יש משפחות שלא מדברות על פוליטיקה סביב השולחן, בדרך כלל כדי למנוע ויכוחים. אבל אצל משפחת ג'ורנו מנתניה לא נמנעים משיחות על פוליטיקה בערב החג, על אף שחילוקי הדעות בין הנוכחים עמוקים במיוחד.
3 צפייה בגלריה
משפחת ג'ורנו
משפחת ג'ורנו
משפחת ג'ורנו
(צילום: אסף פרידמן)
כדי להסביר איך הם מסתדרים למרות ההבדלים החריפים בעמדות הפוליטיות, התכנסו שלושה: ראש המשפחה, ג'רמן ג'ורנו בת ה־85, אם לתשעה, סבתא ל־33 וסבתא רבתא ל־38. אם השם מצלצל לכם מוכר, הסיבה היא סרטון התמיכה שלה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שכיכב בבחירות 2018 והפך לוויראלי. בעקבות הסרטון, ראש הממשלה אף הזמין את ג'רמן לביקור בלשכתו.
קראו עוד:
הנציג השני בשושלת הוא בנה של ג'רמן, יוני ג'ורנו, בן 43, עורך דין מוכר בעיר, שבבחירות המקומיות האחרונות אף התמודד על מקום במועצת העיר. יוני מגדיר את עצמו כ"פעיל ימין, אבל לא ביביסט מושבע".
הנציגה השלישית בהתכנסות המשפחתית הקטנה הזו היא אמילי מואטי בת ה־40, נכדתה של ג'רמן ואחייניתו של יוני. היא סופרת ופוליטיקאית מהצד השמאלי של המפה, ששובצה בפריימריז האחרונים של מפלגת העבודה במקום ה־13.

בעד ביבי, נגד ביבי

איך אתם מגדירים את עצמכם מבחינה פוליטית?
ג'רמן: "אני בצד הקיצוני של הימין".
אמילי: "איזה קשקוש, היא חושבת בדיוק כמוני, רק שהיא אוהבת את ביבי - זה ההבדל בינינו".
ואם כבר נתניהו, מה אתם חושבים עליו כמנהיג?
ג'רמן: "אם הייתי יכולה לדבר בטלוויזיה כל יום עליו, הייתי מדברת. מה הם רוצים ממנו? מה זה אשמתו שיש קורונה? בכל דבר מאשימים אותו. חוץ מזה, אומרים שביבי מושחת, מה מושחת? בואו נשים מישהו אחר בתור ראש ממשלה, ונראה אם הוא ייקח משהו. אם אני הולכת להיות ראש ממשלה, לא מגיעים לי כל הדברים הטובים? מה רוצים ממנו? אומרים בערבית, מי ששם את האצבע בדבש, הוא מלקק אותה. תעזבו אותו, אני אומרת. חבל. אני 12 שנה אוהבת את ביבי. אני נותנת את החיים שלי בשביל ביבי. אבל חשוב להגיד, הנכדה שלי, אני לא נגדה".
אמילי: "צריך להבין, סבתא שלי חותמת בעיניים עצומות על כל דבר בתפיסת העולם שלי, גם על הסוגיות החברתיות, גם על הביטחוניות. אבל פשוט העניין הזהותי לא מאפשר לה להגיד שהיא לא בליכוד. אבל זה קשקוש מוחלט. כי אם אתה שואל את סבתא שלי, שתי מדינות או מדינה אחת".
3 צפייה בגלריה
נתניהו וג'רמן ג'ורנו
נתניהו וג'רמן ג'ורנו
נתניהו וג'רמן ג'ורנו
(צילום מסך)
ג'רמן: "לפני שעברנו לנתניה, היינו גרים במושב, כולם שם היו בשמאל, גם בעלי. הוא אמר לי להכניס פתק של 'אמת'. שאלתי אותו מה זה ליכוד, אמר לי זה 'מחל'. אז שמתי פתק של 'מחל' בכיס והכנסתי אותו לקלפי. כשהבעל שלי שאל אותי מה שמתי, אמרתי לו 'אמת'".
יוני: "אני בימין, אבל אני לא פנאט של ביבי. אני חושב שהוא ראש ממשלה טוב, אבל אם הוא היה מתחלף בניר ברקת, לא הייתי מתנגד. הנהנתנות שלו, אשתו, הבן שלו, לא מעניינים אותי. מבחינתי הוא מנהל את המדינה נכון. יש לפעמים פליטות פה, אבל בסך הכל הוא ראש ממשלה טוב. אבל אני חושב שהיום, אחרי מספיק שנים, הוא יכול לפרוש בשקט. אבל אני נשאר בימין, אני בליכוד כי רוב חיי הייתי בליכוד או עם 'קדימה'. אבל אני לא מתאבד על ביבי, אני לא מהטוקבקיסטים שלו בפייסבוק".
איך לדעתכם הוא מטפל במשבר הקורונה ?
יוני: "אני חושב שזו מכה עולמית שאף אחד לא באמת יודע להתנהל איתה. הייתי השבוע בירושלים, היה שם מין פרלמנט כזה ירושלמי והצטרפתי אליהם, לדבר איתם קצת. הם הסכימו שהממשלה שהייתה לפני ממשלת האחדות טיפלה בקורונה טוב יותר".
ג'רמן: "זה יותר מדי קשה לנהל ככה מדינה, אין שליטה".
יוני: "כשאין לך מנהיג אחד שפועל, זה מאוד קשה. אני חושב שעדיף ממשלת 61 של הימין".
אמילי: "אני מסכימה, לגבי ממשלה של 61, אבל בראשות גנץ. הוא היה יכול להקים ממשלה אם הוא לא היה חושש. ולשאלתך, הממשלה לא מטפלת במשבר הקורונה".
ג'רמן: "מאמי, כפרה עלייך, אל תשאל אותה. מה היא תוכל להגיד? הממשלה לא אשמה בקורונה, זה אלוהים נתן אותה, זה וירוס".
אמילי: "אבל סבתא, היא לא מטפלת במשבר! בחלק ממדינות אירופה, למשל, המדינה עזרה למעסיק לשמור על יחסי עובד-מעביד ולא לפגוע בפנסיות ובמשכורות של העובדים, ובעצם העבירה למעסיק את הכסף ולא למועסק - בניגוד למה שקרה פה, שיצר בלגן לא נורמלי. בעיניי הממשלה לא מטפלת בווירוס, זה רק טיפול פוליטי".
3 צפייה בגלריה
משפחת ג'ורנו
משפחת ג'ורנו
משפחת ג'ורנו
(צילום: אסף פרידמן)
מה דעתכם על האישומים נגד ביבי?
ג'רמן: "אני לא פוליטיקאית, אבל אני מרגישה דברים בתוך תוכי וזה מה שאני אומרת. אני חושבת שמי שעשה הכי הרבה והכי טוב בפוליטיקה זה ביבי נתניהו. התיקים עוד לא נגמרו, זה עוד לא ברור. אתה לא יכול לשים מישהו בבית סוהר בלי משפט. הוא ראש ממשלה. אז מה אם הוא לקח? סיגרים, שמפניה, אז מה?"
אבל זו עבירה פלילית לקבל מתנות.
ג'רמן: "נגיד אני רופאה. אם אני מטפלת במישהו, והוא נותן לי מתנה, אז מגיע לי. מישהו נתן לו מתנה, אז מה? למה, הוא אנס מישהי? הוא הלך עם בחורה אחרת?"
יוני: "אמא שלי צריכה האשמה חמורה, של פעם - שוד, רצח, אונס. עבירות צווארון לבן לא נחשבות בעיניה".
אמילי: "אבל סבתא, תביני, אם ראש הממשלה מושחת זה משפיע על כולנו".
יוני: "חזקת החפות לטובתו של ביבי. עד שלא הוכחה אשמתו, הוא חף מפשע. גם החוק מאפשר לו לתפקד כראש ממשלה תחת כתב אישום".
אמילי: "אבל בחוק לא לקחו בחשבון מצב חסר תקדים כזה, שראש ממשלה יחליט לכהן תחת אישומים כל כך כבדים. זה כמו שאין חוק, סליחה על ההשוואה, נגד זה שאתה נכנס למשתנה ציבורית ועושה את הצרכים שלך בכיור. זה פשוט לא דברים שנעשים. גם אין חוק שחייבים להעביר זקנה עיוורת את הכביש, אבל ברגע שתראה אחת כזאת, תעזור לה".

עיניים שלי, חיים שלי

כמה יוצא לכם לדבר על פוליטיקה בשולחן?
ג'רמן: "או־הו, יש מלחמה".
וכמה מצביעים במשפחה שלכם לצד השמאלי של המפה?
אמילי: "מלא הצביעו. וגם, בוא, סבתא שלי הצביעה לי".
ג'רמן, את הצבעת לעבודה?
אמילי: "היא אמרה לי, אני מעדיפה לשקר לביבי ולהגיד לו שהצבעתי לליכוד, מאשר לשקר לנכדה שלי".
ג'רמן: "סליחה, אם אתה במיטה עם שתי בחורות שאתה אוהב, אין לך ברירה. יש לי אהבה לשניהם. אמילי היא העיניים שלי, החיים שלי, אבל ביבי - אני מתה עליו!"
אם מדברים שוב על נתניהו, ג'רמן, איך הגעת לפגוש אותו?
ג'רמן: "הייתה פה פעם ארוחה משפחתית ודיברו על פוליטיקה, והתעצבנתי. אמרתי שמספיק, נמאס לי, תפסיקו לדבר ככה על ביבי. הנין שלי הסריט אותי בלי שידעתי. אמרתי בסרטון שאני מתה לפגוש את ראש הממשלה, מבחינתי זה הכבוד הגדול ביותר".
יוני: "אני מכיר את העוזר שלו, בסופו של דבר הסרטון הגיע לאנשים שלו. הפגישה הייתה מאוד מרגשת. הוא ישב איתה חצי שעה. נכנסים אליו ואומרים לו שמחכים לו שגרירים בחוץ, וביבי אומר להם 'עזבו אותי, עד שיש סוף סוף מישהי שאוהבת אותי באמת?'"
אמילי: "נראה לך הגיוני לעשות סיבוב פוליטי על אישה כמו סבתא שלי? הוא השתמש בה כדי לקדם את עצמו, ומנגד, בבחירות האחרונות הוא השתמש בתמונה שלי כדי להסית נגד השמאל. זה לא נראה לך מעוות? הוא יודע שאני נכדה שלה. הבנאדם הזה, אין לו אלוהים. אני אומרת לסבתא שלי, באיזה עולם נראה לך הגיוני שבתקופה מסוימת הוא משתמש בך".
ג'רמן: "הוא לא משתמש בי! אני אוהבת אותו!"
מה הריבים הכי חמורים שהיו לכם בעקבות שיחות על פוליטיקה?
אמילי: "בוא נגיד שאני יצאתי מקבוצת הווטסאפ המשפחתית המורחבת. אני אסכם לך את זה במשפט פשוט - משפחות אשכנזיות רבות פעם אחת, משפחות מזרחיות רבות שלושים פעם. בתקופות של בחירות זה יותר סוער".
ג'רמן: "אבל יש לנו המון אהבה בינינו".
יוני: "ברגע שאמילי יצאה מהקבוצה זה הפך ליותר רגוע, כשהיא הייתה שם זה היה סוער יותר. תחשוב שיש לי שני אחים יותר קיצוניים ממנה".
ג'רמן: "שתדע שאף ראש ממשלה לא עשה מה שהוא עשה במשך 12 שנה".
אמילי: "אבל סבתא, הוא לא עשה כלום! נו באמת, חבל שסבא מת".
יוני: "נו ועכשיו שביבי עושה שלום עם מדינות ערב, גם אומרים שהוא לא עושה כלום. השמאלנים אומרים לא לא, זו רק נורמליזציה. תחשבו רק כמה כסף אנחנו חוסכים כשהמטוסים שלנו יכולים לעבור מעל המדינות האלה".
אמילי: "נו, אז תחשוב עם הפלסטינים איזה חסכונות יהיו לנו".
יוני: "מה הם יכולים לתרום לנו?"
לדעתכם, שלום עם הפלסטינים הוא אפשרי?
אמילי: "זה משהו שחייב לקרות. באיזה עולם נראה לך הגיוני שילד בן 18 צריך לראות מוות במחסום ואת החברים שלו מתים? חיי בנים יותר חשובים מקברי אבות".
ג'רמן: "אפס, אין שלום. מה השירים שלנו? 'שלום עליכם', מה השירים שלהם? 'איטבח אל יהוד', אבל אני מאוד רוצה שלום. הלוואי".
יוני: "עד שלא יתחלפו כאן ושם מנהיגים, לא יהיה שלום".
אמילי: "יוני צודק. וגם, למה אתה מתכוון שאתה אומר שלום? כל התוכניות שנמצאות כרגע על השולחן מדברות על שתי מדינות לשני עמים, שמירת גושי ההתיישבות אצלנו והשלמת גדר המערכת שהתחיל אריק שרון. נראה לי מספיק הוגן".
ג'רמן: "אני רוצה להגיד לך משהו. היה אחד ערבי, בא לעבוד אצלנו בבית בשיפוצים. אמר לי 'למה הבן שלך לא יבוא לבקר אצלנו בחברון?' אמרתי לו, אני יכולה להיכנס אליכם בלי פחד? עוד לפני שאני אגיע יזרקו עליי אבנים. בחור ערבי שישן פה בקומה למעלה שבועות בזמן השיפוצים, והבן שלי שאל אותי אם מפריע לי, אם אני לא פוחדת. מה פתאום? למה לי לפחד? אני רואה בעיניים שלו שהוא בנאדם. אבל יש אנשים בצד שלהם ששולחים את הילדים שלהם, בני 18, להיות מחבלים. מי שולח את הבן שלו להיות מחבל?"
יוני: "אין להם קדושת חיים בצד השני, לדעתי".

עזור לי ואעזור לך

למרות חילוקי הדעות הפוליטיים, במשפחה תמיד דואגים לפרגן זה לזה. מערכת היחסים שמבטאת זאת בצורה הטובה ביותר היא זו שבין יוני לאמילי. על אף שהשניים באים ממקומות שונים בפוליטיקה הישראלית ומחזיקים בדעות מנוגדות, אם אחד מהם זקוק לעזרה בקריירה הפוליטית שלו, האחר לא ימצמץ ויעזור לו מיד.
יוני: "בפריימריז של מפלגת העבודה אספתי לאמילי קולות בנתניה. עבדתי מסביב לשעון. זה החלום שלה, משהו שהיא רצתה נורא לעשות. היא הגיעה למקום מאוד מכובד, ואני מאוד גאה בה. אולי אנשים הרימו גבה כשראו אותי פעיל בפריימריז של העבודה, אבל היא משפחה".
אמילי: "ואם יוני ירוץ בפריימריז בליכוד, אני באה לנהל לו את המטה. אנחנו משפחה עם מידות טובות, ואין את זה מספיק בפוליטיקה. יוני, למשל, זה בנאדם שצריך להיכנס לפוליטיקה".
ג'רמן: "אנחנו משפחה אוהבת. אם רבים, מהר מאוד שוכחים. פעם היה ריב בין הבן הבכור שלי לבין יוני. הם רק ראו את הפנים העצובות שלי והשלימו. אהבה במשפחה זה הדבר הכי חשוב לי. אני קיבלתי המון אהבה, וזה מה שרציתי לתת למשפחה שלי".
איך הסגר השפיע על ארוחת החג?
ג'רמן: "כל שנה אנחנו עושים פה חג כמעט מאה איש. חלק ישנים אצלי, חלק אצל הבת שלי פה ליד. אני מאוד קשורה למשפחה ואל הנכדים שלי, המשפחה שלי מאוחדת. גם השנה תיכננו, אבל מה נעשה, לא יצא".
אמילי: "גם בליל הסדר הייתה לנו תוכנית ענקית לעשות את החג, וזה לא יצא לפועל".
יוני: "תוכנן לעשות משהו מאוד גדול. אמא רצתה לעשות סדר ענק".
ג'רמן: "עד היום יש את הסטייקים והכבד אווז במקפיא. אף אחד לא נוגע בזה, עד שלא נעשה את זה כולם ביחד".
ומה אתם מאחלים לשנה החדשה?
ג'רמן: "שיהיה לנו טוב, ושיעזבו את ביבי בשקט, שתהיה לו קצת מנוחה".
יוני: "אני מאחל לעצמי להמשיך ולהגשים את בנק המטרות שקבעתי לעצמי לפני עשר שנים".
אמילי: "מאחלת לכולנו שנהיה בריאים, ושהסיפור של הקורונה יסתיים סוף סוף".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות נתניה