לפני שבועיים החלה מהפכת התחבורה הציבורית בנתניה במסגרתה בוצעו שינויים בקווי האוטובוס של חברת אקסטרה. זמן קצר אחרי שהושקה הרפורמה, החלה שנת הלימודים ואיתה תלונות של תלמידים, שגילו להפתעתם כי הרפורמה שאמורה לשדרג את התחבורה הציבורית ולסייע לתושבים לנסוע בנוחות ובמהירות ברחבי העיר, בעצם מקשה עליהם להגיע לבתי הספר. תלמידים רבים סיפרו השבוע על תחושה של כאוס, המתנה ארוכה בתחנות, החלפת אוטובוסים, צעידה רגלית ולעתים אף ויתור על תחבורה ציבורית והגעה לבית הספר באמצעות ההורים. ביום רביעי, בעקבות המצב, השבית ועד ההורים העירוני את הלימודים בחטיבות ובתיכונית בעיר עד השעה 10:00
1 צפייה בגלריה
תלמידים בנתניה מחכים לאוטובוס
תלמידים בנתניה מחכים לאוטובוס
מימין: אביב עטיה, אלירן אוחנה, ירין משולם, אביגיל כהן, גאיה כהן, אורן-גל לוי, שחר אברמוב ורויטל טקץ. בעיה בהגעה לבתי הספר
(צילום: יאיר שגיא)

צעידה בחום

"הבן שלי אלירן נוסע כל יום משדרות בנימין עד לבית ספר אלדד בקריית נורדאו", מספרת מיטל אוחנה. "לפני השינוי הוא נסע או בקו 70 או בקו 63, והם לקחו אותו ישירות לבית הספר. בעקבות הרפורמה והשינוי בתוואי הקווים, קו 63 שינה את המסלול שלו, והוא עובר דרך רכבת ספיר, שם הבן שלי צריך לרדת ולקחת קו אחר. אתמול זה לקח לו שעתיים והוא פשוט הגיע הביתה תשוש, אחרי שהוא גם חיכה לאוטובוס השני חצי שעה בשמש. גם בבוקר המצב גרוע כי האוטובוסים מגיעים אל התחנה שלנו מלאים, כך שנהגים אפילו לא טורחים לעצור ואז התלמידים נאלצים לחכות לאוטובוס הבא. מחוסר ברירה אני לוקחת אותו עכשיו בבקרים, כי אחרת הוא שוב יאחר".
אוחנה מספרת כי הבעיה היא שיש עומס תלמידים על קווי האוטובוס. ''אני מבקשת שיוסיפו קווים ויעלו את תדירות האוטובוסים. בעבר היה כל עשר דקות אוטובוס. עכשיו זה כל חצי שעה. בנוסף, בבוקר נוסעים באותו הקו תלמידים לבתי הספר גוטמן, אלדד, טשרניחובסקי, כולם באותה השעה. זה פשוט הזוי"
"בשבועיים האחרונים הוועד העירוני מחפש פתרון לבעיה הזו של ההסעות", מספרת טלי לוי, יושבת ראש ועד ההורים בבית הספר ''איתמר''. "הבת שלי אורן-גל לוי, לומדת בכיתה ט' בבית הספר ''אורט גוטמן'' ובשנה שעברה היא נסעה בקו 7 מרחוב איתמר בן אב''י או בקו 3 משדרות בנימין. עכשיו היא צריכה לנסוע בקו 63 אבל נהגים לא עוצרים בתחנות בבוקר, ולכן מתחילת השנה אנחנו לוקחים אותה לבית הספר, ומאחרים כל יום לעבודה כדי שהיא לא תאחר כי כמונו יש עוד הורים שמסיעים את הילדים ולכן אי אפשר לצאת מקריית נורדאו. גם בחזור יש את אותה הבעיה שאין מקום באוטובוס''.
לוי מסבירה כי היה לעירייה שבועיים לטפל בטענות ובחששות ההורים לגבי הרפורמה באוטובוסים: ''אנחנו מבקשים שיעשו תוכנית מחודשת או שיפעילו עוד קווים. עדיף כבר שהילדים ילמדו בזום, ולא יתקעו ככה שעות בדרכים, בשביל להגיע לבית הספר".
גם למירב עטיה, אמא של אביב, תלמיד כיתה ז' בבית הספר ''תמר אריאל'' קשה עם המצב החדש. היא נאלצת להסיע את בנה מדי בוקר לבית הספר. "אנחנו גרים בצפון העיר, בריינס, ובשביל להגיע לבית הספר הוא נוסע בבוקר בהסעה אבל חוזר בתחבורה הציבורית כי כל כיתה מסיימת בשעה אחרת", היא אומרת. "לאור המצב, אני מסיעה אותו בבקרים כי ההסעות מלאות. אבל עיקר הבעיה שלנו זה בצהריים שהאוטובוסים עמוסים''. עטיה מציינת שלפני השינוי בתחבורה הציבורית בנה היה צריך לנסוע בקו 8 בשביל להגיע לבית הספר, אבל היום הוא צריך לצעוד מבית הספר בחום עד התחנה כמעט קילומטר עם תיק מלא, כדי לקחת קו 63 עד התחנה המרכזית ומשם קו נוסף לרחוב ריינס, סיפור של שעה וחצי.
קראו גם:

אין מקום

אחד מבתי הספר שסובלים יותר מכולם מהבעיה הוא אורט ליבוביץ' הממוקם במזרח העיר. תלמידים רבים בבית הספר טוענים כי הם לא מצליחים להגיע בזמן ללימודים. לאור המצב מאיימים בהנהגת הורים, שאם הבעיות לא ייפתרו בקרוב, יושבתו הלימודים
"שני הבנים שלי לומדים בבית הספר ליבוביץ' בכיתות י' ו-י''ב, ולשניהם יש בעיה להגיע או לחזור מבית הספר'', מספרת רשל שרון המתגוררת עם משפחתה בשכונת ותיקים באזור המזרחי של העיר, מרחק של פחות משלושה קילומטרים מבית הספר. "בית הספר נמצא במזרח נתניה, מרחק שלקח לבנים שלי פחות מעשרים דקות לפני הרפורמה. בשנה שעברה הם נסעו בקו 22 או 23 לבית הספר. עכשיו המצב שונה, כי אין את הקו הזה יותר, ובמקומו הם צריכים לנסוע בקו 61 או ב-65 שנוסעים לקריית השרון אבל לרוב מלאים בנוסעים, בעיקר בשעות השיא של הבוקר והצהריים, מה שאומר שהאוטובוס אפילו לא טורח לעצור לנוסעים שמחכים בתחנה. מתחילת השנה הם חזרו כבר פעמיים ברגל כי אין מקום באוטובוס או שהוא לא עצר להם כי היה מלא. אם לא יימצא פתרון, תהיה פה שביתה''.
הורה נוסף שמתגורר בשכונת גד מכנס, מספר סיפור דומה: "הבת שלי שלומדת בבית ספר בצפון העיר חיכתה לאוטובוס קו 60 או 62 שעה שלמה, וכשהוא כבר הגיע, הוא פשוט לא עצר כי היה מלא. הבת שלי הייתה צריכה להגיע הביתה חזרה מצפון העיר לקריית השרון, סיפור של עשרים דקות בדרך כלל. השבוע זה לקח לה כמעט שעתיים בגלל השינוי בתחבורה".
רוברט כהן יו"ר ועד הורים באורט יד ליבוביץ' אומר: "באורט יד ליבוביץ' לומדים 1,300 תלמידים, רובם ככולם ממזרח נתניה. עיריית נתניה כשלה בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים, כאשר היא ידעה מראש על השינויים הצפויים בתחבורה הציבורית. ועד ההורים, כגוף המייצג את כלל הורי בית הספר, דואג לבטיחותם וביטחונם האישי של ילדי בית הספר. במידה ולילדים שלנו לא תהיה דרך להגיע לבית הספר ולחזור בשלום, לא יהיה מנוס מהשבתת הלימודים. לא מדובר בצעד כוחני, אלא במתמטיקה פשוטה - 1300 תלמידים לא נכנסים לתוך שלושה אוטובוסים ריקים ועוד שישה אוטובוסים המגיעים למזרח נתניה כשהם כבר מלאים בנוסעים".
רז משולם, יו"ר ועד מרכז העיר: "מצב התחבורה במרכז וצפון העיר בעיקר הוא כאוס מוחלט. הבן שלי ירין לומד בכיתה ט', והיה משתמש בקו 48 או 48 א' שיצאו מתחנה מרכזית. כיום הוא נוסע בקו 63 או 63 א' והם הפכו לקווים מאספים. הקווים האלו מגיעים מפוצצים, מחכים מעל שעה וחצי לאוטובוס. ילדים רבים כדי לעלות לאוטובוס. לפני הרפורמה היו אוטובוסים כל כמה דקות. התרענו שזה מה שיקרה והעירייה לא הקשיבה. מה הבעיה, להוציא שאטלים לשבועות הראשונים של הלימודים, עד למציאת פתרון תחבורתי קבוע? בנוסף, אנו מפחדים שתופעת האופניים החשמליים תתגבר יותר בעקבות המצב".
שי בראון יו"ר ועד ההורים: "במקום להתעסק בעניינים השוטפים והחשובים של פתיחת השנה, ועד ההורים עסוק כולו במחדלי התחבורה הציבורית שנוצרו מיד בהכנסה של פיילוט הרפורמה של משרד התחבורה לנתניה. כיוון שחזינו מראש את הבעיות הצפויות בפתיחת השנה ביקשנו ממנהל חינוך שמערך ההסעות העירוני ימשיך לעת עתה בבקרים והם נענו בחיוב. מי שעבר בימים האחרונים ליד תחנות אוטובוסים בקרבת בתי הספר לא יכול שלא לפספס את המוני התלמידים שממתינים בתסכול ובחום לנוכח האוטובוסים שחולפים על פניהם מלאים עד אפס מקום. המסע המפרך הביתה נמשך בממוצע בין שעה לשעה וחצי והתלמידים מגיעים הביתה מותשים לחלוטין. בפגישת חירום שקיימו עם נציגי משרד החינוך שאחראים לרפורמה ונציגי העירייה נתקלנו בסירוב מוחלט של משרד התחבורה להביא לשינויים שיפתרו מיידית את הבעיה. ועד ההורים העירוני דורש ממשרד התחבורה פתרון מידי שיפתור את מצוקת התלמידים. אנחנו דורשים להחזיר מיידית את הקווים שבוטלו ושימשו את התלמידים, תגבור תדירות האוטובוסים באופן שימנע עומסים ויביא לזמן המתנה סביר, והמשך הסעות תלמידים עד למיפוי ומיצוי פתרונות תחבורתיים יעילים לבתי הספר".
מהנהגת הורים נמסר כי אם המצב לא ייפתר, תתקיים בהמשך שביתה מלאה. "עקב המצב הבלתי נסבל אליו נקלעו ילדים בעיר, אנו מבקשים את התערבותכם לאלתר", כתב בראון, לשרת התחבורה מרב מיכאלי. "משרד התחבורה הנהיג רפורמה שלא הותאמה לצרכי התושבים בעיר בעיקר בשעות העומס. אנו דורשים שמשרד התחבורה ישתף פעולה עם עיריית נתניה במאמץ משותף למניעת הכאוס שנוצר''
מאקסטרה תחבורה ציבורית נמסר: ''אקסטרה פועלת בהתאם למסלולי הקווים שתוכננו על ידי משרד התחבורה והרשות לתחבורה ציבורית, בשיתוף עיריית נתניה. כמפעילת תחבורה ציבורית אין בסמכותנו לבצע שינוי ברשת קווי האוטובוס".
מהעירייה נמסר: ''יש להפנות את השאלות בנושא לדוברות חברת אקסטרה ולמשרד התחבורה שקידם את הרפורמה בתחבורה הציבורית בנתניה. עם זאת יודגש כי העירייה מקיימת קשר רציף עם נציגי משרד התחבורה וחברת אקסטרה ומעבירה לבחינת משרד התחבורה פניות ובקשות של תושבים לעדכון תוואי הקווים ובהחלט יבוצעו עדכונים. יצוין כי השבוע כבר בוצעו מספר שינויים משמעותיים בחלק מהקווים ואנו מאמינים שעדכונים נוספים ישפרו עוד יותר את המערך התחבורתי".
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פועל כל עת לשדרוג התחבורה הציבורית בנתניה. בחודש אוגוסט האחרון הושק מערך קווי האוטובוסים בעיר בשיתוף העירייה, הכולל קווים חדשים ותדירים, ב-180 אוטובוסים חדשים מהם 60 חשמליים. כל שינוי מחייב תקופת הטמעה והסתגלות, הן לציבור הנהגים והן לציבור הנוסעים. הצוותים המקצועיים בוחנים בימים אלו תיקונים ודיוקים נדרשים בתכנון, אשר ייושמו בתקופה הקרובה, לצד בקרה ופיקוח על עמידת המפעיל בתנאי ההפעלה".