מוטי צולשן, תושב נתניה, החליט לעזוב את משפחתו ועבודתו למשך שמונה ימים, ולטוס לאוקראינה בכדי לעזור לתושבים המותקפים במזון ובסיוע רפואי.
1 צפייה בגלריה
צולשן (בכתום) באוקראינה. "דאגנו לאוכל"
צולשן (בכתום) באוקראינה. "דאגנו לאוכל"
צולשן (בכתום) באוקראינה. "דאגנו לאוכל"
(פרטי)
עבור צולשן, חובש בהכשרתו, אוקראינה הייתה בית במשך שמונה שנים, אז היה שליח בקהילה היהודית באודסה. לפני 15 שנה שב ארצה.
צולשן בן 48, נשוי ללאה מורה בבית הספר, אב לשישה ילדים וסבא לנכד. הוא עזב את משפחתו ואת עבודתו כמנהל בחברת אחזקת נכסים ונסע למשך שמונה ימים, יחד עם משלחת איחוד הצלה בה הוא כונן. ''ברגע ששמעתי על מה שקרה באוקראינה, הרגשתי שאני לא מתפקד", מספר צולשן.
קראו עוד>>>
"כל הזמן בדקתי מה קורה עם האנשים שם בקהילה, איך הם מסתדרים, מה חסר להם, מה הם עושים, מה התוכניות. הבנתי מהם שהמצב שם לא טוב, כי המשפחות התפצלו, ממש התחלקו. הנשים והילדים עברו למולדובה והגברים והיתומים שלא יכלו לעבור איתם כי לחלק לא היה ניירות, עברו לגבול רומניה, הבנתי שיש בעיה והם צריכים עזרה".
צולשן, שהיה אחראי על בתי יתומים באודסה כחלק מהקהילה הגדולה של הרב בקשט, הכיר חלק מהאנשים והרגיש מחובר אליהם. ''כשהייתי שם בשליחות הייתי אחראי על בית היתומים ולימדתי עברית ויהדות''. הוא מספר, ''נסעתי לשם עם אשתי והילדים שהיו קטנים.
"חזרנו לפני כמעט 15 שנה אבל לא ניתק הקשר, והמשכנו לנסוע בחגים לבקר וגם באו אלינו אורחים לישראל. בגלל שאני מדבר רוסית, מכיר את האזור וגם כונן חובש באיחוד ההצלה, ביקשתי מהם להצטרף למשלחת שיוצאת להביא לפליטים ציוד ותרופות. הם הסכימו והצטרפתי לקבוצה שנסעה למולדובה כי אין טיסות לאודסה וזה הגבול הכי קרוב".
מה עשית שם?
"התיישבתי במלון בקישינב, אליו התנקזו הרבה מהפליטים מאודסה, קיבלתי אותם, דאגנו להם לאוכל, סידורים, הבאנו אפילו את הקונסול הישראלי במולדובה שיעזור להם עם המסמכים ועזר לקצר את הפרוצדורה. לקחתי על עצמי את המשימה לארגן אוכל כשר דרך מסעדה במקום שגם עזרה לנו, ולחלק אותו בצורה יפה ונעימה לפליטים. היה כל כך קר שממש הייתי צריך ללבוש שכבות כי החימום במלון לא היה מספיק".
מה היה לך הכי קשה?
"היה לי קשה לשמוע מה הם עוברים. אנשים הגיעו רעבים כי לא אכלו כמה ימים בגלל שהם נתקעו בגבול. חלקם גם סיפרו שהם נאלצו לעבור שבעה קילומטר ביער בבוץ, בקור מקפיא ובפחד מחשש שהצבא או המשטרה האוקראינית ימצאו אותם ויגייסו אותם.
"חזרתי לפני פורים אבל הלב שלי והדאגה שלי עם הפליטים. אמרתי לאשתי שאם המצב שם ימשיך ככה עד פסח, אנחנו ניסע שוב, שנינו".
לעדכונים: חדשות נתניה