טבח ה-7 באוקטובר יצר מציאות ביטחונית חדשה בישראל. החשש מחדירות מחבלים, כפי שהתרחשו בעוטף עזה, דרש מהרשויות ברחבי הארץ היערכות מיוחדת. בנתניה החליטו לבצע שורה של צעדים על מנת להגביר את הביטחון בעיר ולמנוע חדירה של גורמים עוינים.
7 צפייה בגלריה
שמירה בכניסה לנתניה
שמירה בכניסה לנתניה
שמירה בכניסה לנתניה
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

"בנתניה נרשמה התגייסות מהירה מהרגע בו נודע על זוועות השבת השחורה'', אומר אלון אהרון, ראש מינהל אכיפה, פיקוח וביטחון בעיריית נתניה. "לצורך השמירה על הביטחון התגייסו מאות תושבים, חלקם באמצעות צו 8 כחיילי מילואים בשירות פעיל וחלקם מתנדבים. זה למעלה מחודשיים הם מאיישים תפקידי שמירה, אבטחה ופיקוח ברחבי נתניה. עיריית נתניה עברה למתכונת חירום עם תחילת המלחמה כשמרכז ההפעלה בש"י עגנון הפך לחמ"ל".
אהרון מסביר כי העירייה בנתה מערך ביטחון שפועל 24/7 ומחולק למספר גופים: פלוגה נתנייתית של תושבים שגויסו בצו 8 למשימות שמירה על הביטחון בעיר; פקחי עירייה שסופקו להם אקדחים וכלי נשק ארוכים; ו-14 משמרי שכונה ברחבי העיר עם מאות מתנדבים חמושים. לדברי אהרון, מדובר במצב שדורש תפעול וגיוס מתנדבים, במיוחד לנוכח החשש כי פיקוד העורף יוריד את מכסת חיילי המילואים וחזרתם העתידית של פועלים מהרשות הפלסטינית לעבודות במתחמי בנייה בעיר.

7 צפייה בגלריה
אלון אהרון
אלון אהרון
אלון אהרון
(צילום: פרטי)

"קיים חשש לעלייה באירועים חריגים בעיר, במיוחד לנוכח הרצון לצמצם את כוח חיילי המילואים והחזרה לשגרה, מה שיוביל לעלייה במקרי הפשיעה מהמגזר, כמו פריצת וגניבת כלי רכב, בנוסף לכניסת פועלים פלסטינים לעבודה באתרי בנייה, מצב שידרוש מענה מיידי של צוותים בשטח", הוא מסביר. "חשוב לנו לשמור על הקיים אבל אנחנו עם חשיבה קדימה, ולכן עוד לפני האירוע הקשה של השבת השחורה נרכשו שמונים אקדחים וכלי נשק ארוכים וגם ביקשנו להגדיל את היקף הרכישה לעוד 200 כלי נשק לטובת ציוד פקחים עירוניים ועובדי המינהל".

איך נראית ההיערכות בעיר?


החל מה-7 באוקטובר עיריית נתניה ופיקוד העורף הגבירו את האבטחה סביב מוסדות חינוך ברחבי העיר. לצורך כך גויסו בצו 8 חיילי מילואים. עד היום גויסו לעיר 92 חיילים בני המקום, כאשר המטרה היא להגיע ל-150 מגויסים.
חיילי הפלוגה פועלים בשלוש משמרות: בוקר, צהריים וערב-לילה, כאשר עיריית נתניה הקצתה עבורם כלי רכב, מכשירי קשר, צ'קלקות, תגי שם, ווסטים וציוד נרחב נוסף. "חיילי הפלוגה מאבטחים גני ילדים ובתי ספר בשעות הפעילות", אומר אהרון. "בנוסף, בשעות הצהריים הם מאבטחים באזורים בהם יש ריכוז גדול של אנשים: קניונים, גנים ציבוריים ומתנ"סים. בשעות הלילה הם פועלים יחד עם עובדי מינהל האכיפה בעירייה ועוסקים בביטחון שוטף בעיר".

7 צפייה בגלריה
חיילים שומרים על מוסדות החינוך בנתניה
חיילים שומרים על מוסדות החינוך בנתניה
חיילים שומרים על מוסדות החינוך בנתניה
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

נשק לכל פקח


בשנת 2018 החלה עיריית נתניה, באמצעות מינהל האכיפה, תהליך הכרה כ-"מפעל ראוי" - המשמעות היא שהעירייה יכולה לרכוש כלי נשק עבור עובדי הרשות הרלוונטיים כמו עובדי מינהל האכיפה. זאת ועוד, זה חמש שנים שעיריית נתניה פועלת לחימוש פקחים מתוך הבנה כי הם אלה שיעניקו מענה ראשוני בזמן חירום וזו הדרך הטובה ביותר להגברת תחושת הביטחון ולשמירה על התושבים.

קראו גם:

בשלב ראשון נרכשו 20 אקדחים אותם קיבלו עובדי מינהל האכיפה. העירייה ביקשה לפני מספר חודשים, עוד לפני שפרצה המלחמה, להגדיל את הכמות ל-100 אקדחים והחל מהשבוע הראשון של המלחמה חומשו עוד כ-40 עובדי מינהל האכיפה ועובדים נוספים בתפקידים רלוונטיים. בימים אלה העירייה הזמינה כלי נשק נוספים - ארוכים ואקדחים.
עובדי מינהל האכיפה עוסקים מסביב לשעון במשימות רבות הקשורות לביטחון תושבי העיר. המשימות כוללות אבטחה שוטפת, בדיקות של עסקים, אתרי בניה ורישוי וטיפול בעסקים בלתי חוקיים. בנוסף, נעשית אכיפה אינטנסיבית במיוחד יחד עם המשטרה בתחום הבנייה, כאשר מתחילת הלחימה נעצרו 30 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) שהועסקו באתרי בנייה.

7 צפייה בגלריה
סיורים בנתניה
סיורים בנתניה
סיורים בנתניה
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

עומס במוקד העירוני


כמות הפניות למוקד העירוני והדיווחים על אנשים חשודים, עלתה משמעותית מתחילת המלחמה. בשלושת השבועות הראשונים למלחמה נפתחו קרוב ל-150 פניות במוקד העירוני שנוגעות לאנשים חשודים. בשבוע האחרון נראתה ירידה דרסטית בכמות הפניות למוקד בעניין זה. "הדבר מעיד על תחושת ביטחון גבוהה ועל תגובה מהירה לפניות התושבים", מסבירים בעירייה.

משמרי השכונות בפעולה


"חשוב לנו לתת מענה לכל מצב ולכן נענינו בחיוב לפניית התושבים שביקשו לשמור על הבית'', אומר אהרון. "כיום פועלים בנתניה 14 משמרי שכונות (בקריית השרון, עיר ימים, פולג, אגמים, עין התכלת ועוד), המאוישים על ידי מתנדבים, רובם חמושים, מתוך כוונה שהם יפעלו בתוך השכונות עצמן. לכל משמר שכונה יש יו"ר שמנהל את הפעילות בשכונתו. מינהל האכיפה מקיים מפגשים, הדרכות ואימונים עבור מתנדבי כיתות הכוננות וסיפק גם צ'קלקות לכלי רכב, מכשירי קשר, כובעי זיהוי ואפודים''. אהרון מוסיף כי בכוונת העירייה להפוך את משמרי השכונה למתנדבי משמר אזרחי אשר ימשיכו לפעול בתוך השכונות למשימות אבטחה והגברת תחושת הביטחון של התושבים ומתן מענה ראשוני במידת הצורך.

7 צפייה בגלריה
חיילים בצו 8 ומתנדבים, השבוע בנתניה
חיילים בצו 8 ומתנדבים, השבוע בנתניה
חיילים בצו 8 ומתנדבים, השבוע בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)

יחידת חילוץ והצלה


זה שמונה שנים פועל בנתניה גדוד חילוץ סע"ר 138 המהווה יחידה עירונית לחילוץ והצלה. יחידה זו הוקמה באמצעות עיריית נתניה – אגף הביטחון במינהל האכיפה כמענה לשעת חירום למספר רב של תרחישי חירום ובהם מלחמה, טילים ורעידת אדמה. "הקמת היחידה היא פרי שיתוף פעולה של עיריית נתניה, ארגון צוות נתניה בשיתוף פיקוד העורף והיא כוללת כיום מערך של למעלה ממאה מתנדבים, נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, מכל המגזרים. מי שעומד בראש יחידת סע"ר 138 מאז הקמתה הוא סגן אלוף בדימוס דב בוצ'ן. אהרון מוסיף כי במשך שנים מעניקה העירייה תקציבים משמעותיים ליחידה מתוך הבנת נחיצותה וחשיבותה. "לאורך השנים השקיעה העירייה ביחידת סע"ר 138 קרוב ל-8 מיליון שקל", הוא אומר. "מתנדבי היחידה מקיימים הכשרות ואימונים רבים כאשר היחידה פועלת במתכונת של יחידה צבאית לרבות הענקת הכשרות וציוד".

7 צפייה בגלריה
יחידת החילוץ בפעולה
יחידת החילוץ בפעולה
יחידת החילוץ בפעולה
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

פיקוח על הכניסות והיציאות מהעיר


עם פרוץ המלחמה הורתה ראש העירייה מרים פיירברג-איכר על בניית תוכנית רב-שנתית להגברת תחושת הביטחון של התושבים. מדובר בתוכנית שהיא פועל יוצא של מצבים מוכרים שכבר התרחשו בעיר בעבר כמו תפיסת שב"חים, פיגועים ועוד. "מדינת ישראל צריכה לפעול כמו חומה ומגדל בעבר, ולכן כל עיר צריכה למגן את עצמה, במיוחד לנוכח מה שראינו בשבת השחורה", אומר אהרון.
מה זה אומר בפועל?
"שבימים אלה מבצעים ראש מינהל האכיפה ומהנדס העירייה מיפוי של כל הכניסות והיציאות של העיר, מתוך כוונה להציב שערים חשמליים בכל כניסה ויציאה. אנחנו רוצים למנוע את האסון הזה ולכן מתכננים להציב שערים ב-14 כניסות בעיר שיהיו מחוברים למוקד המבצעי, מוקד שמחוברים אליו כבר היום מאות מצלמות. אנחנו רוצים להגדיל את מספר המצלמות שיתעדו כניסה לעיר ויציאה ממנה ובזמן חירום נוכל לסגור את העיר ולתת מענה והגנה. זה משהו שאנחנו מריצים עכשיו כתוכנית חירום. בנוסף לפיקוח על הכניסות והיציאות באמצעות מצלמות יוצבו בהן שומרים ומתנדבים קבועים במהלך כל ימי השנה".

7 צפייה בגלריה
שמירה בכניסה לנתניה
שמירה בכניסה לנתניה
שמירה בכניסה לנתניה
(צילום: באדיבות עיריית נתניה)

זה יעלה לתושבים את מיסי השמירה?
"לא, זה יהיה מתקציב העירייה כי יש צורך ביטחוני. נושא הביטחון בכלל ונושא זה בפרט יתוקצב משמעותית לצורך עיבוי מערך מתנדבי המשמר האזרחי בשכונות, תגבור הצבת מצלמות בעיר, רכישת ניידות נוספות למתנדבי המשמר האזרחי וגיוס רחב יותר של פקחים חמושים ופעולות נוספות שמטרתן שמירה על ביטחון תושבי נתניה".
מתי זה יקרה?
"זו תוכנית שתצא תוך חודש כמסמך ראשוני לאישור ראש העירייה, מנכ"ל העירייה ואני כראש מינהל האכיפה וביטחון. זה ייתן מענה מקסימלי לטובת התושבים הן מבחינת הביטחון והן מבחינת הפשיעה בעיר שכוללת פריצת וגניבת כלי רכב. עובדה, מתחילת הלחימה נערכנו נכון ואנחנו בין הערים הבודדות בהן לא היו חסרים מאבטחים חמושים בבתי הספר. זה קרה כי יש לנו עיר חזקה ונערכנו נכון למצב".