היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים והמינהל לתפקידים מיוחדים וממונה על העמדת מידע לציבור במשרד הפנים פרסמו דוח הסוקר את יישום חוק חופש המידע בשלטון המקומי בשנת 2022. הדוח מתבסס על דיווחים של כ-81% מהרשויות המקומיות אשר הגישו דיווח ממונה על חופש המידע.
2 צפייה בגלריה
עיריית נתניה בין המובילות בדחיית בקשות למידע
עיריית נתניה בין המובילות בדחיית בקשות למידע
עיריית נתניה בין המובילות בדחיית בקשות למידע
(צילום: נמרוד גליקמן)

לפי הדוח, בשנת 2022, בניגוד לשנה הקודמת לה, נרשם גידול משמעותי במספר הבקשות לשלטון המקומי, כ-24%. בשנת 2022 הוגשו לרשויות המקומיות 8,847 בקשות למידע, לעומת 7,139 בשנת 2021.
עו"ד שלומי בילבסקי, ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, משרד המשפטים: "העלייה המרשימה במספר הבקשות למידע שהוגשו לרשויות המקומיות מעידה על מודעות הולכת וגדלה לזכות למידע ועל דרישה גוברת לשקיפות בשלטון המקומי. על רקע זה, העובדה שרשויות מקומיות ובתוכן עיריות בישראל אינן מפרסמות דיווח על הנעשה בתחום זה כנדרש בחוק ומונעות מהציבור לבצע פיקוח ובקרה – היא בלתי מתקבלת על הדעת".

2 צפייה בגלריה
עלייה במספר הבקשות למידע מעיריית נתניה
עלייה במספר הבקשות למידע מעיריית נתניה
עלייה במספר הבקשות למידע מעיריית נתניה
(המחשה: Canva)

איך יישמה עיריית נתניה את חוק יישום חופש המידע בשנת 2022?


לפי הדוח, 247 בקשות הוגשו לעיריית נתניה לקבלת מידע ציבורי ב-2022, לעומת 211 בקשות ב-2021. 29.1% מהבקשות לקבלת מידע נדחו על ידי הרשות כשהעילה השכיחה ביותר לדחייתה היא שהמידע אינו מצוי בידי הרשות (93.1%). רק ב-47.4% מהבקשות שהתקבלו ב-2022 הרשות מסרה את כל המידע, לעומת 51.7% בשנת 2021. בכך נכנסה נתניה לרשימת הרשויות שדחו את כמות הבקשות הגדולה ביותר ב-2022, בהן עיריית חיפה (48.6%), עיריית הרצליה (18.5%) ועיריית רמת גן (15.7%).

קראו גם:

עוד צוין בדוח כי ב-54.5% מהבקשות שהוגשו לעיריית נתניה ב-2022 זמן הטיפול של הרשות היה עד 14 יום, לעומת 59.6% בשנת 2021. זמן הטיפול ב-23.8% מהבקשות שהוגשו ב-2022 היה 30-15 יום, לעומת 18.7% בשנת 2021. ב-11.1% מהבקשות שהוגשו לעיריית נתניה טופלו תוך 60-31 יום, לעומת 9.4% ב-2021. 10.1% מהבקשות טופלו תוך 120-61 יום, לעומת 10.5% ב-2021. 0.5% מהבקשות טופלו בזמן שעלה על 120 יום, לעומת 1.8% בשנת 2021.
ב-13.4% מהבקשות שהוגשו לעיריית נתניה הטיפול הופסק בשל אי תשלום, לעומת 7.1% בשנת 2021. ב-6.5% מהבקשות ב-2022 הטיפול הופסק מטעמים הקשורים לפונה, לעומת 1.4% בשנת 2021. ב-3.6% מהבקשות שהוגשו ב-2022 הטיפול טרם הסתיים, לעומת 10.4% בשנת 2021.
בשנת 2022 הוגשו שתי עתירות נגד עיריית נתניה בגין בקשות שהוגשו לרשות לקבלת מידע במסגרת חופש המידע.