הרפורמה בתחבורה הציבורית בנתניה במסגרתה בוטלו קווים, נוספו קווים חדשים ושונו מסלולי קווים קיימים, לא פגעה רק בתלמידים שמתקשים כעת להגיע לבתי הספר, אלא גם באוכלוסיית הקשישים ובעלי המוגבלויות המשתמשים בקווי האוטובוס באופן יומיומי. קשישים מהעיר מספרים על נסיעות שהפכו ארוכות ומסורבלות יותר. בנוסף, בשל חוסר נגישות לאמצעי טכנולוגיה, קשישים רבים מהעיר לא מודעים לשינויים שבוצעו בקווים.
1 צפייה בגלריה
"תנו להזדקן בכבוד". מחאת הגיל השלישי באוטובוס
"תנו להזדקן בכבוד". מחאת הגיל השלישי באוטובוס
"תנו להזדקן בכבוד". מחאת הגיל השלישי
(צילום: פרטי)

פגיעה בעצמאות

"פנו אלי קשישים רבים בעקבות הרפורמה", מספרת הפעילה החברתית אוסי רואה. "הם סיפרו לי בכאב רב על הסבל שהם חווים בעקבות השינויים בקווי התחבורה הציבורית שמונעים מהם עצמאות וניידות. הם סיפרו לי שהם לא יכולים לצאת מהבית כי ביטול הקווים שינה להם את החיים".
ביום שלישי שעבר קיימו מספר קשישים מנתניה מחאה נגד הרפורמה.
"הקשישים מבקשים: 'אל תתעלמו מאיתנו'. תקשיבו גם לנו", מסבירה רואה. "הם מבקשים שיחזירו את הקווים שהם היו רגילים אליהם וגם את מוניות שי-לי שהפסקת השירות שלהן בעיר פגעה מאוד בניידות של קשישים רבים. עכשיו רוב הקשישים בעצם מנותקים לחלוטין והיציאה מהבית עבורם לבדיקות, קניות או ביקור אצל המשפחה הפכו מסובכות. זה מצב שהכניס חלק מהם ממש לדיכאון. מישהו צריך לבוא ולהגיד: 'עשינו טעות', ולתקן את העוול הזה שעושים לקשישים שמרגישים אבודים ושאין להם מענה. במקום שהרפורמה הזו תשדרג לקשישים את החיים היא בעצם מונעת מהם לצאת מהבית".

יוסי תאייר, תושב רחוב הרימון

הטענות המרכזיות של הקשישים:
1. בשל חוסר נגישות טכנולוגית, לא עודכנו על חלק מהשינויים
2. זמן ההמתנה לאוטובוסים התארך
3. בעיר יש יותר קווים "מאספים" והנסיעות התארכו משמעותית
4. הפסקת פעילות מוניות "שי-לי" לקחה מאתנו אמצעי תחבורה חשוב
5. בחלק מהקווים יש בעיות נגישות

בלי וואטסאפ

''אני חיה על ביטוח לאומי, וקשה לי ללכת", מספרת קשישה הסובלת מהשינויים בקווי האוטובוס. ''פעם היה לי אוטובוס זמין ברחוב הרימון ועכשיו אין. אני צריכה ללכת ברגל. בשביל ללכת לבית מרקחת אני צריכה לקחת שני קווים ולחכות ביניהם חצי שעה. זה קשה ככה. לקחת מונית ספיישל זה יקר לי, אז אני מחכה שאחד הילדים שלי יביא לי תרופות".
רואה מספרת שאחת הבעיות של הקשישים והאוכלוסיות החלשות, היא העובדה שלרובם אין ווטסאפ או אפליקציות. "אלו אנשים מבוגרים. הם לא מבינים את הטכנולוגיה החדשה, איך להיכנס, מה לחפש. הם צריכים נציג, מישהו לדבר איתו. קשה להם עם השינויים האלו. קשה להם בגיל הזה לשנות הרגלים. בנוסף, זמני ההמתנה בין הקווים, במיוחד בימים חמים וגם בחורף שעוד מעט יגיע, קשים לאוכלוסייה המבוגרת שבשבילה השימוש בתחבורה הציבורית היא כמעט הדרך היחידה להתנייד".
איפה את רואה את הבעיה בשכונה שלך?
''אני גרה בשכונת עין התכלת ובעבר היו מספר קוים בהם יכלו להשתמש בשביל לצאת מהשכונה. כיום הקווים בוטלו או פוצלו. היה את קו מספר 6 שהגיע מתחנה מרכזית אל תוך השכונה, קו 6 א' היה עולה להוסטל מהשכונה וקו 5 א' שהגיע אל תחנת הרכבת. כיום שינו את זה. הכניסו את הקווים 60, 25, 63 שהם קווים מאספים ולכן יותר ארוכים, יותר מפוצלים ליותר תחנות ובנוסף יש זמן המתנה ארוך בין כל קו וקו כי הורידו את התדירות של הקווים''.
בעיות נוספות בהן נתקלים קשישי העיר, לדבריהם, הן חוסר הבנה של חלק מהנהגים את הצרכים של האוכלוסייה המבוגרת. קשישים איתם שוחחנו חשפנו מצוקה לפיה דווקא הם שמשתמשים במקל הליכה או צריכים מדרגה או עזרה בעליה לאוטובוס, נתקלים לאחרונה בנהגים שממהרים ולעיתים עוצרים רחוק מהמדרכה.

רחל כרמי, תושבת עין התכלת
(צילום: פרטי)

"עבורנו, השדרוג של הקווים, הוא הרעת המצב שגם ככה היה לא משהו עם הוצאת מוניות שי-לי מהשירות,, מספר אחד התושבים. "הנהגים באוטובוסים לא ממש מבינים את החשיבות של הנגשת הנסיעה לקשישים ורק השבוע קרה לי מקרה לא נעים שנהג סרב להוריד לי את המדרגה, למרות שהייתי עם עגלת קניות. יפה שעשו פה רפורמה אחרי שלא שינו פה קווים הרבה שנים. אבל עכשיו הם לא טורחים להשקיע בהנגשה של האוטובוסים וגם לא בהעברת המידע לקשישים. אפילו החוברות עם כתב קטן ולא קריא בלי משקפיים".
קראו גם:
''נסעתי במשך שבוע בכמה וכמה קווים והמצב הוא סיוט'', מספר אהרון אורגד חבר האופוזיציה שתומך במאבקם של הקשישים להשבת הקווים שבוטלו. "הרפורמה בתחבורה הציבורית כושלת בגלל שיצאו לרפורמה המונית בבת אחת, ללא שיתוף ציבורי נאות עם הצרכנים הכבדים של התחבורה הציבורית כלומר, מבוגרים ובני נוער. ולכן התוצאה הייתה ביטול קווים קצרים ויעילים והמצאת קווים ארוכים ומתישים כשעל הדרך הרסו את התחנה המרכזית בנתניה והפכו את תחנת רכבת ספיר לתחנה המרכזית החדשה, ללא צורך. זה מה שיצר את הכאוס הגדול בתולדות העיר. העובדה שהחלטת מועצת העיר להשיב את המצב לקדמותו אינה מיושמת היא שערורייה בפני עצמה".

תגובות

מאקסטרה תחבורה ציבורית נמסר: "הרכנת אוטובוסים ופתיחת רמפה מבוצעת באופן תדיר ושוטף ואם ישנה טענה נקודתית, נבקש את הפרטים כדי לטפל במקרה. בהתאם למדיניות משרד התחבורה חל שינוי בתפקיד הנהג וכיום הוא ממוקד בנהיגה ופחות בגבייה או מגע עם הנוסעים ואת פונקציית המידע ממלאות אפליקציות המידע או מוקדי השירות *6747 ו-*8787. באשר למרכז העיר, אקסטרה פועלת בהתאם למסלולי הקווים, שתוכננו על ידי משרד התחבורה והרשות לתחבורה ציבורית, בשיתוף עיריית נתניה. הטענות בנושא מוכרות אולם כמפעילי תחבורה ציבורית אין בסמכותנו לבצע שינוי ברשת קווי האוטובוס".
ממשרד התחבורה נמסר: "שידרג את מערך התחבורה הציבורית בנתניה, לראשונה מזה 50 שנה. בחודש אוגוסט האחרון הושק מערך קווי האוטובוסים בעיר בשיתוף העירייה, הכולל קווים חדשים ותדירים, ב-180 אוטובוסים חדשים מהם 60 חשמליים.
"בשלושת השבועות הראשונים לפעימה היו דיילים פרוסים בתחנות משמעותיות ברחבי העיר וחולקו עלוני מידע עם כל המידע. הקווים פורסמו גם בתקשורת המקומית ונעשו עשרות מפגשי ציבור, תוך דגש על מועדוני גיל הזהב. המפות של הקווים מודבקות בתחנות האוטובוס והמידע המלא מפורסם גם באתר האינטרנט של אקסטרה ובמוקדי המידע הטלפוניים של אקסטרה *6747 והרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה *8787.
"יודגש כי כל שינוי מחייב תקופת הטמעה והסתגלות, הן לציבור הנהגים והן לציבור הנוסעות והנוסעים, קל וחומר כאשר מדובר באוכלוסייה מבוגרת. המערך החדש בנתניה נבחן בצורה מדוקדקת, ואף בוצעו בו שינויים בשבוע שעבר, בתיאום עם העירייה. בין היתר, הוחלט לתגבר באופן משמעותי, את התחבורה הציבורית למוסדות החינוך בנתניה, ולהרחיב את השירות ברחבי העיר.
"משרד התחבורה ימשיך לבחון את מערך התחבורה הציבורית בנתניה, ולהתאימה לצרכי התושבות והתושבים, תוך יישום תיקונים ודיוקים הנדרשים בתכנון, לצד בקרה ופיקוח על עמידת המפעיל בתנאי ההפעלה".