תביעה ייצוגית הוגשה לאחרונה נגד חברה קדישא נתניה, לצד שלוש חברות קבורה נוספות בערים באר שבע, תל אביב וראשון לציון, בטענה שחברות אלו גבו תשלום ממשפחותיהם של נפטרים בגין שירותי קבורה, למרות שלטענת התובעים שירותים אלה צריכים להינתן ללא עלות. התביעה הוגשה על ידי עו"ד נריה הרואה.
2 צפייה בגלריה
בית העלמין בנתניה
בית העלמין בנתניה
בית העלמין בנתניה
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם:
בכתב התביעה נטען, כי חברות הקבורה חתומות עם המוסד לביטוח הלאומי על הסכמים על פיהם הביטוח הלאומי משלם על שירותי הקבורה שהן מספקות, ומנגד, החברות אינן יכולות לגבות תשלום על הקבורה ממשפחות הנפטרים, גם לא עבור עבודות של יסוד או ביסוס המצבה, למעט מקרים חריגים מאוד שאינם רלוונטיים לתביעה.
לטענת התביעה, חברה קדישא נתניה גבתה עד אמצע שנת 2016 במרבית המקרים 500 שקלים על שירותי קבורה של יסוד או ביסוס מצבה, ולאחר מכן 600 שקלים עבור אותם השירותים. לפי הנתונים המוצגים בכתב התביעה, בין השנים 2018-2013, חברא קדישא נתניה הרוויחה לכאורה כ-4.8 מיליון שקלים בהכנסות מעבודות של ביסוס מצבות. מארבעת חברות הקבורה, התביעה דורשת פיצויים ושכר טרחה בסך של כ-42 מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
נריה הרואה
נריה הרואה
נריה הרואה
(צילום: פרטי)
"בתובענה הייצוגית הראינו כי חברה קדישא בנתניה דורשת בניגוד לחוק כספים מבני משפחות נפטרים, בשעתם הקשה ביותר", אומר עו"ד הרואה. "החוק קובע כי לכל אזרח ישראלי זכות להיקבר במקום מגוריו ללא תשלום. בהתאם לחוק, חברות לענייני קבורה, שהכוונה לחברות הקדישא למיניהן, אינן רשאיות לגבות מהמשפחה שום תשלום בקשר לקבורה רגילה או להקמת המצבה. כנגד זה, חברות הקבורה מקבלות דמי קבורה מהביטוח הלאומי שסכומם נע בין 4,000 ל-6,000 לכל קבורה.
לצערנו, חברה קדישא מתנה קבורה בתשלום תוך ניצול מצוקה וחוסר ברירה של בני המשפחות. אנחנו פועלים באמצעות התובענה הייצוגית להשיב לכל אלפי האנשים מנתניה והסביבה את הכספים שנגבו מהם בניגוד לדין ב-7 השנים האחרונות, ובמקביל פועלים להרחבת התובענה הייצוגית גם ליישובים נוספים, אם נמצא בהם הפרות של החוק".
מחברה קדישא נמסר בתגובה: "חברת קדישא פועלת על פי החוק לטובת הציבור וכבודם של הנפטרים ובני משפחותיהם. מדובר בתביעה מופרכת ללא בסיס, שהוגשה על ידי רודפי בצע ופרסום שמעוניינים להעשיר את כיסם הפרטי על חשבון הקופה הציבורית. חברת קדישא נתניה תגיש את תגובתה ותטען את טענותיה בבית המשפט. יחד עם זאת, בתמצית, יובהר, כי המוסד לביטוח לאומי אינו מממן את עלויות היסודות למצבות, והן אינן כלולות בדמי הקבורה. המוסד לביטוח לאומי אף מפרסם מפורשות באתר המרשתת שלו, כי: 'הביטוח הלאומי אינו משלם את ההוצאות לבניית היסוד למצבה ולבניית המצבה, והן יחולו על המשפחה'".
כל העדכונים - חדשות נתניה