קרון מורשת השואה שהוצב בשטח יד לבנים בנתניה לפני כעשור יוזז ממקומו – כך לפי החלטת עיריית נתניה.
2 צפייה בגלריה
קרון מורשת השואה בנתניה
קרון מורשת השואה בנתניה
קרון מורשת השואה בנתניה
(צילום: פרטי)
"מדובר בקרון היסטורי בן 104 שנים בו הוסעו יהודים בתקופת השואה אל מחנות הריכוז, העבודה והמוות", מספר רוני מאיר דותן שמפעיל ומנהל את האתר בהתנדבות. "הוא אחד מתוך 23 הקרונות שהבאתי מגרמניה לפני עשור במימון תורמים וניצולי שואה. הקרון שהוצב בשטח בית יד לבנים לפני כעשור, אף הוכר כמיזם לאומי במשרד החינוך והמועצה לשימור אתרים.
"מדובר בקרון ישן מאוד שנבנה בתקופת מלחמת העולם הראשונה שכבר קיבל אישור למימון שיפוץ על ידי העירייה, אבל לצערי הודיעו לי שהשיפוץ נדחה. אני לא מבין למה? אנשים שוכחים שבזכות השואה קמה לנו מדינה'', מסביר דותן את חשיבותו של הקרון. ''מבקרים במקום מאות אנשים מדי שבוע ועכשיו גיליתי שרוצים להזיז אותו, בתזמון עצוב, בסמוך ליום השואה שמתקרב. בנוסף, גיליתי שיש יוזמה להרים בניין שישמש למורשת מלחמת יום הכיפורים בשטח מול בית יד לבנים, במקום בו נמצא הקרון כיום".
דותן מספר שהוא מגיע כל יום מתל אביב לקבל קבוצות מבקרים במקום וכשהוא שמע שיש יוזמה להרים בניין שישמש למורשת מלחמת יום הכיפורים במקום הקרון, הוא פנה מיד לברר עם העירייה במה מדובר. ''נאמר לי שיש יוזמה שכזו ושמתוכננת לקום במקום גם אנדרטה ולכן הקרון יוזז כ-30 מטר. פניתי בנושא לאייל לאופר, מנהל תשתיות ותאגידים, וגם לח"כ אלי דלל שינסו לעזור ולמנוע את הזזת הקרון. אני לא נגד מורשת קרב כי זה דבר חשוב, אבל צריך לכבד גם את מורשת השואה. לצערי, הולך ופוחת הדור שישמור על האתרים האלו".

2 צפייה בגלריה
קרון מורשת השואה בנתניה
קרון מורשת השואה בנתניה
קרון מורשת השואה בנתניה
(צילום: פרטי)

דותן שחש שהוא עומד בפני מאבק לשמר את המורשת והקרון הישן טוען: "זה מוזר שלא פורסם בשום מקום על ההחלטה הזו של העירייה והכל נעשה בשקט, בלי מכרז, פרסום או תוכנית הקצאת שטח. עיריית נתניה קיבלה את ההחלטה במחשכים".
בעקבות המידע שגילה, פרסם דותן פוסט בעמוד הפייסבוק קרון מורשת השואה נתניה ובו כתב: ''ככה הורסים במחי יד בהסתר ובכחש מיזם הנצחת מורשת השואה בנתניה. ריביירה כידוע יותר חשובה ומושכת יותר. נו, גם מצטלמת הרבה יותר טוב".

קראו גם:

מה הבעיה עם זה שהקרון יוזז?
"לפי חוות דעת מומחים שיש לי, כל הזזה תגרום לקרון לנזק, רק מעצם ההעברה, וגם המיקום החדש של הקרון מול הים חושף אותו לפגעי הטבע - מליחות, רוחות חול וכדומה".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: ''הקרון יוזז 30 מטר צפונה, ונותר מאחורי מבנה בית יד לבנים. העברתו תיעשה ברגישות ובמקצועיות. מיקומו נבחר בקפידה והוא ממוקם בצמידות לאותו שביל גישה שמחבר את מבנה בית יד לבנים עם ציר בן גוריון".