לפני מספר שבועות ואחרי שנים של המתנה, החלו לראשונה עבודות החיזוק במצוקי עמק חפר, הממוקמים צפונית לנתניה. זאת לאחר פניות רבות שנעשו על ידי המועצה האזורית עמק חפר למשרד הפנים וממשלת ישראל, במטרה להשיג תקציב לאותן העבודות. העבודות במצוקים החלו לאחר שהמועצה השיגה תקציב חלקי, העומד על 4.2 מיליון שקלים, שמספיק רק למיגון חלק אחד במצוק חוף ינאי שנקרא בוהן המצוק הדרומי, המשתרע על חצי קילומטר.
(מצוק בית ינאי | צילום: דוברות מועצת עמק חפר)
קראו גם:
מצוק בית ינאי נמצא בסכנת התמוטטות כבר שנים רבות, כמו שאר המצוקים במועצה האזורית. במועצה אף זוכרים את האסון בשנת 2009, דאז נפטר הראל ברלין ז"ל מכפר מונש, לאחר שנהרג בהתמוטטות מצוק בחוף שבין שושנת העמקים לצוקי ים.
במועצה מספרים כי העבודות התעכבו עד כה בשל חוסר בתקציב. על פי ההערכות, תקציב לחיזוק כלל המצוקים ברצועת החוף בשטח המועצה עומד על 120 מיליון שקלים, עלות שאין ביכולתה הכלכלית של המועצה האזורית לממן. כאמור, העבודות המתקיימות כיום, הן רק בחלק ממצוק בית ינאי, שנקבע כקטע הדחוף ביותר לטיפול בין מצוקי עמק חפר על פי תכנית המתאר הארצית, ובהתאם לניתוח תאי השטח שבוצע על ידי החברה הממשלתית להגנת המצוקים.
1 צפייה בגלריה
העבודות לחיזוק מצוק בית ינאי
העבודות לחיזוק מצוק בית ינאי
העבודות לחיזוק מצוק בית ינאי
(צילום: דוברות המועצה האזורית עמק חפר)
"העבודות התחילו לפני כחודש ימים ואנחנו בתקווה שיסתיימו תוך כשלושה-ארבעה חודשים", אומרת ראשת המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, "העבודה היא בעלות של 4.2 מיליון שקלים, חלק מפרויקט מאוד גדול, שעלותו 120 מיליון שקלים, שאנחנו מתכננים ומקווים לקבל את התקצוב שלו ממדינת ישראל, ממשרד הפנים, כמו שאנחנו חושבים שראוי ונכון לעשות. צריך לומר שמבחינתנו זה רגע היסטורי, כאן בעמק חפר, מטפלים סוף סוף בסוגיה שגבתה בעבר חיי אדם. אנחנו מאוד מוטרדים ממה שקורה כאן במהלך השנים".
(ראשת המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, על רקע העבודות | צילום: דוברות מועצת עמק חפר)
"מדובר בשלב ראשון מתוך תוכנית עבודה סדורה של המועצה בטיפול בבעיית התמוטטות המצוקים", מוסיף מהנדס המועצה האזורית עמק חפר, ארמין אברמוביץ', "העבודות הדחופות נעשות כעת בתקציב של כ-4.2 מיליון שקלים שהתקבל עד כה ממשרד הפנים. השלבים הבאים, שסך כל עלותם כ-120 מיליון שקלים, יבוצעו בכפוף לתקצוב המדינה. המועצה תמשיך לרכז מאמץ מול משרדי הממשלה לצורך המשך מימוש עבודות המיגון".
המועצה האזורית עמק חפר החליטה לבצע את העבודות בתקופה זו – משום שמדובר בתקופה התחומה בין עונת ההטלה של צבי הים לעונת החורף. במסגרת העבודות מוקם לאורך כ-500 מטרים במצוק קיר-ים מסלעי דולומיט שכל אחד מהם שוקל למעלה מארבעה טונות. עבודות אלו צפויות להימשך כארבעה חודשים עד חצי שנה, תלוי בתנאי מזג האוויר.
כל העדכונים - חדשות נתניה