מה חסר לכם בנתניה? זו הייתה השאלה שהפנינו לתושבי העיר במסגרת פרויקט מיוחד. התשובה השכיחה ביותר עסקה בנושא השבת. האם העיר מתחרדת או דווקא נעשית חילונית מדי? יצאנו לבדוק - מה חושבים נציגים בולטים משני המגזרים על עתידה של השבת בעיר, וגם - מה הסיכוי שהסטטוס קוו הנוכחי של נתניה ישתנה?
4 צפייה בגלריה
רחוב הרצל בנתניה. הוציא כיסא ים מברזל ותקף
רחוב הרצל בנתניה. הוציא כיסא ים מברזל ותקף
רחוב הרצל בנתניה. האם החנויות ייפתחו בשבת?
(צילום: יאיר שגיא)
"הסטטוס קוו השתנה במהלך השנים האחרונות", אומר ויקטור בר, פעיל בתנועת "נתניה של כולם", "אני גר בנתניה יותר מארבעים שנה, וראיתי סטטוס קוו אחר בעבר. אני ראיתי סטטוס קוו בו העיר הייתה תוססת וחיה בסופי שבוע. היו מגיעים אליה בליינים מכל הארץ.
אנשים מתל אביב היו מגיעים אל נתניה. העיר עכשיו היא פשוט חנוקה. כשאנשים מחפשים מה לעשות, אפילו ללכת למסעדה, יש נורא מעט מסעדות פתוחות בשבת, בעיקר באזור התעשייה. הן מפוצצות ברמה כזאת שאתה צריך להזמין מקום כמה ימים מראש, כי אין אפשרויות אחרות".
קראו גם:
זה מתבטא בעוד תחומים?
"הורים שרוצים לבלות עם הילדים שלהם בסופי שבוע, צריכים לנסוע עם הילדים שלהם לתל אביב, להרצליה, כי אין מה לעשות בשבת. יש לך כיכר אינטראקטיבית, שכל סוף השבוע היא פשוט שומר מסך אחד גדול. העיר נפגעת בכמה מובנים. קודם כל כשהעיר לא פועלת בשבת, עסקים מפסידים כסף. זה מאוד פוגע בעיר הזאת שמיתגו אותה כעיר תיירות. מה יש לתיירים לעשות בסופי שבוע? שבשבת בבוקר אין לו כמעט מקום לשתות קפה ולאכול בה ארוחת בוקר.
4 צפייה בגלריה
(ויקטור בר | צילום: שירות מיינט)
הבעיה היא גם לגבי בני נוער, כל הזמן מתלוננים על זה שבני נוער משועממים, מסתובבים ברחובות ועושים ונדליזם. פשוט אין להם איפה לבלות. זה ממש חבל. בני נוער מתארגנים, מזמינים הסעות בעצמם או שההורים מסיעים אותם לתל אביב, במקום שיהיו להם פתרונות קרובים. זה פשוט גרוע. בגלל שהעיר סגורה, זה מייצר כדור שלג שגורם לאוכלוסיה חילונית לעזוב, ומקצין את הפן הדתי של העיר. רואים את זה כשלא מזמן השחיתו שלטי חוצות של נשים. בנתניה של לפני 30 שנה, לא היה דבר כזה".
"מי שקובע את המדיניות בסופו של יום זו ראש העירייה. הציבור נתן לה את הרוב להוביל את המדינות שלה, ובמועצת העיר לצערי הרב, אני קול קורא במדבר, למרות שיש הרבה גופים שהיו יכולים להצטרף למאבק שלי", אומר חבר המועצה אפרים בולמש.
"בזמנו בכל המכרזים בטיילת למסעדות היה סעיף מיוחד שזה יהיה סגור בשבת, הסעיף הזה בוטל. פעם היו ישיבות ובתי כנסת עם מערכות כריזה ומוסיקה רועשת לקראת כניסת השבת, אני עם כניסתי לתפקיד הורדתי את זה.
4 צפייה בגלריה
המצוק בנתניה. איבד 100 דונם
המצוק בנתניה. איבד 100 דונם
חוף נתניה. אין מקום פתוח בשבת?
( יאיר שגיא)
מוזיאונים ומתנ"סים פתחו חלקם פעילות בשבת, זו התחלה, והדרך ארוכה. אני העליתי במועצת העיר, הצעה לפתיחת כל המתנ"סים וכל היכלי התרבות לפעילות בימי שישי ושבת. לצערי הרב, לא היה לי רוב בקואליציה. אני כרגע נמצא במגעים עם מרב מיכאלי, לצורך הכנסת הסעות בשבת.
בנוסף, בהחלט אני מתכונן להעלות עוד פעם על סדר היום את פתיחת היכל התרבות וכל המוסדות שנמצאים בתוך העיר ולא רק באזורי התעשייה, שם אפשר לפתוח מה שרוצים בשבת. המלחמה שלי כרגע היא להכניס חיים לתוך העיר. אין ספק שיש בעיה קשה מאוד בעיר, וכיכר העצמאות ומרכז העיר בשבת - הם בני ברק".
בציבור המסורתי בנתניה רואים את הדברים אחרת. "המצב הקיים הוא מצב שנותן מענה לכל המגזרים", אומר סגן ראש עיריית נתניה מסיעת ש"ס, חגי חדד, "אני לא חושב שכדאי לשנות את זה. אף אחד לא מונע מעסק לפתוח בעיר בשבת, אבל מה קורה? ברגע שאתה פותח בשבת, אתה לא מקבל כשרות, וברגע שאתה לא מקבל כשרות - זה לא משתלם לעסק. כי נתניה היא עיר יחסית מסורתית.
4 צפייה בגלריה
(חגי חדד | צילום: עיריית נתניה)
"המצב כרגע טוב בעיניי. הוא מתחשב בכל רגשות הציבור. אני חושב שגם הרבה חילונים נהנים מהשקט הזה בשבתות, ולא רוצים את הרעש הזה בעיר. ברוך השם יש לנו חופי ים, שהם מקום בילוי גם בשבתות. לא חסרים מקומות".
"הסטטוס קוו בנתניה נשמר בעיקרו במסגרת הבסיסית ביותר", אומר הרב יהודה שלוש, אחד הרבנים המוכרים בנתניה, "יש זחילה לכיוון הלא דתי, אבל יחסית הסטטוס קוו נשמר ב-75 אחוזים. אבל יש דברים שכבר לא קיימים. לדוגמה, פעם הייתה ועדת השבת - שטיפלה בכל מיני חילולי שבת שהיו בנתניה, והיא נעלמה".
למה אתה חושב שיש שינוי בסטטוס קוו?
"התשובה הפשוטה ביותר - בגלל שכל הארץ נמצאת בנטייה לחופש, לשחרור. זאת הנטייה הארצית. ככל שאתה הולך בנטייה יותר לחופש, אז כל דבר נראה לך סגור. לפני עשרים שנה, הערים כולן היו סגורות. מתי התחילו לדבר על פתיחת קניונים בשבת? ברגע שעולם החופש נפתח, אנשים בחו"ל, העיניים נפתחות".
אבל יש טענות הפוכות, שנתניה מתחרדת
"אני מסכים עם ההצהרה של נתניה מתחרדת, אבל נתניה מתחרדת בפרט. ברמת הכלל - המצב הוא בזחילה הפוכה, לכיוון החילוניות".
לעדכונים - חדשות נתניה