מתחם הקרוואנים בחוף פולג, הממוקם מול בנייני המגורים ברחובות אהוד מנור ועוזי חיטמן ומול הים הפך בשבועות האחרונים למוקד מריבה בין הדיירים בבניינים הסמוכים לאלה המתגוררים בקרוואנים.
3 צפייה בגלריה
קרוואנים בחוף פולג
קרוואנים בחוף פולג
קרוואנים בחוף פולג
(צילום: יאיר שגיא)
בעלי הקרוואנים טוענים כי התושבים ועיריית נתניה מתנכלים להם, וזאת לאחר שנים רבות בהם היה מותר לחנות במקום באין מפריע. התושבים טוענים מנגד כי הדיירים החדשים פוגעים באיכות חייהם.

תנו לחיות בשקט


כיום, חונים דרך קבע קרוואנים בודדים ברכס מעל חוף פולג, מול השמש והים. אלא שהפסטורליות הזו הופרה בשבוע שעבר, כשלמקום החלו להגיע פקחים שביקשו מבעלי הקרוואנים לפנות את האזור, רשמו לחלקם דוחות ואף הציבו שלט חדש ונוצץ האוסר על חנייה במקום.
"זה מתחם שקיים שנים ורק לאחרונה החלו בעיות מול העירייה שמבקשת לפנות אותנו", מספרת אורית ראובן בת ה-29 שלאחרונה כי קיבלה דוח על סך 250 שקל בטענה כי חל איסור על חניית קרוואנים במקום. "זה קרה בהפתעה, פתאום גם הציבו במקום שלט האוסר על חנייה וכבר למחרת התחילו פקחים לפזר פה דוחות".
ראובן מספרת כי בעקבות המקרה המתחם הצטמצם ומ-12 קרוואנים נשארו חמישה. "רובם עזבו בעקבות הבקשה הזו. אנשים הגיעו לכאן מכל מיני נסיבות של החיים, חלקם בשל הצורך במקום למגורים וחלקם כי חיפשו שקט, מקום לברוח אליו. אף אחד ממי שגר פה לא לוקח את השטח לעצמו. כולם רק חנו פה, לא גידרו או טענו לבעלות, אבל משום מה זה מפריע לאנשים ולעירייה. לא ברור לי מה הם מצפים שאנחנו נעשה, שנחנה ליד הבניינים באפור? הרי גם שם יהיו לאנשים טענות שזה מפריע".
עבור ראובן הקרוואן הוא הבית היחיד שיש לה. "תנו לי לחיות כאן בשקט", היא אומרת. "זה הבית שלי. אין לי מקום אחר ללכת אליו. יש לא מעט אנשים כמוני שבחרו בדרך הזו ונעים ממקום למקום. זה לא מפריע לאף אחד אז למה מבקשים מאיתנו לזוז מפה?".

3 צפייה בגלריה
קרוואנים בחוף פולג
קרוואנים בחוף פולג
קרוואנים בחוף פולג
(צילום: יאיר שגיא)

מדובר במתחם מאוד דינמי בו כמות הקרוואנים משתנה לפי עונות השנה. "בחורף יש פה מעט מאוד קרוואנים ורק בחגים ובקיץ הכמות עולה", מבהירה דיירת נוספת. "מגיעים לפה אנשים טובים שמחפשים לחיות בשקט, ליהנות מהטבע והנוף. אנחנו בחרנו במקום הזה כי זה המקום היחיד שמותר היה לחנות בו ללא עלות, בשונה מבית ינאי שם מבקשים 1,500 שקל עבור חודש. אנחנו לא מפריעים לאף אחד, לא גונבים, לא מרעישים, לא מלכלכים, לא צועקים ולא מבקשים חשמל או מים, אז למה זה מפריע למישהו?".
אילן בלטה בן ה-41 מתגורר בקרוואן מעל חודש ימים. גם הוא הופתע נוכח הדרישה להתפנות מהמקום. "חסכתי ארבע שנים בשביל הקרוואן הזה", הוא מספר ומסביר כי הוא יכול לחנות בחניה הצבועה אפור, אך הוא מעדיף להיות בטבע. "אם אני אחנה שם, ליד הבתים, זה יהיה יותר טוב? עד לאחרונה לא התלוננו על זה שאנחנו פה. יש פה אנשים שמגיעים לפה שנים והעירייה ידעה ולא עשתה כלום, מה קרה עכשיו?".
בלטה שקיבל גם הוא דוח מבהיר שלדעתו כל ההתעסקות במיקום המתחם היא בעקבות טענות של תושבים לפגיעה בערך הדירות. "זה הכול עניין של כסף", הוא אומר. "לאנשים מפריע שאנחנו פה בלי שום סיבה אמיתית. הם לא מפרגנים לאורח החיים שבחרתי. אני לא לוקח מים או חשמל. זו האדמה של כולם. הטבע של כולם. למה זה רק שלהם? אני לא מפריע לאף אחד. אני רוצה לחיות. זה לא חינם. האוטו שלי והקרוואן עולים כסף. זה ביטוח, תיקונים ואחזקה. אנחנו גם שומרים על המקום, חשוב לכל מי שמגיע לפה שיהיה נקי ולהחזיר את הטבע כמו שקיבלנו אותו בלי לכלוך".

3 צפייה בגלריה
קרוואנים בחוף פולג
קרוואנים בחוף פולג
קרוואנים בחוף פולג
(צילום: יאיר שגיא)

דייר נוסף במתחם הקרוואנים מספר כי עד לאחרונה לאף אחד כלל לא היה אכפת מהם: "המקסימום היה שאנשים סקרנים באו לשאול שאלות, לברר איך זה לחיות ככה בקרוואן. עכשיו המצב השתנה והפך ללא נורמלי. סוגרים בפנינו את כל המקומות בהם אפשר לחנות. זה אבסורד. אנחנו במלחמה על הזכות לחנות ברחבי המדינה ובטבע. אנחנו כבר לא יכולים לצאת לחופשה בשקט".

זה לא חניון


בעקבות תלונות רבות של דיירים, הגיעו פקחי עירייה למקום וביקשו מבעלי הקרוואנים לפנות את המקום.
"טוב עושה העירייה שהיא מטפלת בנושא, נותנת דוחות ומנסה למגר את התופעה הזו", מבהירים דיירים שגרים סמוך למתחם הקרוואנים. "אלו אנשים שחיים בתוך בית קטן בלי לשלם מיסים, ארנונה או מים. בית כזה עולה כמה עשרות אלפי שקלים ויש לא מעט אנשים שקונים אותו לא בשביל נופש, אלא בתור דרך אחרת למגורים, זולה יותר. הם ממש הפכו את האזור הזה של השמורה לבית הפרטי שלהם, כולל תליית כביסה בחוץ, מנגלים וגם עשיית צרכים בטבע. הם לא חונים בצד, אלא על המצוק, בשטח השמורה. זה לא חניון. זה לא בסדר".

קראו גם:

אחת הדיירות שמתגוררת סמוך למתחם מוסיפה: "אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל מדובר בהתנחלויות של אנשים בעלי בית נייד, שבחרו להפוך את האזור על צוק הים להתיישבות קבע שלהם. למה אני צריכה לפתוח את החלון ולראות אותם כשאני יושבת לשתות קפה במרפסת?".
מעיריית נתניה נמסר: "בהתאם לוועדת התנועה העירונית הוצבו במקום תמרורים לאיסור חניית רכבים המשמשים למגורים/קרוואן בכל האזור. במקום מתבצעת אכיפה לפורעי החוק".