"אנחנו קוראים לכולם להצטרף אלינו ולהפגין כדי שלא ניעלם מתחת לראדר. היום זה ילדינו, אבל יתכן שברגעים אלו ממש יש סייעות שפוגעות בילדים אחרים". המשפחות שילדיהם היו ב'גן השקוף של ורדית' בנתניה, לא יודעים את נפשם מרוב זעם ותסכול. הם הקימו מטה מאבק תחת השם 'שלי שיינקר ־כרמל מעודה של נתניה' ומבקשים להעביר מסר: "חובה לזעזע את המדינה. כל אחד מאיתנו חווה בין שבעה ל־12 מקרי התעללות לילד".
6 צפייה בגלריה
מחאת ההורים נגד שלי שנייקר בנתניה
מחאת ההורים נגד שלי שנייקר בנתניה
מחאת ההורים נגד שלי שנייקר בנתניה
(צילומים: פרטי, רענן בן צור)

סרטוני ההתעללות

כבר כמעט חודש שנתניה סוערת בעקבות סיפור ההתעללות לכאורה בילדי הפעוטון. בשבוע האחרון הוארך בפעם השניה מעצרה של הסייעת שלי שנייקר (22) מהגן השקוף של ורדית, בגין חשדות להתעללות נפשית ופיזית בחסרי ישע על ידי אחראי. הפגנות סוערות התקיימו בשכונה בה מתגוררים הוריה של החשודה בקרית השרון בנתניה וכך גם בבית המשפט בדיונים על הארכות המעצר. המשטרה מצידה מקיימת חקירה מאומצת שהחלה כבר ב־26.6 וכוללת כמות נכבדה של חומרים מצולמים הנפרסים על 40 יום. בפרוטוקול של הדיון הראשון להארכת המעצר, אמר בא כוחה של המשטרה, ראש מחלק משפחה רס"ב יוסי מויאל שנכח בדיון: ”אני רק 23 שנים במשטרת ישראל, טיפלתי במספר ארועים קשים, בתיק כזה לא נתקלתי".

קראו גם:

6 צפייה בגלריה
שלי שנייקר מהגן השקוף של ורדית בנתניה
שלי שנייקר מהגן השקוף של ורדית בנתניה
שלי שנייקר מהגן השקוף של ורדית בנתניה
(צילומים: פרטי, רענן בן צור)

החקירה מתנהלת בתחנת משטרת נתניה, במחלק משפחה בניהולו של רפ"ק אריק רזניק, קצין החקירות והמודיעין של התחנה ובמסגרתה נקראו הורי 12 ילדי הגן להגיע לתחנה, לצפות בחומרים ולזהות את ילדיהם. על פי פרוטוקול הארכת המעצר, מדובר בחשודה ללא עבר פלילי שיש לה תעודת הסמכה ממשרד החינוך.

שינוי בהתנהגות

ראשיתו של הסיפור בחשד של זוג הורים כי חל שינוי בהתנהגות בתם המתחנכת בגן, כך על פי רפ"ק רזניק: "הללו החליטו לשים מכשיר הקלטה (אודיו) בחפץ שנמצא עם הילדה בגן שזו אמנם האזנת סתר, אבל בגלל ריבוי המקרים בגנים, המחוקק לאחרונה אפשר שזה יגיע למשטרה. כששמענו את ההקלטה הבינו שיש שם התנהגות לא הולמת של הסייעת שכוללת קללות, גידופים וצורת פניה לא הולמת כלפי הילדה ועם זה היא באה לבעלת הגן. זו זימנה את הסייעת לשימוע כדי לאפשר לה להשמיע את דבריה. היא הודתה שזו היא, ופוטרה במקום".

6 צפייה בגלריה
מחאת ההורים. "לא נוותר עד שכל האחראים ייענשו"
מחאת ההורים. "לא נוותר עד שכל האחראים ייענשו"
מחאת ההורים. "לא נוותר עד שכל האחראים ייענשו"
(צילום: פרטי)

לדברי רפ"ק רזניק, בהמשך פנתה בעלת הגן למפקחת משרד החינוך וביקשה אותה לצפות במצלמות: "על פי חוק, רק מפקחת משרד החינוך יכולה לעשות זאת ואכן עשתה", הסביר רפ"ק רזניק, היא צפתה בהתנהגות אלימה ולאחר מכן בעלת הגן יחד עם המפקחת הגישו תלונה במשטרה".
רפ"ק רזניק הבהיר כי הדי. וי. אר. שמסרה הגננת הצריך עבודה מאומצת של שני חוקרים: ”הורדנו אותם מכל משימה אחרת, כדי שיצפו בחומרים וזה הותיר אותנו עם עשרות מקרים של הושבה ברוטלית של ילד בכיסא האוכל, מקרה בו סידרה לילד קוקו כשהיא מחזיקה בו בחוזקה או במקרה - שניים גם סוטרת שלא יזוז. יש ילד שעומד, והיא מזיזה אותו עם הרגל והוא נופל. אירועים של להעיר משנת צהריים, כשהיא מרימה להם את הזרוע מתוך שינה ומשליכה על השטיח כדי שתוכל לקפל את המזרנים. הזמנו את ההורים כדי להקרין להם סרטונים שיאשרו שאלו ילדיהם ואז הם נכנסו תחת התלונה שכבר הוגשה. כיום אנחנו בזוג הורים השמיני מתוך 12. יש ילד – שניים שלא נפגעו".

6 צפייה בגלריה
רפ"ק רזניק
רפ"ק רזניק
רפ"ק רזניק
(צילום: דוברות המשטרה)

הסיבה לזוועות

הסייעת נעצרה ב־21.7 לחקירה ראשונית. למחרת בית משפט השלום בפתח תקוה האריך את מעצרה והשבוע הוא הוארך עד ליום חמישי הקרוב.
היא סיפקה הסבר כלשהו?
רזניק: "היא זיהתה את עצמה, מלמלה משהו בסגנון שהיא מתחרטת אבל אין הסבר ממשי".
איך הגיבו ההורים לסרטונים?
"הם היו בלחץ כי לא ידעו באיזה רמה הילד נפגע. הרוב באו עם דמעות בעיניים, ממש מרוסקים".

6 צפייה בגלריה
מחאת ההורים. "לא נוותר עד שכל האחראים ייענשו"
מחאת ההורים. "לא נוותר עד שכל האחראים ייענשו"
מחאת ההורים. "לא נוותר עד שכל האחראים ייענשו"
(צילום: פרטי)

לחקירה יש פרקליטה מלווה מאז ראשיתה: ”בסוף כל יום היא מקבלת את התוצרים שהפקנו. לקראת סיום הערכת מעצר נתכנס ונחליט. אני מעריך שזה הולך לקראת כתב אישום", אמר רזניק.
לדבריו, גם לחוקרים המנוסים לא היה קל לצפות בחומרי החקירה: ”כהורים זה לא פשוט לצפות בסרטונים אבל הצוות מאוד מנוסה. ערכנו להם גם שיחות מקדימות לפני שהקרנו להם. חלק בכו בשקט. חלק לא דיברו בכלל".
הפרשה הזו אינה פשוטה למשטרת נתניה בעוד היבט. ההפגנות הסוערות מול בניין המגורים של הורי החשודה מאלץ את המשטרה להקצות לשם כוחות משטרתיים שנחוצים בגזרות אחרות: ”מי שסובל זה השכנים שלא קשורים לאירוע. להבנתי ההורים של החשודה כעת עזבו את הבניין".

"אנחנו שבורים"

בפרוטוקול הארכת המעצר השני, נחשף כי עובדת נוספת נשלחה למעצר בית לארבעה ימים אבל החשדות נגדה הוגדרו כאגריסיביות ולא כאלימות, ולטענת ההורים מדובר ב"מכבסת מילים".

6 צפייה בגלריה
סרטונים קשים לצפייה
סרטונים קשים לצפייה
סרטונים קשים לצפייה
(צילום: פרטי)

"הילדה שלנו בת השנה וחצי נפגעה בשבעה מקרי אלימות שונים משלי, ועוד אחד מטעם הסייעת השניה", מספרת השבוע אחת האמהות. אחד ההורים הקליט את הנעשה בגן. בהאזנה להקלטות הם שמעו אלימות מילולית מאוד קשה כלפי הילדים ('זונה, כוס אמא שלך, מפגר, מטומטמת, תמותי'). בהתחלה היתה חקירה סמויה ולא הבנו מה קורה. כשהסיפור החל לצאת החוצה, הגננת סיפרה להורים וזה צרם לנו שהיא הקטינה את האירוע ואז קיבלנו דיווח ששלי נעצרה ונלקחה לחקירה. בשלב הזה אנחנו ההורים הכרנו את הסיפור אבל לא ידענו מה סדר הגודל. בדיון הראשון, החוקר הציג שלוש דוגמאות קשות שבמקרה אחד היא ריססה חומר ניקוי לכיוון אחד הילדים בזמן שניקתה את מגש האוכל שלו, במקרה שני נראה ילד שמעיפים מהמיטה בזמן השינה כמו שק תפוחי אדמה לרצפה, וילד נוסף שהיא עשתה לו קוקו וסטרה לו. לאחר מכן, התחילו לזמן הורים לצפות בסרטונים ורק במעמד הצפייה כשמכינים אותך אתה מבין את גודל הזוועות. לקחנו כדורי הרגעה כדי לצלוח את זה. מדובר בעשרות מקרים של אלימות קשה מאוד. יש שם ילדים שביום אחד חוו שלושה ארועי אלימות רעים".
לדברי האם, הם לא מתכוונים לוותר וכל מי שהיה אחראי, ייענש: "כל ההורים שבורים. יצאנו מהדיון ויש אמא שפינו אותה באמבולנס בדיון הראשון. כולנו נמצאים בתהליכי ליווי וטיפול, מטעם העירייה. כרמל מעודה הואשמה ב־18 מקרים, כאן יש 67 בחודש, אנחנו מכנים את זה כרמל מעודה על סטרואידים ואנחנו רוצים עונש מירבי, שנוכל להסתכל לה בעיניים ביום שתקבל את גזר הדין". (הגננת כרמל מעודה נידונה ב־2021. ל-9.5 שנות מאסר על התעללות ותקיפת פעוטות. מ.ג).
יש משבר אמון שמקשה עליכם לרשום לגן אחר כיום?
"אני מוצאת את עצמי ברחוב מזילה דמעה, כל המשפחה המורחבת שלי סוערת בגלל זה. מי שיכול נעזר במשפחה ויש כאלה שהחליטו לצאת לחל"ת כי אין להם ברירה, או פשוט לעזוב את העבודה. יש מעגל שלם של אנשים שנפגעים מזה בכל כך הרבה פרמטרים".
על ההלם שהאלימות לכאורה נחשפה בגן הזה היא אומרת: "מדובר בגן ששמו לפניו. הסייעת שלי שנייקר היתה חלומו של כל הורה, על פניו. היא היתה מתקשרת במהלך היום, שולחת סרטונים של הילדים. ידענו שכולם יהיו בשוק".
תגובת בא כוחה של שנייקר, עו"ד אריאל שמול: "מרשתי נחקרה ומסרה גרסתה באופן מפורט לחשדות המיוחסים לה ומשתפת פעולה באופן מלא וגלוי, דוחה היא כל ניסיון לייחס לה התנהגות פסולה כלפי קטינים חסרי ישע, סבורה כי בסופה של חקירה תוך בחינה מדוקדקת של הסרטונים שיש בידי היחידה החוקרת יתברר כי לא דבק רבב פלילי בהתנהלותה וכי מדובר בחשדות חסרי שחר. למען הסר כל ספק, אין מדובר בקטינים שנפגעו פיזית או נגרם להם נזק חלילה, יובהר כי אף לא נטען כן".