שוק נתניה הוא הלב הפועם של העיר, אלא שבמהלך השנים המתחם דהה מעט, התיישן. בעיריית נתניה שואפים שהמתחם יתחרה בשווקים תוססים אחרים ברחבי הארץ, כמו מחנה יהודה ושוק הכרמל.
4 צפייה בגלריה
חצר השוק
חצר השוק
חצר השוק
(צילום יח"צ: בן ברק)

כבר היום, בזכות השדרוגים והשיפוצים שבוצעו, השוק הוא מוקד קולינרי רציני שמושך אליו לא מעט מבלים, בזכות הריחות, המסעדות והמטעמים האותנטיים, שמוגשים לצד קירות מעוטרים בגרפיטי. והמתחם צפוי להשתדרג עוד בעתיד. מי שהצטרף לאחרונה לרנסנס שעובר האזור הוא "חצר השוק", מתחם בילויים ומסעדות שיפעל עד השעות הקטנות של הלילה ואמור למשוך אליו בליינים מהעיר ומחוצה לה, בזכות פוד טראקס, ברים והופעות.

למשוך תיירים


המתחם ממוקם בלב השוק, במקום בו שכן בעבר "שוק העופות" של נתניה והכניסה אליו היא מרחוב זנגוויל. מדובר באזור מרווח שבו דוכני מזון מגוונים, ברים, אזורי ישיבה ועמידה ובמה להופעות.
הקמת "חצר השוק" היא במסגרת תוכנית חומש לשדרוג תשתיות והתחדשות עירונית במרכז העיר הוותיק, ובין השאר גם בשוק העירוני.
"מדובר בשיתוף פעולה בין עיריית נתניה ובין מותג 'חצר השוק', כחלק מהפרויקט הכולל לחידוש השוק", מסבירה עלוית פרוינד ראש מנהלת מרכז העיר. לדבריה, משרד התיירות היה שותף לחזון וסייע בהקמת קירוי והצללות, בניית דוכנים, חידוש תשתיות ריצוף ותאורה בין הדוכנים והקמת מתחם להופעות אומנים, מתוך אמונה שהמתחם יהווה מוקד משיכה לתושבי הארץ ותושבי חוץ.
כדי להוביל את הפרויקט גייסה העירייה את המותג "חצר השוק", שקיים גם ברעננה וכפר סבא, אשר ביחד עם חברת הנדל"ן "קבוצת דוד אזולאי" ומשרדי התיירות והתחבורה שיפצו וחידשו את האזור.



מה יהיה בחצר בשוק?


מתחם הקופסא:
שני ברים: בר קוקטיילים ומשקאות ובר קפה וקינוחים.
מתחם הטריבונה:
ארבעה פוד טראקס. במתחם הדרומי חלבי ובצפוני בשרי.
מסעדות ותיקות:
צ'צ'ו: מסעדה טריפוליטאית המגישה אוכל שבושל על פתיליות, הבוריקה של הרצל, פינוקי האוכל של כרמל המגישה תבשילים טריפוליטאים בסגנון ביתי והשמן והרזה, מסעדת בשרים בסגנון מרוקאי.

4 צפייה בגלריה
חצר השוק
חצר השוק
חצר השוק
(צילום יח"צ: בן ברק)

במקביל למתחם הבילויים החדש, באזור צפויה גם התחדשות עירונית, על ידי קבוצת איציק תשובה, שעתידה לבנות באזור רצף של שלושה מגדלים עם שתי קומות מסחר וחניון תת קרקעי שיחבר בין כל החנויות. פרויקט נוסף שמתוכנן באזור הוא פינוי-בינוי.
"השוק העירוני בנתניה הוא מתחם אסטרטגי ומוקד משיכה משמעותי", מסבירה פרוינד. "השילוב בין המותג 'חצר השוק', חברת היזמות והנדל"ן 'קבוצת דוד אזולאי' והעירייה, הכניס חיים חדשים לאזור השוק שזכה למתיחת פנים הכוללת שיפוץ תשתיות, בניית במה, העמדת תאורה, שיפוץ הגגות והכנסת משאיות מזון וברים חדשים, שיפעלו במקביל למקומות שפועלים בשוק מזה שנים רבות".
במה השינוי מתבטא?
"בחצר השוק בנתניה יש כרגע שני מפלסים שעברו שיפוץ ושדרוג. בחלק העליון נמצאים הפוד טראקס והמפלס התחתון – אזור הקופסא, שנמצא בימים אלו ממש בהרצה, כולל כרגע שני ברים פעילים שנפתחו בשבוע שעבר - בר קפה ומאפה ובר שתיה חריפה – שניהם תחת השם 'הקופסא'. בעתיד יפעלו שני ברים נוספים. אנחנו רוצים שהשוק יפעל בשעות הערב עם ברים חדשים, אבל גם שיפעלו בו העסקים הוותיקים כמו למשל המעדניה של תומר אטלן שהוא דור שלישי בעיר".



מוזיקה וקוקטיילים


העירייה שואפת להפוך את האזור למתחם בילוי שוקק, אלא שבשבתות הוא יישאר סגור.
"מבחינת העירייה אין בעיה לפתוח בשישי ולכן חשוב להבהיר שזה לא אנחנו שביקשנו מהזכיינים לא לפתוח בשבת, זו החלטה שלהם, של בעלי ברים", מסבירה פרוינד. "הברים כרגע יהיו פתוחים עד כניסת השבת ביום שישי ולמחרת מצאת השבת, וכנ''ל גם בחגים. גם הברים שייפתחו ויהיו מרשתות מוכרות יפעלו באופן דומה".

קראו גם:

שבועיים אחרי השקת המתחם, זוכה האזור לעדנה מחודשת. בליינים מקומיים נהנים בשעות הערב מאווירה טובה, מוזיקה איכותית, אוכל מצוין וקוקטיילים מגוונים. ''כבר עכשיו, כשהמקום עדיין בהרצה, ובלי פרסום או יחסי ציבור, הוא מלא באנשים", אומרת פרוינד. "מה שאומר ששני המפלסים מלאים ב-400 איש והמבלים נהנים לא רק מהשיפוץ שעבר המקום, אלא גם מחנייה קרובה במגרשים שסובבים את השוק וריקים בלילה ומחוויה אותנטית של מקום שמשלב ישן וחדש, אווירה וגם גרפיטי ותחושה של חו''ל, קרוב לבית. זה קורה בעיקר בימי חמישי בלילה ושישי בבוקר שהם הימים החזקים של המקום. כבר עכשיו יש עליה בפניות של זכיינים שמתעניינים במקום, במיוחד נוכח העובדה שבעתיד יהיו בחצר השוק גם אירועים, מופעים ואירועי תרבות".
מה השלב הבא?
"עד כה הושקעו במתחם כ-7 מיליון שקל בשיתוף משרד השיכון ומשרד התיירות. זו רק ההתחלה. בשלב ב' של התוכנית, שאמור להתחיל בשנה הבאה, יוקצו תקציבים נוספים לטובת פיתוח תשתיות ותחבורה ציבורית לאזור, יש כוונה לתכנן דוכנים חדשים, להוסיף הצללה וקירוי, לחדש את החזיתות ולבצע מתיחת פנים של כל החזות והחזית של השוק, כולל של הדוכנים והתשתיות, להוסיף ריהוט רחוב, עצים ותאורה, מתוך כוונה לאפשר למקומות בילוי נוספים להגיע ולהתמקם בשוק, כך שיפעלו במקום שתי שדרות בילוי".

4 צפייה בגלריה
חצר השוק
חצר השוק
חצר השוק
(צילום יח"צ: בן ברק)

להעלות מורל


גיא יצחקי הוא הבעלים של "חצר השוק". המותג נוסד לפני עשור כחברת התחדשות עירונית שמשקמת שטחי שוק עירוניים שהוזנחו והופכת אותם למרכזי בילוי. לדבריו, העבודה במקביל למגפת הקורונה ולאחר מכן למלחמה לא הייתה פשוטה. "לפתוח מתחם כזה במצב של היום זה מאתגר כי אין אווירת בילוי", הוא מסביר. "כיזמים היה לנו שברון לב לאור המצב. כי גם לנו קשה כמו לכל המדינה. אבל הבנתי שדווקא נוכח המצב הקשה יש לנו שליחות לשמור על המורל בעורף. ולכן פתחנו את המתחם בכמה חלקים. לא בבת אחת ובאופן פחות צעקני. אנחנו שמחים על כך כי גילינו מהר מאוד שחצר השוק יצרה מגנט גדול מאוד שמושך אנשים לבוא ולבלות. גם בגלל שזה מתחם קהילתי קרוב לבית, אבל גם בגלל שזה מתחם בילוי עירוני ויצירתי. כנראה שהקונספט הזה מתאים לשוק הנתנייתי".
אילו דגשים היו לכם בתכנון?
"היה לנו חשוב לשמור על הקיים ולחזק אותו, להעיר אותו. להוסיף צמחיה, לשמר את הגג וגם את הגרפיטי, תוך עמידה באתגרים מורכבים כמו למשל להכניס ארבעה פוד-טראקס למתחם".

4 צפייה בגלריה
חצר השוק
חצר השוק
חצר השוק
(צילום יח"צ: בן ברק)

למה לא לפתוח בשבת?
"כי גם לי מגיע יום אחד לנוח בשבוע וזה משהו שאני עושה מאז שהתחלתי עם המותג הזה, לנוח בשבת. בנוסף, החצרות בתוך שכונות מגורים ומבחינתי זה עניין של לכבד את עצמך ואת הסביבה, לא לעבוד ביום שישי בערב ויש לנו חיבוק גדול מהשכנים גם בגלל זה. מה גם שהכשרות עוזרת לנו להגיע למיינסטרים. לכולם. מסורתיים, חילוניים. כולם מקבלים חוויה".
יצחקי מספר כי על נושא ההסעדה במתחם אמונות דמויות נתנייתיות מוכרות מחיי הלילה: השותפים בן ברק לשעבר מבעלי הגונס ואיתי קליין מבעלי הולי בייגל. "הם האחראים לתפעול הפוד טראקס", הוא מסביר. "האוכל במקום יכלול מעבר למנות בשריות שמוגשות כבר עכשיו באזור הצפוני של המתחם, גם פסטות, פיצות ודגים. יהיו פה מבחר מנות כי בנוסף לקיים יהיה במקום גם פופ אפ מתחלף, פעם מעשנה ופעם אסייתי וספיישלים שיוגשו לצד תפריט יין. יהיה גם בר יין עם שיתופי פעולה עם יקבים ישראליים ובמאי כבר יוכנסו ירידים של אופנה וסטייל, הופעות על הבמות ועוד".
מתי המתחם יפעל באופן מלא?
"החצר תפתח במלואה בחודש הבא. למרות שבפברואר עדיין חורף וצפויים גשמים. לדעתי זה לא ירתיע את הקהל".