מקרה חריג שאירע אמש (מוצ"ש) במרכז המסחרי בשכונת אגמים בעיר, גרם להתקוממות מצד מאות מתושבי השכונה. שלטי פרסומת המציגים נשים בחלונות סניף הסופר פארם במרכז המסחרי, הוצנעו והוסתרו אתמול בערב באמצעות יריעות ניילון אפורות שהודבקו על גבי חלונות הסניף מבחוץ.
1 צפייה בגלריה
הפוסטרים שכוסו
הפוסטרים שכוסו
הפוסטרים שכוסו
(צילום: פרטי)
במרכז המסחרי פועל בית כנסת, ובשל הגבלות משרד הבריאות, קהילת בית הכנסת מתפללת בשטח המרכז המסחרי הפתוח הסמוך לסופר-פארם. על פי גורמים בעירייה, לאחר בירור נמצא כי הסתרת התמונות בוצעה על ידי אחד המתפללים שהגיע למקום. יש לציין כי יריעות הניילון נתלשו כבר אתמול בערב, לאחר פרסום המקרה ברשתות החברתיות, שעורר תגובות חריפות מצד מאות תושבים.
"שכונת אגמים היא פסיפס של סוגי אוכלוסיות מגוונות, ועד היום מיום הקמת השכונה לא נתקלנו בשכונה בכפייה דתית וניסיון השתלטות על המרחב הציבורי כמו שאנחנו נתקלים בה בבוטות בשבועות האחרונים", אומר איתי נוי, תושב השכונה. "שכונת אגמים לא מוגדרת בעיני אף גורם מוניציפלי כמרכז גרעין הקהילה הדתית של העיר, אין ולא תהיה חובת שמירת שבת קולקטיבית בשכונה כמו בקריית צאנז. המעשה הוא פגיעה במרחב הציבורי וזלזול במעמד האישה תוך כדי הסתרת פניהן של נשים בכרזות, וניסיון השתקה ברשתות החברתיות של פעילים דתיים".
"אני חושב שכל אדם רשאי ואני גם אגן על כך שכל אדם יהיה רשאי להאמין במה שהוא רוצה", מוסיף אחד מתושבי השכונה ל-"מיינט נתניה", "אבל אסור לו בשום פנים ואופן לכפות את האמונה שלו על אנשים אחרים".
המעשה אף זכה לגינוי גם מצד גורמים פוליטיים בעיר, כמו מצד המשנה לראש העיר טלי מולנר, הממונה על קידום מעמד האישה. "אני מגנה בתוקף את פעולת כיסוי פני הנשים בחלונות הראווה של חנות הסופר פארם בקניון אגמים על ידי כנראה מי שהגיע להתפלל בבית הכנסת הפועל בקניון", אומרת מולנר. "אנחנו לא בני ברק ולא מאה שערים ומי שיש לו בעיה עם פני נשים אז יש לו בעיה. אין לו שום זכות לבצע שינוי בחלון ראווה פרטי בקניון ואני מציעה לו לחפש דרך חלופית להגיע לבית הכנסת, כי השיטה הזאת של כיסוי פני אישה לא תהייה כאן אצלנו בנתניה. מי שלא מסוגל לכבד את הנשים ואת המרחב הציבורי מוטב שיחפש לו מקום תפילה אחר".
מנגד, גורמים בציבור הדתי טוענים כי לא מדובר כלל בצנזורה ספציפית לגבי נשים, אלא מעשה שבוצע בשל כללי התפילה. "חבל שישנם גורמים המוצאים דברים מהקשרם וגורמים לפירוד לבבות", אומר גורם דתי המקורב לנושא. "ההלכה היהודית מורה שאין להתפלל לצד מזרח, כאשר ישנן תמונות, גבר, אישה, או אפילו תמונות של בעלי חיים. אין כאן שום קשר להדרת נשים. כל יהודי שהתפלל אי פעם בחייו, מכיר את הנוהג הזה. כנראה שאחד המתפללים עשה זאת כיוזמה פרטית בשל הרצון להתפלל. מכאן ועד המתואר, המרחק רב. זה הזמן לאחדות הלבבות".
מוועד שכונת אגמים נמסר בתגובה: "ועד השכונה מכבד את כל הזרמים במרחב. אנו דוגלים בחיי שיתוף ובכבוד הדדי. מאחר והשכונה מורכבת מאוכלוסיה חילונית, ושומרי מסורת, והשקפתנו היא שכל תושב בשכונה יכול לחיות לפי אמונתו, אך מבלי לפגוע ברגשותיו ואמונתו של הצד השני. מאחר והתפילה מתקיימת לא בבית תפילה מסודר, אלה במיקום זמני וציבורי, אנו מצפים שלא תהיה שום פגיעה / מחיקה או הסתרה של תכנים ציבוריים שמפריעים לצד כזה או אחר".
מחברת סופר-פארם נמסר בתגובה: "הנהלת סופר-פארם לא מכירה את המקרה ותבדוק את הפרטים".
חברת רמי שבירו - החברה לניהול נכסים מניבים מסרה: ״כיסוי המודעות נעשה ללא ידיעת החברה. החברה תנקוט בצעדי הסברה למניעת הישנות המקרה״.
כל העדכונים - חדשות נתניה