, עוד הפגינו הורי בתי הספר שז''ר ואילן רמון מול ביתה של ראש העירייה מרים פיירברג איכר במחאה נגד סגירת בית הספר והעברת חלק נכבד מתלמידי שז"ר לאילן רמון, אך גם הם ידעו - המאבק הסתיים. שז"ר ייסגר ומספר התלמידים באילן רמון יגדל משמעותית.

תחושת הזדהות

עיריית נתניה החליטה לסגור את בית הספר שז''ר בגלל מיעוט נרשמים, ולפתוח במקומו בשנת הלימודים הקרובה את בית ספר הממלכתי-דתי שלהבות חב''ד. הורי שז"ר, שפעלו נגד המהלך, קיבלו ביום חמישי שעבר את השיבוצים החדשים של ילדיהם, בו בזמן שהשיפוצים באילן רמון נמצאים בעיצומם לאור הצטרפות של תלמידים רבים משז"ר לבית הספר.
קראו עוד>>
לטענת העירייה, ההחלטה על סגירת בית הספר התקבלה משיקולים פדגוגיים ומתוך רצון להעניק לתלמידים למידה מיטבית, תוך הוספת שעות לימוד בכיתות תקניות. בנוסף הסבירו בעירייה כי ההורים רשאים לבחור את המסגרת החינוכית עבור ילדיהם בתוך המרחב החינוכי.
בעירייה הסבירו כי בשנים האחרונות קטן מאוד מספר תלמידי בית הספר, כאשר לשנת הלימודים תשפ''ג נרשמו לכיתה א' שני תלמידים בלבד, ובכיתות ב'-ו' לומדים מעט תלמידים ולכן הכיתות אינן תקניות.
עוד נטען, כי בחמש השנים האחרונות עשתה העירייה כל מהלך אפשרי בכדי לחזק את בית הספר ולהעלות את רמת האטרקטיביות שלו בעיני התושבים, כולל שיפוץ עומק של המבנה, שדרוג מעבדות ומרחבי למידה, בניית תוכנית פדגוגית ייחודית בשיתוף מכללת וינגייט ועוד. אך למרות זאת מספר התלמידים הלך ופחת.
ההורים מצדם טענו כי לבית הספר יש זכות קיום והסבירו כי יש לו ביקוש בשכונה. בכדי למנוע את סגירת בית הספר ההורים הפגינו, השביתו את הלימודים, והפיצו עצומה נגד המהלך. בנוסף, חברה הנהגת ההורים של שז''ר לתנועה ישראלית כדי שתסייע לה במאבק. הנהגות ההורים של שז''ר ואילן רמון אף חברו להפגנות משותפות נגד סגירת שז"ר, שתשפיע כמובן גם על אילן רמון.
"אנחנו באילן רמון החלטנו להפסיק עם ההפגנות, למרות שהייתה תמיכה ותחושת הזדהות מהציבור", מספרת אחת מחברות הנהגת ההורים בבית הספר. "ביום שישי האחרון הייתה הפגנה מול ביתה של ראש העירייה, אבל למרות שהיינו שם במשך שעתיים, לא הייתה תגובה ממנה והיא גם לא יצאה אלינו.
"למרות שאנחנו לא היינו חלק מהמאבק בתחילת הדרך, בחרנו להצטרף למאבק, והפגנו ביחד כולנו. רצינו שתהיה חלוקה צודקת של התלמידים בין כל בתי הספר. עכשיו, כשרוב התלמידים של שז''ר עוברים אלינו, פיצלו אצלנו כיתות שלמות וחלק מהילדים לא שובצו עם חברים. הכאב שלנו הוא על הילדים שעוברים שינוי שכזה, בעיקר בכיתות הנמוכות".
2 צפייה בגלריה
ליאור מילר. גם הוא למד פה
ליאור מילר. גם הוא למד פה
ליאור מילר. גם הוא למד פה
(צילום: אלעד גרשגורן)
"הילדים קיבלו את התעודה עם שיבוץ חדש לקראת שנת הלימודים הבאה", מספר הורה אחר. "לא כל הילדים יישארו עם המורים שלהם או החברים שלהם. אין עוד מה לעשות בנידון כי הילדים כבר פוצלו. זה נגמר. יש כבר דחפורים בבית הספר. יש כבר דשא והכל בנוי שם.
"אין טעם להמשיך במאבק כשהכל סגור. שז''ר ניסו לשנות את רוע הגזירה. ברור שאם הם ימשיכו במאבק וזה יצליח אני אשמח עבורם, אבל בשורה התחתונה - הבית ספר נסגר והילדים יפוזרו".

תוכנית ב'

"יש סרטונים בפייסבוק של ילדי שז''ר יוצאים מבית הספר עם דמעות בעיניים. קשה לראות את זה", מספרת אמא לילדה בבית הספר שז"ר. ''גם ילדי אילן רמון באותה בעיה כי מפרקים להם כיתות שלמות. גם הם לקחו את זה קשה כי הילדים הבינו שמפצלים אותם מהחברים שלהם, במיוחד אלו שלמדו כמה שנים ביחד. ההחלטה לסגור את שז''ר פגעה בילדים בשני בתי הספר שסיימו את שנת הלימודים בדמעות של עצב ולא של שמחה".
הורה אחר לילד בשז"ר מוסיף: "הילדים קיבלו את מכתבי השיבוצים ביום האחרון ללימודים. לפני שעזבו את בית הספר המורות שלהם ליוו אותם לשער, ופשוט התחילו לבכות. ראיתי מה עובר עליהם, וחשבתי על כמה הם מסכנים''.
בקרב הורי שז"ר יש כאלה שרוצים עדיין להמשיך במאבק ואף להחזיר את המבנה לשכונה ברגע בו ילדי שלהבות יעברו למבנה חדש. "אנחנו לא מפגינים יותר אבל אני יודע שיש עתירה שצריכים להגיש", אמר אחד ההורים שתומכים בהמשך המאבק.
מה עוד נותר לעשות?
"גם אם אין מה לעשות השנה, אנחנו מסתכלים כבר עכשיו על דור העתיד ויודעים שחשוב שהמבנה של שז''ר יחזור לשכונה. זו תוכנית ב' שלנו. אנחנו רוצים שהנכס יוחזר כשתלמידי שלהבות ייכנסו למבנה החדש שנבנה עבורם. אנחנו רוצים שאז יהיה במקום בית ספר חילוני, גם אם יחליפו לו את השם. העיקר שזה יהיה נגיש להורים, והם לא יצטרכו לצעוד עם הילדים שלהם בגשם לבתי ספר רחוקים".

תקווה אחרונה?

בעוד שרוב מההורים טוענים כי המאבק הסתיים, הנהגת הורים של שז''ר ותנועה ישראלית לא מוותרים ומתכוונים להגיש עתירה נגד שגירת בית הספר.
"אין יותר הפגנות כרגע", אומרת אסתר דניו, יו"ר הנהגת הורים בשז"ר. "יש עדיין מה לעשות וזה לא כישלון מבחינתי. הגשנו התראה לפני עתירה. ונגיש עתירה עם תנועה ישראלית. עוד לא הורידו את השלט של שז''ר. אני באמת מאמינה שיהיה בסדר. המאבק הזה צודק ואנחנו נמשיך אותו. שבית המשפט יכריע".
מתנועה ישראלית נמסר: ''אנחנו לומדים את תגובת העירייה למכתב התראה לפני נקיטת הליכים ומנסחים בהתאם לזאת את העתירה עצמה. העתירה ככל הנראה תוגש במהלך השבועות הקרובים. ההחלטה לסגור את בית הספר שז"ר הוכיחה לתושבי נתניה שטובתם אינה נמצאת בראש מעייניה של הנהגת העיר.
"ההורים ממשיכים במאבק נגד סגירת בית הספר ומתארגנים לפעולות משמעותיות, מלבד העתירה עצמה. תנועה ישראלית מסייעת לתושבים ברמה המוניציפלית להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות בעיר באמצעות ארגון תושבים לוועדי שכונה וועדי פעולה. התנועה תמשיך להעניק ליווי צמוד להורים ומכבדת כל החלטה שלהם בניהול המאבק".
ממשרד החינוך נמסר: "ההחלטה לסגור את בית הספר שז''ר התקבלה על ידי משרד החינוך ועיריית נתניה בהתאם לנהלים ומתוך ראיית טובת התלמידים.
"בית הספר הולך וקטן מחוסר רישום. חלק גדול מהכיתות אינן תקניות והדבר פוגע במתן המענים החינוכיים שמקבלים התלמידים. שיבוץ התלמידים בבתי הספר באזור נעשה בהתאם לרצון ההורים ומכל מקום משרד החינוך יפעל בהתאם לכל החלטה שתתקבל בבית המשפט".
לעדכונים: חדשות נתניה