את רעש האדמה הנוהמת והתזוזות של ביתם במרקש החדשה שבמרוקו לא ישכחו דודו וענבר תורג'מן עוד זמן רב. "ירדנו בחושך למטה וראינו את כל מרקש בחוץ. עד לאותו הרגע לא הבנו שאנחנו עברנו את רעידת האדמה הקטלנית ביותר בעולם''.
3 צפייה בגלריה
ענבר ודוד תורג'מן וההרס במרקש
ענבר ודוד תורג'מן וההרס במרקש
ענבר ודוד תורג'מן וההרס במרקש
(צילום: פרטי)
"קמנו לצרחות אימים, ממש צעקות כאילו מישהו נרצח או גרוע מזה'', משחזרת ענבר תורגמן (44) מנתניה את ליל שבת, היום בו רעדה האדמה בעוצמה של 6.8 בסולם ריכטר סמוך למרקש שבדרום מערב מרוקו וגבתה את חייהם של יותר מ-2,000 בני אדם. "אנחנו חיים את מסלול מרוקו-ישראל כבר למעלה מעשור, ולאחרונה, ממש בתחילת אוגוסט, החלטנו בעלי דודו ואני לעשות רילוקיישן ועברנו לגור במרקש החדשה", מספרת ענבר, מי שהשאירה בישראל את בנה החייל שגילה על האסון בזמן שבישראל כולם עוד ישנו.
"בזמן שאף אחד עוד לא ידע מה קורה, מיד הרמנו טלפונים לבני המשפחה ולבן החייל שלנו שהוא בן 18 וחצי ונשאר בארץ. עשינו רילוקיישן בלי הילדים שהם גדולים ונשארו בישראל. הרגענו את כולם, הסברנו להם שאנחנו בסדר ועיקר ההרס הוא באזור מרקש הישנה, באזור הנקרא מדינה בו יש המון ישראלים ומטיילים. ממש חששנו לחייהם ולכן איך שעלה האור הראשון מיהרנו לשם, לראות אם אפשר להושיט עזרה. כמובן שיצרנו קשר עם אנשים שאנחנו מכירים ובדקנו שהם בסדר'', מספרת ענבר, שעובדת יחד עם בעלה דודו (59), מדריך ומארגן טיולים למרוקו.


"זה כואב לראות את החורבן'', היא מספרת. "ייקח להם שנים לשחזר את זה. זה פשוט בלתי נתפס. ככה בתוך עשרות שניות הכל נהרס. כואב הלב. עיקר האסון זה באזור ההרים, שם הבתים ישנים וגם בעיר העתיקה. ממש נפלו חלקים מהבתים ואבנים. הבתים פה נמוכים כך שאנשים יכלו לברוח החוצה מהר וזה כנראה מה שהציל אותם".

קראו גם:

את זוכרת מה קרה בלילה?
"ברור, דודו ואני כבר פרשנו לישון. התעוררתי בגלל צרחות האימים של האנשים ורעש מוזר מתזוזת האדמה והמבנה. זה קרה בשעה 23:11. באותו הרגע לא הבנתי מה קרה, מיד הערתי את בעלי ואמרתי לו שיתעורר מהר כי קורה משהו. בגלל שהאדמה ממש התחילה לזוז, רצנו לעמוד מתחת למשקוף. זה לקח רק 23 שניות אבל זה הרגיש יותר. רגעים מפחידים".

3 צפייה בגלריה
ההרס במרקש מרעידת האדמה
ההרס במרקש מרעידת האדמה
ההרס במרקש מרעידת האדמה
(צילום: פרטי)

מה עשיתם כשזה הפסיק?
"אחרי שראינו שהבית שלנו שברובע גליס שלם כי הבנייה פה בתקן מאוד גבוה, במיוחד זו החדשה, ושחוץ מהתחושה הקשה הזו של האדמה שזזה לך מתחת לרגלים לא קרה לנו כלום, החלטנו שזה בסדר ואפשר לרדת למטה. כשירדנו למטה ראינו שהכל חשוך כי החשמל בחלק מהמקומות פשוט קרס. ראינו את כל מרקש ברחובות. אלפי אנשים יצאו החוצה. הם לא ממש הבינו מה קרה, ראינו את הבהלה שלהם בעיניים. בזמן שבחלק הישן של מרקש אנשים ניסו לצאת מהבתים שבסמטאות הצרות וחיכו לחילוץ, פה במרקש החדשה לא קרה כלום לאנשים, הם פשוט ישבו בבתי הקפה בלילה ודיברו על זה שהיתה רעידת אדמה. לצערי, מי שספג את הנזק זה אזור מרקש הישנה שהבניינים שם ישנים ועברו בחלקם שימור. הם ייאלצו לעשות שם שימור מטורף. זה ממש עצוב".
ראיתם את זה?
"כן, על הבוקר נסענו לאזור המדינה במרקש, שם גרים גם ישראלים וכשהגענו זה היה שוק כי ראינו את הפינוי של האנשים מהסמטאות. ממש מרימים חלק מהם בידיים כי אין דרך אחרת להוציא אותם משם, מאחר שהסמטאות צרות וכוחות הצלה לא יכולים להיכנס. אלה מראות שקשה לשכוח. ממש הרס וחורבן. הכל שם היה עדיין עם אבק, ממש חלקים של מבנים על הרצפה. מדובר במבנים שנבנו מבוץ ואדמה, שלא שרדו את הרעידות. עצוב מאוד".

3 צפייה בגלריה
ההרס במרקש מרעידת האדמה
ההרס במרקש מרעידת האדמה
ההרס במרקש מרעידת האדמה
(צילום: פרטי)

תחזרו לישראל אחרי האסון?
"לא, אנחנו נשארים במרקש ובמסירות אין קץ. הצענו עזרה לשכנים ולכל מי שצריך, בין השאר עזרנו למשפחות ליצור קשר עם הקרובים שלהם. אנחנו במרקש כדי להישאר".