סגן ומ"מ ראש עיריית נתניה אלי דלל, הודיע על כוונתו לכנס בתחילת חודש נובמבר את הוועדה לשימור אתרים, כדי לקבוע את מעמדו של עץ השקמה העתיק ברחוב מינץ במרכז העיר, שגילו מוערך בין 600 ל-1,200 שנה, והוא נחשב לאחד העצים העתיקים ביותר בישראל. החלטתו של דלל מגיעה לאחר חשש שהעץ לא יקבל מספיק אור שמש, בעקבות שני פרויקטים של בנייה רוויה לגובה בסביבתו. מדובר בפרויקט פינוי בינוי בסמוך לעץ, ובפרויקט "מתחם בזק" הצפוי להכיל מגדלים רמי גובה כמה עשרות מטרים מהעץ.
1 צפייה בגלריה
עץ השקמה. גילו מוערך בין 600 ל-1,200 שנה
עץ השקמה. גילו מוערך בין 600 ל-1,200 שנה
עץ השקמה. גילו מוערך בין 600 ל-1,200 שנה
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם:
החשש לעתידו של העץ בעקבות הבנייה כבר עלה לאחר שהתקיימה לאחרונה ישיבת ועדת משנה לתכנון ובניה בנושא מתחם בזק, לאחריה העלה חבר המועצה רני אלוש חשש כי בשל העובדה שעץ השקמה אינו נחשב כאתר לשימור, תכנית המתחם לא תיקח אותו בחשבון ותמנע ממנו אור שמש, מה שיוביל בסופו של דבר למותו. היזם בתגובה, העלה את התייחסותו וטען כי על פי חוות דעת מקצועית, לאחר הקמת הפרויקט העץ עדיין יזכה למספיק שעות של שמש ישירה כדי לשמור חיוניותו ובריאותו, אך ייתכן כי אופן גדילתו ישתנה במעט.
"מתוקף תפקידי כיו"ר הועדה לשימור אתרים, אני מתכוון לכנס אותה בחודש הבא", אומר דלל, "תיאמתי עם מהנדס העיר להזמין גם אגרונום כדי לבדוק ולבחון את מצב הבנייה מסביב לעץ. אני חושב שצריך לבחון את הנושא של הפיכת העץ לאתר לשימור בצורה מיטבית. בנתניה אין לנו הרבה אתרים לשימור, אנחנו לא תל אביב ולא ירושלים, והעץ הוא אכן אחד מסמלי העיר.
"אני גם בכובע של יו"ר ועדת תכנון ובניה, אז כמובן חשוב לי מצד אחד לקדם בנייה באזור, אבל הכי חשוב לי זה לשמור על ערכי הטבע שהם מאוד נדירים בנתניה, ועץ השקמה זה אחד הסמלים שמאפיינים את נתניה כערך של איכות סביבה ושמירה על הקיים".
"צריך לדון בנושא עץ השקמה מחדש", מוסיפה חברת המועצה ציפי קפל, שהעלתה את החשש כי פרויקט הפינוי בינוי הסמוך יפגע בעץ, "גם בנושא של מתחם בזק, וגם בנושא של פרויקט הפינוי בינוי. אם יש בניין חדש שהולך לפינוי בינוי שהוא שכן צמוד של העץ, צריך לדון בזה עכשיו ולא אחר כך כשהקבלן יבקש היתרים. צריך להביא בעלי מקצוע, אגרונומים, ולהבין איך תשפיע הקמת מגדלים על העץ הזה. עתיד העץ חשוב מאוד".
כל העדכונים - חדשות נתניה