שנה וחצי לאחר שפרץ סכסוך עבודה בין מצילים בחופי נתניה לבין העירייה, ששיאו במכתב שהוציאו המצילים ובו טענו כי המכרז לתפקיד מנהל באגף החופים אינו תקין, וכי הם חווים התנכלות ופגיעה משמעותית בשכרם, הם מאיימים בהגשת תביעות נגד העירייה ואף בשביתה.
5 צפייה בגלריה
מציל בחוף בנתניה. "השינויים שנעשו פגעו בנו"
מציל בחוף בנתניה. "השינויים שנעשו פגעו בנו"
מציל בחוף בנתניה. "השינויים שנעשו פגעו בנו"
(צילום: פרטי)
לטענת המצילים, מדיניות ההעסקה של העירייה פוגעת להם בשכר ובזכויות. העירייה מצדה טוענת: "מדובר בטענות מופרכות, שקריות וממוחזרות".
מצילים העובדים בחוזה מול עיריית נתניה, מאיימים בשביתה ובהגשת תביעות נגד העירייה. לטענתם, את רוב התפקידים הבכירים בחופים קיבלו מצילים המתגוררים מחוץ לעיר וללא ותק מתאים. בנוסף הם טוענים לפגיעה בשכרם בשל ירידה בכמות המשמרות שהם מקבלים. הם גם טוענים להתנכלויות ולהתעלמות מכוונת מצד גורמים בעירייה שמודעים, לטענתם, לתלונות אך אינם פועלים לשנות את המצב.
המצילים, חלקם עם ותק של עשרות שנים, מתלוננים על אופן ניהול ריכוזי ועל התעלמות מדרישותיהם למשמרות נוספות, דבר הפוגע בשכרם.

מתחננים למשמרות


"אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להתחנן למשמרות", אומר מציל בעל ותק של 30 שנה. "לצערי ההתנהלות הזו היא מגמה שחוזרת על עצמה כבר כמה שנים".
המציל מפרט כי כיוון שהוא שומר מסורת, הוא אינו יכול לעבוד ביום שבת. אלא שלדבריו בעקבות זאת נמנעת ממנו גם המשמרת ביום שישי. "אם אני לא עובד בשבת, אז לא נותנים לי את שישי", הוא אומר, "מי שלא עובד שישי-שבת, בעצם לא צובר שכר לעונת החורף. לנו המצילים שעובדים רק שמונה חודשים בשנה, חשוב לצבור שכר. במקרה שלי אני מגיע לחורף עם שכר בסיס נמוך מאוד, ואז אני שוב צריך להתחנן למשמרות במגדל היחיד שפתוח – בסירונית, אבל גם את זה לא נותנים לי, אז אין לי צבירת שעות כמציל, וזה פוגע לי לא רק בגובה השכר כיום, אלא גם בפנסיה".

5 צפייה בגלריה
חוף סירונית
חוף סירונית
חוף סירונית
(צילום: אסף פרידמן)

מציל נוסף מספר כי העובדים מדברים על השבתה ועל הגשת תביעות נוכח המצב שגורם, לטענתם, לפגיעה קשה בשכרם. "שלחנו למחלקה המשפטית בעירייה מכתב ופירטנו מה מפריע לנו לגבי השינויים שעשו במערך העבודה", הוא מספר. "ניסינו לגרום להם להבין שהשינויים שהם עושים פוגעים בנו. לא מעניין אותי אם מנהל המשמרות של המצילים עומד או לא עומד בתקן, מה שמעניין אותי זה שמי שאחראי על השיבוצים ייתן לי משמרות טובות, שיעשה סידור עבודה שיהיה טוב לכולם".
לטענת המצילים המצב החמיר בעקבות המכרז לתפקיד אחראי המצילים. "לאחר שאחראי המצילים עבר להיות אחראי קטע, שזה תפקיד שמיועד למצילים בעלי ותק של עשרות שנים, מישהו אחר קיבל את תפקיד אחראי מצילים. מרגע זה הרגשנו שהמצב שלנו החמיר כי המשכורות של כולנו עברו שינוי לרעה. לכן החלטנו להתלונן שוב, להתאחד, לעשות משהו".

5 צפייה בגלריה
מציל בחוף בנתניה
מציל בחוף בנתניה
מציל בחוף בנתניה
(צילום: פרטי)

"מאז ששינו את מערך המנהלים, יש מצילים שמרגישים שמתעלמים מהם ומהדרישות שלהם לשיבוצים", מסביר מציל נוסף שטוען כי גם במקרה שלו יש ירידה בכמות המשמרות. "אני חושש מעונת החורף ומתנאי הפנסיה שלי. הפנייה שלנו באמצעות עורך דין לא עזרה, ובעצם אפילו החמירה את המצב שלנו, כי הגענו למצב של להתחנן על משמרות. המשכורות שלנו מבוססות על משמרות וברגע שלוקחים לנו משמרות כמו שישי ושבת או חגים, עליהן משלמים לנו אקסטרה שמועברת לעונת החורף כבסיס לשכר שלנו ולתנאים, אנחנו בעצם מגיעים לעונת החורף בלי שכר בסיס ואז אנחנו צריכים להתחנן לעבוד בתפקידים שאינם בסוכת מציל. בנוסף, מי ששומר שבת הוא מי שהכי סובל, כי אז הוא גם מוצב בחוף צאנז וגם לא מקבל עבודה בימי שישי כי הוא לא עובד בשבת, וזה לא צודק. צריך להתחשב בכולם".
מה המצב שלכם כרגע?
"אנחנו בחשש תמידי למשכורות שלנו ולתנאים וחוששים מפיטורים. אנחנו מרגישים שמחפשים אותנו על כל דבר. אחרי שפנינו באמצעות עורך הדין חי בר-אל, לא זכינו למענה רשמי וגם לא לשיפור המצב. יש הסכם ארצי לפיו שמונה חודשים אתה עובד ואם אתה לא עובד מספיק בתקופה של הקיץ אז נותנים לך להשלים בחורף את השעות החסרות, אבל מי שלא עובד שבתות וחגים, שאלה למעשה השעות שאנחנו צוברים לחורף, לא מקבל תוספת שעות בעמדת הצלה, וזה מה שמעניק למציל תוספת שכר. לא נותנים לנו משמרות בסוף השבוע ובחגים ולא עבודה בעמדת הצלה. אותנו שמים בפיקוח, שהשכר שם נמוך מאוד ואנחנו נשארים עם משכורות נמוכה שאיתה אנחנו צריכים לפרנס משפחה וילדים. זה לא מגיע לעשרת אלפי שקלים אפילו. את המשמרות נותנים לוותיקים שבעצם ככה מנפחים עוד יותר את המשכורת שלהם, ומי שנפגע, זה אנחנו".

5 צפייה בגלריה
חוף פולג
חוף פולג
חוף פולג
(צילום: אסף פרידמן)

איך המכרז החדש של המצילים פגע בכם?
"עבדנו ולמדנו לפי התנאים של המכרז הישן ועכשיו הפחיתו את שנות הניסיון הנדרשות כמציל מ-10 שנים ל-8, ושונתה הדרישה לניסיון של 5 שנים לפחות כמנהל תחנת הצלה, זה פוגע בנו, הוותיקים".
במכתב שנשלח על ידי עו"ד חי בר-אל, בא כוחם של המצילים למחלקה המשפטית בעיריית נתניה, נטען כי, "התנהלות אגף החופים מנוגדת לכל דין... בחרתם, חלף תיקון העוול שנעשה כלפי מרשיי, לפרסם מכרז חדש, בו ערכתם מקצה שיפורים והוספתם, בניגוד גמור לדין, תפקידים חדשים למנהל קטע, שבמקור יועדו למשרה בכירה יותר, קרי - של משרת המציל הראשי. הפלא ופלא, בדיוק אותם התפקידים בגינם הלינו מרשיי. היינו - קביעת סידור ושיבוץ המצילים בחופי הרחצה בנתניה בכל שנת העבודה וקביעת סדר יומם של המצילים (ארוחות, הפסקות, אימונים ומנוחות)".
את טענותיו סיכם עורך הדין במילים: "הריני להודיעכם בזאת, כי לא ניתן יד להתנהלות זו ונפעל למניעתה בכל דרך חוקית שתעמוד למרשיי".

5 צפייה בגלריה
מציל בחוף בנתניה
מציל בחוף בנתניה
מציל בחוף בנתניה
(צילום: פרטי)

קראו גם:

תתבעו את העירייה?
"לא המשכנו אז בתביעה מול העירייה כי זה עולה כסף", מסביר אחד המצילים. "זה אנחנו נגד העירייה ונגד גורמים פוליטיים. לכן אחרי המכתב השני לא המשכנו לפעול. מצד שני, חלק מהמצילים כבר החלו בתביעות אישיות ואני מאמין שאולי ככה נקבל את הצדק שמגיע לנו. חוץ מזה שהחלטנו שאם המצב ימשיך ככה, אנחנו יכולים לנקוט באמצעים נוספים כמו שביתה או עיצומים. אנחנו קודם כל נותנים צ'אנס לעירייה לעשות צדק ולעזור לנו, לפי זה נחליט מה הלאה".
מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בטענות מופרכות, שקריות וממוחזרות. אגף החופים מנוהל במקצועיות ומקצוענות, זוכה לשבחים והערכה ממשרד הפנים ומעניק שירות איכותי לבאי החוף. גם נושא כח האדם מטופל במקצועיות ובהתאם לחוק ולתנאי משרד הפנים. הנושא אושר בוועדת הקצאות עפ"י נהלי משרד הפנים והועבר לפרסום ראשון לקידום ההקצאה לאחר בדיקת כל הגורמים מקצועיים".